Συναγερμός στην Αθήνα για τα κομμένα κονδύλια

 
δείτε την πρωτότυπη σελίδα τεκμηρίου
στον ιστότοπο του αποθετηρίου του φορέα για περισσότερες πληροφορίες και για να δείτε όλα τα ψηφιακά αρχεία του τεκμηρίου*
κοινοποιήστε το τεκμήριο



Άρθρο (EL)

2012 (EL)

Συναγερμός στην Αθήνα για τα κομμένα κονδύλια

ΑΘΑΝΑΣΟΠΟΥΛΟΣ ΑΓΓΕΛΟΣ

Ως και 13 δισ. ευρω μπορεί να χάσει η Ελλάδα την επόμενη επταετία σε σχέση με όσα εισέπραξε από τον προϋπολογισμό της Ευρωπαϊκής Ενωσης (EE) την περίοδο 2007 - 2013. Η εξέλιξη αυτή χαρακτηρίζεται πολύ δυσοίωνη για την Αθήνα σε μια περίοδο όπου η ύφεση πλήττει βαθιά την ελληνική οικονομία, αλλά σύμφωνο με ας πληροφορίες του «Βήματος» οι αρχικές ενδείξεις κατά τις διαπραγματεύ¬ σεις του Πολυετούς Δημοσιονομικού Πλαισίου 2014 - 2020 δεν είναι θετικές. To μεγάλο «μαχαίρι» θα πέσει, όπως όλα δείχνουν, στην Κοινή Αγροτική Πολιτική (ΚΑΠ) και στην Πολιτική Συνοχής. Η μόνη κατηγορία στην οποία η Ελλάδα ειναμένεται να λάβα αυξημένα ποσά είναι αυτή που αφορά τη μετανάστευση, το άσυλο και την εσωτερική ασφάλεια (συνολικά περίπου 400 εκατ. ευρω). Αυστηροποίηση των όρων χορήγησης ζητούν Γερμανοί και λοιποί «πλούσιοι» - Θέλουν να κόψουν €13 δισ. από την Ελλάδα Συναγερμός στην Αθήνα για τα κομμένα κονδύλια Μεγάλο «μαχαίρι» αναμένεται να βάλει n Κομισιόν στην Κοινή Αγροτική Πολιτική και στην Πολιτική Συνοχή8 - ΔΡΑΜΑΤΙΚΗ ΘΑ είναι η μείωση των κονδυλίων προς την Ελλάδα με την αναθεώρηση της ΚΑΠ, καθώς από τα περίπου 21 δισ. ευρώ της επταετίας 2007-2013 οι επιδοτήσεις θα πέσουν σε περίπου 15 δισ. ευρώ ■je. J P v j f. Λ j ρεπορταζ ΑΓΓΕΛΟΣ ΑΘΑΝΑΣΟΠΟΥΛΟΣ Στην ΚΑΠ, η είσοδος των χωρών της Κεντρικής και Ανατολικής Ευρώπης έχει προσθέσει περίπου 7 εκατομμύρια αγρότες στα 6 εκατομμύρια της EE των «15». Με την αναθεώρηση της ΚΑΠ, τα κονδύλια για τη γεωργία προτείνεται να μειωθούν την περίοδο 2014 - 2020 από 413 δισ. ευρώ σε περίπου 385 δισ. ευρώ. Αυτό σημαίνει για την Ελλάδα δραματική μείωση από τα περίπου 21 δισ. ευρώ της επταετίας 2007 - 2013 (τα 17 εκ των οποίων ήταν άμεσες ενισχύσεις) σε περίπου 15 δισ. ευρώ. Οσο για την Πολιτική Συνοχής, πολλές ελληνικές περιοχές εντάσσονται πλέον στη μεσαία κατηγορία, έπειτα από τη διεύρυνση. Για την Ελλάδα προβλέπεται δραματική μείωση περίπου στα 12 δισ. ευρώ από τα 20 δισ. ευρώ του προηγούμενου προϋπολογισμού. Είναι χαρακτηριστικό ότι ακόμη και περι¬ φέρειες όπως η Αττική κινδυνεύουν να χάσουν τεράστια ποσά, με ό,τι αυτό συνεπάγεται και για την καλπάζουσα ανεργία. Αυτό συμβαίνει διότι για τον υπολογισμό της κατανομής των κονδυλίων λαμβάνονται οικονομικά στοιχεία για τις χώρες και τις περιφέρειες που φθάνουν χρονικά ως το 2010, το έτος δηλαδή που η Ελλάδα υπέγραψε το πρώτο μνημόνιο. Η Αττική, η οποία εμφανίζει ΑΕΠ περίπου όσο το 120% του κοινοτικού βάσει των τότε μετρήσεων, κατατάσσεται στις πλούσιες περιοχές, με αποτέλεσμα αν δεν αλλάξει κάτι δραματικά να λάβει πόρους κάτω από 1 δισ. ευρώ, όταν την προηγούμενη επταετία έλαβε περίπου 3,5 δισ. ευρώ. Σε αυτή την περίπτωση η μείωση θα ανέλθει περίπου στο 75%. Η Αθήνα απορρίπτει προς το παρόν τις προτάσεις της Κομισιόν και ετοιμάζεται για μάχη, ζητώντας αναπτυξιακό προϋπολογισμό και συνυπολογισμό των πλέον πρόσφατων στατιστικών στοιχείων. Ωστόσο τα κράτη-μέλη που «βάζουν βαθιά το χέρι στην τσέπη», όπως η Γερμανία, θέλουν αυστηροποίηση των opow χορήγησης των κονδυλίων του προϋπολογισμού, ενώ η είσοδος στην EE τcov 12 χωρών της Κεντρικής και Ανατολικής Ευρώπης, καθώς και της Κροατίας, μικραίνει το κομμάτι της πίτας που ανα\ογεί στη χώρα μας. Σε αυτό το πλαίσιο και για να αποφευχθεί να επιβαρυνθεί περαιτέρω το κλίμα, ο πρόεδρος του Ευρωπαϊκού Συμβουλίου Χέρμαν βαν Ρομπάι ανακοίνωσε ότι στις 22-23 Νοεμβρίου θα συγκληθεί έκτακτη Σύνοδος Κορυφής για τον προϋπολογισμό. Οι εξελίξεις αυτές έχουν σημάνει συναγερμό στα συναρμόδια υπουργεία. To υπουργείο Εξοπερικών είναι αυτό που έχει ρόλο-«ομπρέλα» και χειρίζεται τις διαπραγματεύσεις σε ευρωπαϊκό επίπεδο, σε συνεργασία με τα υπουργεία Ανάπτυξης (κυρίως) αλλά και Αγροτικής Ανά¬ πτυξης. Και αυτό καθώς τα δύο τελευταία έχουν άμεση σχέση με τους δύο βασικούς τομείς από τους οποίους παραδοσιακά αντλεί η χώρα μας χρήματα από τον κοινοτικό προϋπολογισμό: τη Συνοχή και την Κοινή Αγροτική Πολιτική (ΚΑΠ) αντιστοίχως. Μια πρώτη γεύση του πόσο δύσκολη θα είναι η τελική διαπραγμάτευση, καθ(ός και των δύσκολων ισορροπιών που έχουν διαμορφοίθεί, είχε την ευκαιρία να πάρει ο υφυπουργός Εξοπερικών αρμόδιος για τις Ευρωπαϊκές Υποθέσεις κ. Δ. Κούρκουλας, ο οποίος βρέθηκε στις 30 Αυγούστου στη Λευκωσία για να συμμετάσχει στην Ατυπη Συνάντηση που διοργάνιοσε ειδικά για τον κοινοτικό προϋπολογισμό η εκ περιτροπής κυπριακή προεδρία της Ευρωπαϊκής Ενωσης. Αμέσως μετά την επιστροφή του μάλιστα είχε συναντήσεις τόσο με τον υπουργό Ανάπτυξης κ. Κ. Χατζηδάκη όσο και με τον υπουργό Αγροτικής Ανάπτυξης κ. Αθ. Τσαυτάρη για να καθοριστεί, η στρατηγική διεκδίκησης περισσότερων κονδυλίων και να ελαχιστοποιηθούν, όσο είναι δυνατόν, οι απώλειες. Ο κ. Κούρκουλας θα έχει κι άλλες συναντήσεις για το θέμα αυτό σε κοινοτικό επίπεδο (π.χ. στις 23 Σεπτεμβρίου), καθώς και διμερείς επαφές με ομολόγους του για τη διαμόρφωση συμμαχιών. Επιπλέον, στις 5 Οκτωβρίου σχεδιάζει να μεταβεί στην Μπρατισλάβα της Σλοβακίας, όπου θα συναντηθεί η ομάδα «Φίλων της Συνοχής», στην οποία συμμετέχουν παλαιά και νέα κράτη-μέλη που τάσσονται υπέρ της συνέχισης της Πολιτικής της Συνοχής και όχι της αποδυνάμωσης της. Σκοπός του κ. Κούρκουλα και των συναδέλφων του είναι να πείσουν για την ανάγκη να υπάρξει ένα «δίχτυ ασφαλέίαρ> για περιοχές όπως η Αττική ή η Δυτική Μακεδονία, ώστε η προσγείωση στη νέα πραγματικότητα να είναι ομαλή. Αυτό επεσήμανε και στη συνάντηση της Λευκωσίας. Συναγερμός στην Αθήνα για τα κομμένα κονδύλια ΑΓΓΕΛΟΣ ΑΘΑΝ Ως και 13 δισ. ευρω μπορεί να χάσει η Ελλάδα την επόμενη επταετία σε σχέση με όσα εισέπραξε από τον προϋπολογισμό της Ευρωπαϊκής Ενωσης (EE) την περίοδο 2007 - 2013. Η εξέλιξη αυτή χαρακτηρίζεται πολύ δυσοίωνη για την Αθήνα σε μια περίοδο όπου η ύφεση πλήττει βαθιά την ελληνική οικονομία, αλλά σύμφωνο με ας πληροφορίες του «Βήματος» οι αρχικές ενδείξεις κατά τις διαπραγματεύ¬ σεις του Πολυετούς Δημοσιονομικού Πλαισίου 2014 - 2020 δεν είναι θετικές. To μεγάλο «μαχαίρι» θα πέσει, όπως όλα δείχνουν, στην Κοινή Αγροτική Πολιτική (ΚΑΠ) και στην Πολιτική Συνοχής. Η μόνη κατηγορία στην οποία η Ελλάδα ειναμένεται να λάβα αυξημένα ποσά είναι αυτή που αφορά τη μετανάστευση, το άσυλο και την εσωτερική ασφάλεια (συνολικά περίπου 400 εκατ. ευρω). Αυστηροποίηση των όρων χορήγησης ζητούν Γερμανοί και λοιποί «πλούσιοι» - Θέλουν να κόψουν €13 δισ. από την Ελλάδα Συναγερμός στην Αθήνα για τα κομμένα κονδύλια Μεγάλο «μαχαίρι» αναμένεται να βάλει n Κομισιόν στην Κοινή Αγροτική Πολιτική και στην Πολιτική Συνοχή8 - ΔΡΑΜΑΤΙΚΗ ΘΑ είναι η μείωση των κονδυλίων προς την Ελλάδα με την αναθεώρηση της ΚΑΠ, καθώς από τα περίπου 21 δισ. ευρώ της επταετίας 2007-2013 οι επιδοτήσεις θα πέσουν σε περίπου 15 δισ. ευρώ ■je. J P v j f. Λ j ρεπορταζ ΑΓΓΕΛΟΣ ΑΘΑΝΑΣΟΠΟΥΛΟΣ Στην ΚΑΠ, η είσοδος των χωρών της Κεντρικής και Ανατολικής Ευρώπης έχει προσθέσει περίπου 7 εκατομμύρια αγρότες στα 6 εκατομμύρια της EE των «15». Με την αναθεώρηση της ΚΑΠ, τα κονδύλια για τη γεωργία προτείνεται να μειωθούν την περίοδο 2014 - 2020 από 413 δισ. ευρώ σε περίπου 385 δισ. ευρώ. Αυτό σημαίνει για την Ελλάδα δραματική μείωση από τα περίπου 21 δισ. ευρώ της επταετίας 2007 - 2013 (τα 17 εκ των οποίων ήταν άμεσες ενισχύσεις) σε περίπου 15 δισ. ευρώ. Οσο για την Πολιτική Συνοχής, πολλές ελληνικές περιοχές εντάσσονται πλέον στη μεσαία κατηγορία, έπειτα από τη διεύρυνση. Για την Ελλάδα προβλέπεται δραματική μείωση περίπου στα 12 δισ. ευρώ από τα 20 δισ. ευρώ του προηγούμενου προϋπολογισμού. Είναι χαρακτηριστικό ότι ακόμη και περι¬ φέρειες όπως η Αττική κινδυνεύουν να χάσουν τεράστια ποσά, με ό,τι αυτό συνεπάγεται και για την καλπάζουσα ανεργία. Αυτό συμβαίνει διότι για τον υπολογισμό της κατανομής των κονδυλίων λαμβάνονται οικονομικά στοιχεία για τις χώρες και τις περιφέρειες που φθάνουν χρονικά ως το 2010, το έτος δηλαδή που η Ελλάδα υπέγραψε το πρώτο μνημόνιο. Η Αττική, η οποία εμφανίζει ΑΕΠ περίπου όσο το 120% του κοινοτικού βάσει των τότε μετρήσεων, κατατάσσεται στις πλούσιες περιοχές, με αποτέλεσμα αν δεν αλλάξει κάτι δραματικά να λάβει πόρους κάτω από 1 δισ. ευρώ, όταν την προηγούμενη επταετία έλαβε περίπου 3,5 δισ. ευρώ. Σε αυτή την περίπτωση η μείωση θα ανέλθει περίπου στο 75%. Η Αθήνα απορρίπτει προς το παρόν τις προτάσεις της Κομισιόν και ετοιμάζεται για μάχη, ζητώντας αναπτυξιακό προϋπολογισμό και συνυπολογισμό των πλέον πρόσφατων στατιστικών στοιχείων. Ωστόσο τα κράτη-μέλη που «βάζουν βαθιά το χέρι στην τσέπη», όπως η Γερμανία, θέλουν αυστηροποίηση των opow χορήγησης των κονδυλίων του προϋπολογισμού, ενώ η είσοδος στην EE τcov 12 χωρών της Κεντρικής και Ανατολικής Ευρώπης, καθώς και της Κροατίας, μικραίνει το κομμάτι της πίτας που ανα\ογεί στη χώρα μας. Σε αυτό το πλαίσιο και για να αποφευχθεί να επιβαρυνθεί περαιτέρω το κλίμα, ο πρόεδρος του Ευρωπαϊκού Συμβουλίου Χέρμαν βαν Ρομπάι ανακοίνωσε ότι στις 22-23 Νοεμβρίου θα συγκληθεί έκτακτη Σύνοδος Κορυφής για τον προϋπολογισμό. Οι εξελίξεις αυτές έχουν σημάνει συναγερμό στα συναρμόδια υπουργεία. To υπουργείο Εξοπερικών είναι αυτό που έχει ρόλο-«ομπρέλα» και χειρίζεται τις διαπραγματεύσεις σε ευρωπαϊκό επίπεδο, σε συνεργασία με τα υπουργεία Ανάπτυξης (κυρίως) αλλά και Αγροτικής Ανά¬ πτυξης. Και αυτό καθώς τα δύο τελευταία έχουν άμεση σχέση με τους δύο βασικούς τομείς από τους οποίους παραδοσιακά αντλεί η χώρα μας χρήματα από τον κοινοτικό προϋπολογισμό: τη Συνοχή και την Κοινή Αγροτική Πολιτική (ΚΑΠ) αντιστοίχως. Μια πρώτη γεύση του πόσο δύσκολη θα είναι η τελική διαπραγμάτευση, καθ(ός και των δύσκολων ισορροπιών που έχουν διαμορφοίθεί, είχε την ευκαιρία να πάρει ο υφυπουργός Εξοπερικών αρμόδιος για τις Ευρωπαϊκές Υποθέσεις κ. Δ. Κούρκουλας, ο οποίος βρέθηκε στις 30 Αυγούστου στη Λευκωσία για να συμμετάσχει στην Ατυπη Συνάντηση που διοργάνιοσε ειδικά για τον κοινοτικό προϋπολογισμό η εκ περιτροπής κυπριακή προεδρία της Ευρωπαϊκής Ενωσης. Αμέσως μετά την επιστροφή του μάλιστα είχε συναντήσεις τόσο με τον υπουργό Ανάπτυξης κ. Κ. Χατζηδάκη όσο και με τον υπουργό Αγροτικής Ανάπτυξης κ. Αθ. Τσαυτάρη για να καθοριστεί, η στρατηγική διεκδίκησης περισσότερων κονδυλίων και να ελαχιστοποιηθούν, όσο είναι δυνατόν, οι απώλειες. Ο κ. Κούρκουλας θα έχει κι άλλες συναντήσεις για το θέμα αυτό σε κοινοτικό επίπεδο (π.χ. στις 23 Σεπτεμβρίου), καθώς και διμερείς επαφές με ομολόγους του για τη διαμόρφωση συμμαχιών. Επιπλέον, στις 5 Οκτωβρίου σχεδιάζει να μεταβεί στην Μπρατισλάβα της Σλοβακίας, όπου θα συναντηθεί η ομάδα «Φίλων της Συνοχής», στην οποία συμμετέχουν παλαιά και νέα κράτη-μέλη που τάσσονται υπέρ της συνέχισης της Πολιτικής της Συνοχής και όχι της αποδυνάμωσης της. Σκοπός του κ. Κούρκουλα και των συναδέλφων του είναι να πείσουν για την ανάγκη να υπάρξει ένα «δίχτυ ασφαλέίαρ> για περιοχές όπως η Αττική ή η Δυτική Μακεδονία, ώστε η προσγείωση στη νέα πραγματικότητα να είναι ομαλή. Αυτό επεσήμανε και στη συνάντηση της Λευκωσίας. iii πι rmi f i n 11 ιι 1 li mi i ιτγπ.ι 111 n ιτπ 11 it ΙΙΜΠΙΤΡΠΤΤΤ™ mulin Οι npoidoeis Tns Ermponns και τα αντίπαλα στρατόπεδα ίβ*ον Ιούνιο του 2011 ο πρόεδρος m της Ευρωπαϊκής Επιτροπής Ζοζέ Μπαρόζο παρουσίασε τις προτάσεις του για τον προϋπολογισμό των ετών 2014 - 2020 που μερικώς αναθεωρήθηκαν προσφάτως κυρίως για να συνυπολογιστούν τα ποσά που έχει λαμβάνειν η Κροατία. Η Κομισιόν προτείνει ο προϋπολογισμός να ανέλθει σε περίπου 1,3 τρισ. ευρώ - ελαφρώς αυξημένος σε σχέση με τον προηγούμενο. Ωστόσο το ποσό αυτό ανηστοιχεί μόλις στο 1,08% του Ακαθάριστου Εθνικού Εισοδήματος της EE. Η Κομισιόν χρησιμοποιεί τον όρο αυτόν και όχι το ΑΕΠ στην κατάρτιση του Πολυετούς Δημοσιονομικού Πλαισίου. Ακόμη και αυτό το νούμερο όμως δεν ικανοποιεί τα κράτη που είναι οι «καθαροί πληρωτές». Οπως επισημαίνει η κυπριακή προεδρία, από τις διμερείς συνομιλίες που είχε πριν από την Ατυπη Συνάντηση της Λευκωσίας στις 30 Αυγούστου επιβεβαιώνεται ότι «δεν μπορεί να επιτευχθεί συμφωνία στα επίπεδα των προτάσεων της Επιτροπής που αναθεωρήθηκαν στις 6 Ιουλίου 2012. Η προεδρία αναγνωρίζει ότι είναι επομένως αναπόφευκτο ότι το συνολικό επίπεδο δαπανών που προτείνει η Κομισιόν θα πρέπει να προσαρμοστεί προς τα κάτω». Η διαπραγμάτευση θα είναι πολύ σκληρή. To ισχυρό μπλοκ των «καθαρών πληρωτών» όχι μόνο θεωρεί πολλά τα 1,33 τρισ. ευρώ, αλλά επιδιώκει την περαιτέρω μείωσή τους κατά 100 δισ. ευρώ, ίσως και παραπόνου, με το αιτιολογικό ότι σε περιόδους κρίσης πρέπει να συγκρατήσουν τις δαπάνες τους. Στο πλαίσιο αυτό θέλουν πι με¬ ταφορά στον επόμενο προϋπολογισμό κονδυλίων που περίσσεψαν ano τον προηγούμενο ή την ένταξη σε αυτόν προγραμμάτων που σήμερα βρίσκονται εκτός, δίνοντας έμφαση όχι στο ύψος του προϋπολογισμού αλλά στον τρόπο με toy οποίο δαπανούνται τα κονδύλια. Σε αυτή την ομάδα κυριαρχούν οι Γερμανία, Ολλανδία, Φινλανδία, Αυστρία, Βρετανία και Σουηδία, καθώς και η Γαλλία. Υπάρχουν όμως και χει ρότερα. Οι Βρετανοί ούτε θέλουν να ακούσουν για διακοπή της επιστροφής (rebate), ιδέα που ελκύει κι άλλους, όπως τους Δανούς, ακόμη και τους Γερμανούς. To Βερολίνο πάντως Ο ΖΟΖΕ Μπαρόζο θα πρέπει να συγκεράσει τις διαφορετικές θέσεις των κρατών-μελών Ha Φ έχει ρίξει στο τραπέζι κι άλλες σκληρές ιδέες. Με έγγραφο που κατέθεσε η γερμανική πλευρά στη συνάντηση της Λευκωσίας το Βερολίνο προτείνει, μεταξύ άλλων, μια ρήτρα «μακροοικονομικής αιρεσιμότητας» βάσει της οποίας θα μπορούν να περικόπτονται κονδύλια της Πολιτικής Συνοχής όταν μια χώρα που τα λαμβάνει «δεν είναι εντάξει» στις δημοσιονομικές υποχρεώσεις της. Επιπλέον, ζητείται να υπάρχουν αυστηρότεροι έλεγχοι στη χορήγηση κοινοτικών κονδυλίων. Τέλος, σι Γερμανοί ζητούν να αρθεί η μείωση της εθνικής συμμετοχής στα συγχρηματοδοτούμενα έργα, την οποία, μεταξύ άλλων, κέρδισε η Ελλάδα, από το 15% στο 5%.

ΑΡΘΡΑ

ΑΓΡΟΤΙΚΑ


2012-09-18T07:30:09Z
2012-09-16


ΤΟ ΒΗΜΑ ΤΗΣ ΚΥΡΙΑΚΗΣ




*Η εύρυθμη και αδιάλειπτη λειτουργία των διαδικτυακών διευθύνσεων των συλλογών (ψηφιακό αρχείο, καρτέλα τεκμηρίου στο αποθετήριο) είναι αποκλειστική ευθύνη των αντίστοιχων Φορέων περιεχομένου.