Ανοίγει η κοινωνική ψαλίδα στην Παιδεία

 
δείτε την πρωτότυπη σελίδα τεκμηρίου
στον ιστότοπο του αποθετηρίου του φορέα για περισσότερες πληροφορίες και για να δείτε όλα τα ψηφιακά αρχεία του τεκμηρίου*
κοινοποιήστε το τεκμήριο



Άρθρο (EL)

2012 (EL)

Ανοίγει η κοινωνική ψαλίδα στην Παιδεία

ΛΑΚΑΣΑΣ ΑΠΟΣΤΟΛΟΣ

Ανοίγει n κοινωνική ψαλίδα στην Παιδεία Χαμηλά τα ποσοστά αποφοίτων ΑΕΙ στην Ελλάδα, σύμφωνα με τον ΟΟΣΑ Του ΑΠΟΣΤΟΛΟΥ ΛΑΚΑΣΑ Διευρύνεται και στην Ελλάδα n ψαλίδα ανάμεσα στα κοινωνικά στρώματα που έχουν πρόσβαση στην τριτοβάθμια εκπαίδευση και σε εκείνα που αποκλείονται από αυτήν. Τάση που έχει αλυσιδωτέε επιπτώσειε μεταξύ των νέων ανθρώπων, καθώε το πτυχίο παίζει, εν μέσω Kpians, μεγάλο ρόλο στην εξεύρεση εργασίαε και tis απολαβέε. Διεθνώε, κατά μέσο όρο, έναε άνδραε με πτυχίο πανεπιστημίου το 2010 κέρδιζε 67% περισσότερα χρήματα από κάποιον που είχε ολοκληρώσει μόνο τη δευτεροβάθμια εκπαίδευση. Δυστυχώε στην Ελλάδα το χάσμα είναι ιδιαίτερα έντονο. Και αυ- Η οξύτατη δή ίπό την τριτοβάθμια εκπαίδευση είναι εντυπωσιακό. Μεταξύ των 37 χωρών του ΟΟΣΑ n Ελλάδα είναι στην 28η θέση ωε npos τη συμμετοχή στην τριτοβάθμια εκπαίδευση. Ο γενυζόε μέσσε όροε για tis ηλικίεε 25-64 είναι 31%, ενώ ο ελληνικόε είναι 25%. Αντίστοιχα, ο ελληνικόε μέσσε όροε για την ηλνκιακή ομάδα 2534 είναι 31% (38% ο μ. ο. του ΟΟΣΑ) και 27% στιε ηλικίεε 3544 (33% του ΟΟΣΑ), 23% oris 4454 (28% του ΟΟΣΑ) και 17% cms ηλικίεε 55-64 (23% του ΟΟΣΑ). Αντίθετα, στην Ελλάδα πολύ λίγοι μαθητέε επιλέγουν την τεχνική-επαγγελματική εκπαίδευση (περίπου το 25%), ενώ αντίθετα ο θεσμόε Tns επαγγελματικήε εκπαίδευσα είναι πολύ διαδεδομένοε -εύλογο καθώε είναι πολύ υψηλού επιπέδου- otis χώρεε Tns Κεντρική5 Ευρώπα όπωε n Γερμανία n ΑΠΟΦΟΙΤΟΙ ΓΥΜΝΑΣΙΟΥ ΚΑΙ ΛΥΚΕΙΟΥ ΣΤΗΝ ΕΛΛΑΔΑ 74% είναι ο μέσος όρος ιου ΟΟΣΑ ΕΤΗΣΙΕΣ ΔΑΠΑΝΕΣ ΓΙΑ ΤΗΝ ΕΚΠΑΙΔΕΥΣΗ ΤΩΝ ΠΑΙΔΙΩΝ ΠΕΡΙΣΣΟΤΕΡΑ ΧΡΗΜΑΤΑ ΚΕΡΔΙΖΟΥΝ ME ΠΤΥΧΙΟ ΑΕΙ ΑΠΟΦΟΙΤΟΙ ΠΑΝΕΠΙΣΤΗΜΙΟΥ ΣΤΟΝ ΟΟΣΑ ΚΑΙ ΣΤΗΝ ΕΛΛΑΔΑ ΗΛΙΚΙΕΣ 25-64 των ατόμων ηλικίας 25 έως 64 ετών οτην Ελλάδα είναι απόφοιτοι λυκείου των αποφοίτων Γυμνασίου στην Ελλάδα επιλέγει την τεχνικήεπαγγελματική εκπαίδευση ΕΛΛΑΔΑ 9.252$ ^ ^4 Q, για ένα παιδί /, / Χ^/ί στην πρωτοβάθμια δίνουν ετησίως κατά μέσο όρο οι χώρες του ΟΟΣΑ Via την εκπαίδευση κάθε νέου ^ για ένα παιδί στη - ■ I S<t δευτεροβάθμια εκπαίδευση X J» / t OS στην τριτοβάθμια εκπαίδευση ΔΑΠΑΝΕΣ ΓΙΑ ΤΗΝ ΠΑΙΔΕΙΑ ΣΤΟΝ ΑΝΕΠΤΥΓΜΕΝΟ ΚΟΣΜΟ περισσότερα χρήματα κέρδιζε κατά μέσο όρο στις χώρες του ΟΟΣΑ ένας άνδρας με πτυχίο πανεπιστημίου το 2010 από κάποιον απόφοιτο λυκείου περισσότερα χρήματα κέρδιζε μία απόφοιτη πανεπιστημίου το 2010 από τις συνομήλικες της με μόνο απολυτήριο λυκείου Πηγή: Εκθεση tducarion n- Γ,Ιαηαι 'm. ΟΟΣΑ για το 2012 b 5,8% 5,2% 2000 2009 η καθημερινη Ανοίγει n κοινωνική ψαλίδα στην Παιδεία Χαμηλά τα ποσοστά αποφοίτων ΑΕΙ στην Ελλάδα, σύμφωνα με τον ΟΟΣΑ Του ΑΠΟΣΤΟΛΟΥ ΛΑΚΑΣΑ Διευρύνεται και στην Ελλάδα n ψαλίδα ανάμεσα στα κοινωνικά στρώματα που έχουν πρόσβαση στην τριτοβάθμια εκπαίδευση και σε εκείνα που αποκλείονται από αυτήν. Τάση που έχει αλυσιδωτέε επιπτώσειε μεταξύ των νέων ανθρώπων, καθώε το πτυχίο παίζει, εν μέσω Kpians, μεγάλο ρόλο στην εξεύρεση εργασίαε και tis απολαβέε. Διεθνώε, κατά μέσο όρο, έναε άνδραε με πτυχίο πανεπιστημίου το 2010 κέρδιζε 67% περισσότερα χρήματα από κάποιον που είχε ολοκληρώσει μόνο τη δευτεροβάθμια εκπαίδευση. Δυστυχώε στην Ελλάδα το χάσμα είναι ιδιαίτερα έντονο. Και αυ- Η οξύτατη δημοσιονομική κρίση, κου πιέζει τα μεσαία και χαμηλά κοινωνικά στρώματα, αποκλείει όλο και περισσότερους νέους από την τριτοβάθμια εκπαίδευση. το διότι n χώρα μαε έχει από τα χαμηλότερα ποσοστά αποφοίτων Λυκείου, την ίδια στιγμή που μόνο ο έναε στουε τέσσερα πολίτεε ηλικίαε 25 έωε 64 ετών έχουν πανεπιστημιακό πτυχίο. Τα στοιχεία αυτά προκύπτουν από την έκθεση του ΟΟΣΑ Education at Glance για το 2012, που δημοσιοποιήθηκε χθεε και παρουσιάζει σήμερα n «K». Ειδικότερα, σε Ελλάδα, Ιταλία, Ισπανία, Μεξικό, Πορτογαλία, Ισλανδία και Τουρκία τα άτομα ηλικίαε από 25 έωε 64 ετών με πτυχίο Λυκείου είναι λιγότερα από τον μέσο όρο των χωρών του ΟΟΣΑ (74%). Συγκεκριμένα στην Ελλάδα ο γεννκόε μέσσε όpos είναι 65% (79% στην ηλικιακή ομάδα 25-34, 72% στην 3544, 62% στην 45-54 και 44% στην 55-64). Βέβαια, το ενθαρρυντικό είναι ότι στη χώρα μαε το κλίμα αναστρέφεται και έτσι καταγράφεται σημαντική αύξηση (έωε και 30%) Tns συμμετοχήε των νέων ηλνκιών στο Λύκειο. Στον αντίποδα, όμωε, το χάσμα μεταξύ των αποφοίτων από τη δευτεροβάθμια και εκείνων α¬ πό την τριτοβάθμια εκπαίδευση είναι εντυπωσιακό. Μεταξύ των 37 χωρών του ΟΟΣΑ n Ελλάδα είναι στην 28η θέση ωε npos τη συμμετοχή στην τριτοβάθμια εκπαίδευση. Ο γενυζόε μέσσε όροε για tis ηλικίεε 25-64 είναι 31%, ενώ ο ελληνικόε είναι 25%. Αντίστοιχα, ο ελληνικόε μέσσε όροε για την ηλνκιακή ομάδα 2534 είναι 31% (38% ο μ. ο. του ΟΟΣΑ) και 27% στιε ηλικίεε 3544 (33% του ΟΟΣΑ), 23% oris 4454 (28% του ΟΟΣΑ) και 17% cms ηλικίεε 55-64 (23% του ΟΟΣΑ). Αντίθετα, στην Ελλάδα πολύ λίγοι μαθητέε επιλέγουν την τεχνική-επαγγελματική εκπαίδευση (περίπου το 25%), ενώ αντίθετα ο θεσμόε Tns επαγγελματικήε εκπαίδευσα είναι πολύ διαδεδομένοε -εύλογο καθώε είναι πολύ υψηλού επιπέδου- otis χώρεε Tns Κεντρική5 Ευρώπα, όπωε n Γερμανία, n Αυστρία, n Τσεχία, n Ουγγαρία, n Σλοβακία και Σλοβενία. Σε Αυστραλία, Φινλανδία, Ιρλανδία και Σουηδία σι απόφοιτοι Λυκείου από χαμηλά οικονομικά στρώματα έχουν tis μεγαλύτερεε πιθανότητεε επιTuxias στην τριτοβάθμια εκπαίδευση. Στον αντίποδα, τα χαμηλότερα ποσοστά έχουν n Ιταλία, n Πορτογαλία και n Τουρκία. Το 40% των παιδιών από χαμηλά οικονομικά στρώματα δεν τελειώνει το Λύκειο, ενώ σι νέοι από φτωχότερεε οικογένειε5 αποτελούν μόλιε το 20% όσων καταφέρνουν να διαβούν το κατώφλι Tns τριτοβάθμιαε εκπαίδευ σα. Η Ελλάδα βρίσκεται κάπου στη μέση, όμωε θεωρείται ότι n οξύτατη δημοσιονομική κρίση, που πιέζει έντονα τα μεσαία και χαμηλά οικονομικά στρώματα, θα διευρύνει την ψαλίδα. Η πυραμίδα Βασικό μέλημα, όπωε αναφέρει n έκθεση του ΟΟΣΑ, είναι σι χώρεε να δώσουν βάροε στη βάση Tns εκπαιδευτικήε πυραμίδαε, δηλαδή στην προσχολική αγωγή και την πρωτοβάθμια εκπαίδευση. Η Ελλάδα έχει μόνο ένα χρόνο υποχρεωτικήε προσχολικά αγωγήε, ενώ n έλλειψη υποδομών, αλλά και προσωπικού που παρατηρείται τα τελευταία χρόνια φέρνει σε ακόμη πιο δύσκολη θέση τη χώρα μαε στην όποια προσπάθειά Tns να ακολουθήσει tis διεθνείε επιταγέε... Ανοίγει n κοινωνική ψαλίδα στην Παιδεία πέκή5 α, n ρία, δία, πό οι tis επι εκ χαΙτακία. μη τεοι α5 α κακαπαίπου τι n ση, και ατα, φέαι σι στη ραλική εκχρόά αών, πανια θέοια ήσει Πηγή: Εκθεση tducarion n- Γ,Ιαηαι 'm. ΟΟΣΑ για το 2012 9.252 δολάρια ανά μαθητή Συνολικά 9.252 δολάρια δίνουν εTnoicos κατά μέσο όρο οι χώρεε του ΟΟΣΑ για την εκπαίδευση των παιδιών από την πρωτοβάθμια έ(os και την τριτοβάθμια εκπαίδευση. Ο Οργανισμόε θεωρεί ότι οι επενδύσετε στην τριτοβάθμια εκπαίδευση θα βοηθήσουν tis οικονομίεε να ανακάμψουν. Πρόκειται για έναν ξεκάθαρο κανόνα στην εφαρμογή του οποίου n Ελλάδα μειονεκτεί. Και αυτό διότι, παρόλο που το ελληνικό υπ. Παιδειαε δεν έστειλε στοιχεία για tis ετήσιεε δαπάνεε ανά μαθητή/φοιτητή, n ελληνική εκπαίδευση στηρίζεται αποκλειστικά στα κρατικά κονδύλια. Κάτι που δυσχεραίνει την αύξηση Tns χρηματοδότησα εν μέσω δημοσιονομικήε καχεξίαε. Συγκεκριμένα, οι χώρεε του ΟΟΣΑ δίνουν κατά μέσο όρο 7.719 δολάρια ετησιωε για ένα παιδί που σπουδάζει στην πρωτοβάθμια εκπαίδευση, 9.312 δολάρια για εκείνο στη δευτεροβάθμια και 13.728 δολάρια ετησιωε για έναν νέο που σπουδάζει στην τριτοβάθμια εκπαίδευση. Ευρύτερα, οι δαπάνεε για την παιδεία στον ανεπτυγμένο κόσμο δεν περιορίστηκαν εξαιτίαε Tns οικονομικήε κρίσα, αντίθετα μάλιστα αυξήθηκαν συνολικά από το 5,2% του ΑΕΠ το 2000 στο 5,8% το 2009. Ενδεικτικά, otis ΗΠΑ σημειώθηκε αύξηση των δαπανών κα¬ τά 0,6% (από 4,9% το 2000 στο 5,5% το 2009), ενώ λίγο μικρότερη ήταν n αύξηση των δαπανών για την Παιδεία και στη Γερμανία, από 4,6% του ΑΕΠ στο 5,1%. Η Γαλλία ήταν μία από tis λίγεε χώρεε όπου καταγράφηκε -έστω μικρήμείωση των δαπανών, από το 6% του ΑΕΠ το 2000 στο 5,9% το 2009. Ομωε τα στοιχεία ολοκληρώνονται το 2009. Αρα, οι μεγάλεε περικοπέε στο πλαίσιο Tns δημοσιονομικήε λιτότηταε axis χώρεε Tns Ευρώπα ακολούθησαν, έστω κι αν Δίνουν κάθε χρόνο κατά μέσο όρο οι χώρες του ΟΟΣΑ - Παρά την κρίση, σι δαπάνες για την παιδεία στον ανεπτυγμένο κόσμο δεν περιορίστηκαν. όλεε οι χώρεε, σύμφωνα με την έκθεση του ΟΟΣΑ, προσπαθούν να κάνουν tis λιγότερεε δυνατέε περικοπέε στον χώρο Tns Παιδειαε. «Η κρίση από το 2008 έωε σήμερα έχει δραματικό αντίκτυπο» επισημαίνει n έκθεση, δίνονταε τον τόνο στα στοιχεία των κρατικών δαπανών, όπωε θα αποτυπωθούν otis αντίστοιχεε εκθέσει των προσεχών ετών. Ενδεικτικό Tns έ¬ ωε τώρα Kpians είναι ότι μεταξύ των 31 κρατών με στοιχεία στον συγκεκριμένο δείκτη σε μόνο πέντε χώρεε (Αυστραλία, Ισραήλ, Νότιοε Κορέα, Νέα Ζηλανδία και Πολωνία) αυξήθηκε το ΑΕΠ στο χρονικό διάστημα 2008-2009. Το μειονέκτημα, όμω3, είναι ότι στην πλειονότητα των χωρών το κράτοε επωμίζεται το κύριο βάpos των δαπανών (πάνω από 75%) για την παιδεία. Μόνο στην τριτοβάθμια εκπαίδευση το ποσοστό αυτό πέφτει στο 70%, καθώε το 30% των δαπανών δίνουν οι γονείε για την εκπαίδευση των παιδιών, την ίδια στιγμή που έχει αυξηθεί το κύμα Tns φοιτητικήε μετανάστευσα από tis αναπτυσσόμενε3 χώρε3 npos τα ΑΕΙ των ανεπτυγμένων χωρών. Και αυτό εξηγείται, διότι το πτυχίο εξακολουθεί να είναι το καλύτερο «διαβατήριο» για την άκρωε -ακόμη περισσότερο λόγω τα οικονομικά κρίσα- ανταγωνιστική αγορά εργασία3. Συγκεκριμένα, κατά μέσο όρο έναε άνδραε με πτυχίο πανεπιστημίου το 2010 κέρδιζε 67% περισσότερα χρήματα από κάποιον που είχε ολοκληρώσει μόνο τη δευτεροβάθμια εκπαίδευση. Στΐ3 γυναίκε3 n διαφορά είναι μικρότερη, αλλά παραμένει εντυπωσιακή: οι απόφοιτα πανεπιστημίων κέρδιζαν 59% περισσότερα από tis συνομήλικέ3 tous απόφοιτεε λυκείου.

ΑΡΘΡΑ

ΠΑΙΔΕΙΑ


2012-09-12
2012-09-12T07:30:17Z


Η ΚΑΘΗΜΕΡΙΝΗ




*Η εύρυθμη και αδιάλειπτη λειτουργία των διαδικτυακών διευθύνσεων των συλλογών (ψηφιακό αρχείο, καρτέλα τεκμηρίου στο αποθετήριο) είναι αποκλειστική ευθύνη των αντίστοιχων Φορέων περιεχομένου.