Ενας στους δέκα Ελληνες δεν έχει τελειώσει ούτε το Δημοτικό

 
δείτε την πρωτότυπη σελίδα τεκμηρίου
στον ιστότοπο του αποθετηρίου του φορέα για περισσότερες πληροφορίες και για να δείτε όλα τα ψηφιακά αρχεία του τεκμηρίου*
κοινοποιήστε το τεκμήριο



Άρθρο (EL)

2012 (EL)

Ενας στους δέκα Ελληνες δεν έχει τελειώσει ούτε το Δημοτικό

ΣΑΛΤΟΥ - ΓΙΩΡΓΟΣ ΚΩΝΣΤΑΣ ΕΥΗ

Eoos και 7.000 ελληνόπουλα εγκαταλείπουν κάθε χρόνο to σχολείο, δείχνει έρευνα. To ρεκόρ κατέχουν οι Νομοί Po6onns και Eupuravias, όπου n συντριπτική πλειονότητα των μαθητών δεν καταφέρνει να ολοι4ηρώσει την υποχρεωτική εκπαίδευση Ενας στους δέκα Ελληνες δεν έχει τελειώσει ούτε το Δημοτικό ΡΕΠΟΡΤΑΖ ΕΥΗ ΣΑΛΤΟΥ ΓΙΩΡΓΟΣ ΚΩΝΣΤΑΣ Ηνέα μαθητική χρονιά βρήκε αρκετά παιδιά εκτός σχολικών τάξεων, χωρίς τσάντες, βιβλία και τετράδια. Για εκατοντάδες ελληνόπουλα ο κύκλος του σχολείου έκλεισε - για κάποια οριστικά, για άλλα πάλι, ευτυχώς, προσωρινά. Οι αριθμοί, άλλωστε, μαρτυρούν την κατάσταση: περίπου 5.000 με 7.000 «Είναι λάθο$ να κρίνουμε την εκπαίδευση ανάλογα με το αν ένα παιδί με απολυτήριο βρίσκει δουλειά» παιδιά, συμφωνά με έρευνα του Χρήστου Κάτσικα, εγκαταλείπουν κάθε χρόνο το σχολείο. Είναι ενδεικτικό πως τη στιγμή που 1.265.168 είναι ο αριθμός των πτυχιούχων στη χώρα μας, ο αριθμός εκείνων που εγκατέλειψαν το σχολείο χωρίς να πάρουν απολυτήριο γυμνασίου n είναι αναλφάβητοι φτάνει σήμερα, τα 3,8 εκατομμύρια! Μάλιστα, με την προτελευταία απογραφή έγι¬ νε γνωστό ότι περίπου ένας στους δέκα κατοίκους της χώρας δεν έχει ολοκληρώσει ούτε καν το δημοτικό. Υπάρχουν, μάλιστα, περιοχές στη χώρα που έχουν ποσοστά... αρνητικού ρεκόρ στη μαθητική διαρροή. Οι Νομοί Ροδόπης και Ευρυτανίας είναι αυτοί με τα υψηλότερα ποσοστά, καθώς το 67,4% και 64,6% αντίστοιχα των μαθητών δεν καταφέρνουν να πάρουν είτε απολυτήριο γυμνασίου είτε ακόμη και απολυτήριο δημοτικού. Σε κάθε περιοχή οι αιτίες που οδηγούν τα παιδιά να εγκαταλείψουν το σχολείο διαφέρουν. Πάντως, ανάμεσα στους νομούς με τα χαμηλότερα ποσοστά είναι της Αττικής, της Θεσσαλονίκης, της Αχαίας και της Χίου. Εκατοντάδες είναι 01 περιπτώσεις παιδιών στους Νομούς Ροδόπης και Ξάνθης τα οποία αφήνουν το σχολείο προτού καν ολοκληρώσουν την υποχρεωτική εκπαίδευση. Οπως εξηγεί n πρόεδρος της FAME Ξάνθης Μαρία Λουκοπουλου, οι μικροί Πομάκοι ή οι τουρκόφωνοι είναι κατηγορίες που φαίνεται πως εγκαταλείπουν πιο εύκολα το σχολείο, κι αυτό γιατί απογοητεύονται καθώς πολλά από αυτά τα παιδιά δε μιλούν καλά ή 5.000-7.000 ΠΑΙΔΙΑ ΣΤΗΝ ΕΛΛΑΔΑ βρίσκονται κάθε χρόνο μακριά ano τα θρανία 120.000 ΕΛΛΗΝΟΠΟΥΛΑ εγκατέλειψαν το σχολείο (δημοτικό γυμνάσιο) μεταξύ 1991 και 2001 3,8 ΕΚΑΤ. ΚΑΤΟΙΚΟΙ (16 ετών και άνω) δεν έχουν ολοκληρώσει τη στοιχειώδη εκπαίδευση. Από αυτούβ το 1 εκατομμύριο δεν έχει τελειώσει καν το δημοτικό 14,1% ΕΙΝΑΙ TO ΜΕΣΟ ΠΟΣΟΣΤΟ των παιδιών που εγκαταλείπουν το σχολείο στην Ευρώπη των «27» Οι πέντε νομοί με το μεγαλύτερο ποσοστό κατοίκων που δεν ολοκλήρωσαν την υποχρεωτική εκπαίδευση ΣΤΗΝ ΕΛΛΑΔΑ Οι πέντε νομοί τπε χώραε με το μικρότερο ποσοστό κατοίκων που δεν ολοκλήρωσαν την υποχρεωτική εκπαίδευση ΣΤΗΝ ΕΥΡΩΠΗ Τα ποσοστά των πολιτών που δεν ολοκληρώνουν την υποχρεωτική εκπαίδευση Μάλτα Πορτογαλία Ισπανία Ιταλία Ροδόπηβ Ευρυτανίαβ rdv6ns Καρδίτσαβ Γρεβενών Ατπκήε θεσσαλονίκηε AxaTas Δωδεκανήσου Χίου 'Af- καθόλου τα ελληνικά. «Νέα στοιχεία, παράλληλα, δείχνουν πως υπάρχει σχολική διαρροή και από το γεγονός ότι κάποιες οικογένειες αποφασίζουν να μεταναστεύσουν και τα παιδιά αφήνουν το σχολείο». ΑΔΙΑΦΟΡΙΑ. Στον Νομό Ρεθύμνου n εγκατάλειψη του σχολείου επίσης χτυπά κόκκινο. Μάλιστα, το ποσοστό των ατόμων ηλικίας 15-29 ετών (στο σύνολο των ατόμων της αντίστοιχης ηλικίας) που έχουν μόνο το απολυτήριο γυμνασίου ή έχουν μόνο το απολυτήριο δημοτικού ή εγκατέλειψαν το δημοτικό φτάνει το 43,5%. Το φαινόμενο, όπως εξηγούν 01 εκπαιδευτικοί, έχει... παρελθόν. «Υπάρχουν ορεινές περιοχές όπου αι κάτοικοι δεν θεωρούν τη μόρφωση των παιδιών τους σημαντική, οπότε και τα προτρέπουν να σταματήσουν το σχολείο. Ιδίως στις ημέρες μας, που βλέπουν ότι n εκπαίδευση πολύ συχνά δεν ανοίγει τις πόρτες για μία καλύτερη επαγγελματική πορεία. Είναι λάθος να κρίνουμε, όμως, την εκπαίδευση ανάλογα με το αν ένα παιδί με απολυτήριο και πτυχία βρίσκει δουλειά. To σχολείο προε- «Οταν θέλησα να ανοίξω m δική μου επιχείρηση, χρειαζόμουν απολυτήριο λυκείου», λέει ο Αχμέτ Χασάν, ο onoios αποφάσισε να τελειώσει το σχολείο 17 χρόνια αφότου το παράτησε τοιμάζει πρωτίστως τους μαθητές να γίνουν καλοί πολίτες», τονίζει n γραμματέας της ΕΛΜΕ Ρεθύμνου Δήμητρα Ντρέκη. Προσθέτει δε πως το μεγαλύτερο ποσοστό εγκατάλειψης παρατηρείται στα παιδιά που μόλις έχουν τελειώσει το δημοτικό. «Δεν μπορώ να πω ότι n οικονομική κρίση έχει κάνει τους μαθητές του νομού μας να εγκαταλείπουν το σχολείο για να πιάσουν δουλειά. Ξέρουμε, όμως, πως n κρίση μπορεί να συμβάλει στην έξαρση του φαινομένου. Πώς; Οταν οι γονείς είναι άνεργοι και μετακομίζουν σε άλλες περιοχές της Ελλάδας για να βρουν μεροκάματο τα παιδιά αλλάζουν σχολείο. Αυτή n αλλαγή και n δυσκολία προσαρμογής, σε συνδυασμό με το βαρύ κλίμα στην οικογένεια, αποτρέπει μακροπρόθεσμα τα παιδιά από το να συνεχίσουν το σχολείο». Ο Κώστας Νικάκης από το Ρέθυμνο πήρε την απόφαση να αφήσει piu και καλή το σχολείο στο Πέραμα Μυλοποτάμου. «Σταμάτησα στην A' Γυμνασίου. Τότε ήταν οι παρέες, μου άρεσε να γυρίζω, να κάνω βόλτες, να περνάω καλά. Δεν μου άρεσαν καθόλου τα γράμματα. Σταμάτησα λοιπόν το σχολείο και ασχολήθηκα με κτηνοτροφικές εργασίες, έβοσκα πρόβατα εκεί στην περιοχή και έπειτα από 3-4 χρόνια πήγα φαντάρος. Πλέον, εργάζομαι στα Χανιά σε εταιρεία σεκιούριτι. Βέβαια τώρα βλέπω ότι κάποια στιγμή θα πρέπει να προχωρήσω, να γυρίσω στο σχολείο, έστω στο νυκτερινό γυμνάσιο για να πάρω το χαρτί. Είναι αναγκαίο και το βλέπω στην καθημερινότητα μου, αφού μην έχοντας το απολυτήριο δεν μπορο) να κάνω πολλά πράγματα», λέει ο 24χρονος Κώστας. Η ΔΕΥΤΕΡΗ ΕΥΚΑΙΡΙΑ. Στα 12 του χρόνια αποφάσισε να εγκαταλείψει το σχολείο και το φροντιστήριο αγγλικών. To 1985 ο μικρός τότε Χασάν Αχμέτ ανάμεσα στο σχολείο και στη δουλειά επέλεξε τη δεύτερη. «Είχε πεθάνει ο πατέρας μου και οι νέες οικογενειακές συνθήκες με έκαναν να δουλέψω. Η οικογένειά μου, βέβαια, δεν με προέτρεψε να αφήσω το σχολείο. Ηταν περισσότερο δική μου απόφαση, μια και ήθελα πολύ να δουλέψω. To σχολείο δεν μου άρεσε, σε αυτό συνέβαλλε και το γεγονός οτι την εποχή εκείνη οι δάσκαλοι έπαιζαν έντονα τον ρόλο του... κακού», λέει στα «ΝΕΑ». Οταν ο Χασάν έφτασε σε ηλικία 18 ετών συνειδητοποίησε πως n εγκατάλειψη του σχολείου ήταν n πιο ανόητη απόφαση που είχε πάρει. «Ολα αυτά τα χρόνια εργάζομαι ως τεχνίτης και στη δουλειά αυτήν τα απολυτήρια και τα πτυχία λίγη σημασία έχουν. Ωστόσο, όταν θέλησα να ανοίξω τη δική μου επιχείρηση, ένα φανοποιείο, χρειαζόμουν απολυτήριο λυκείου και μάλιστα τεχνικής κατάρτισης». Είναι ενθαρρυντικό το γεγονός ότι αρκετοί από εκείνους που επέλεξαν ή αναγκάστηκαν να εγκαταλείψουν το σχολείο έχουν μία δεύτερη ευκαιρία. Με τον θεσμό των Σχολείων Δεύτερης Ευκαιρίας όσοι ενδιαφέρονται μπορούν, έπειτα uno παρακολούθηση εκπαιδευτικού προγράμματος διάρκειας δύο ετών, να πάρουν τίτλο σπουδιύν ισότιμο του γυμνασίου. Ετσι, το 2002, σε ηλικία 29 ετών, ο Χασάν μπήκε σε ένα τέτοιο σχολείο και επτά χρόνια αργότερα συνέχισε και πήρε και το απολυτήριο του λυκείου. Ρουμανία Βρετανία Βουλγαρία ΕΛΛΑΔΑ Λετονία Γαλλία Kunpos Βέλγιο Γερμανία Εσθονία Δανία Ιρλανδία Ουγγαρία Φινλανδία Ολλανδία Σουηδία Αυστρία Λιθουανία Λουξεμβούργο Πολωνία Σλοβενία Τσεχία Σλοβακία nrtyrtt.Eurostat, Η εκπαιδευτική αντίφαση «Δεν μου άρεσαν καθόλου τα γράμματα. Σταμάτησα το σχολείο στην A' Γυμνασίου. Εβοσκα πρόβατα και έπειτα από 3-4χρόνια πήγα φαντάροε», λέει ο 24xpovos Κώσταε Νικάκηε Ο ΝΟΜΟΣ ΚΑΡΔΙΤΣΑΣ είναι από τους πέντε νομούς με τα υψηλότερα ποσοστά κατοίκων που δεν ολοκλήρωσαν την υποχρεωτική εκπαίδευση. Είναι, όμως, και ο νομός που στις πανελλαδικές εξετάσεις κατέλαβε την τρίτη θέση σε όλη τη χώρα σε ποσοστά επιτυχίας στη θετική Κατεύθυνση. «Είμαστε ένας αγροτικός νομός και ιδίως στις ορεινές περιοχές πολλοί μαθητές βοηθούν τους γονείς στις αγροτικές εργασίες. Πλέον είναι συχνό το φαινόμενο λόγω φτώχειας αρκετό παιδιά να αφήνουν το σχολείο και να κάνουν μεροκάματα στην οικοδομή», εξηγεί ο πρόεδρος της ΕΛΜΕ Καρδίτσας Αλέξης Φυτσιλής. Προσθέτει δε ότι ούτε n γεωγραφία του νομού βοηθά «γιατί n πρόσβαση στο σχολείο για τους μαθητές οι οποίοι μένουν σε ορεινά χωριά εξακολουθεί να είναι δύσκολη». ΚΑΙ ΣΤΗΝ ΕΥΡΩΠΗ. To «αντίο» στο σχολείο πολλών παιδιών δεν είναι μόνο ελληνικό φαινόμενο. Η χώ¬ ρα μας, σύμφωνα με στοιχεία της Eurastat, κατατάσσεται 8η μεταξύ των 27 χωρών, με τη Μάλτα να κατέχει την αρνητική πρωτιά, καθώς σχεδόν 4 στους 10 μαθητές (ποσοστό 36,9%) εγκατέλειψαν το 2010 το σχολείο. Ακολουθεί n Πορτογαλία και n Ισπανία, με ποσοστό 28,7% και 28,4% αντίστοιχα. Η χώρα με τη μικρότερη μαθητική διαρροή είναι, βάσει στοιχείων, n Σλοβακία, καθώς μόλις το 4,7% των μαθητών άφησαν οριστικά τη σχολική τσάντα πριν ολοκληρώσουν την υποχρεωτική εκπαίδευση. Οσο για τη γειτονική μας Ιταλία, σχεδόν δύο στα δέκα (18,8%) παιδιά αφήνουν το σχολείο. Είναι ενδεικτικό ότι την περασμένη χρονιά 52.000 μαθητές λυκείων ή τεχνικών σχολών δεν κατάφεραν να φτάσουν μέχρι την αποφοίτηση. Οι πιο επιβαρημένες περιοχές είναι αυτές του Νότου: μόνο στη Σικελία 16.600 μαθητές σε σύνολο 256.000 δεν συνέχισαν την υποχρεωτική εκπαίδευση. Ενας στους δέκα Ελληνες δεν έχει τελειώσει ούτε το Δημοτικό

ΑΡΘΡΑ

ΠΑΙΔΕΙΑ


2012-10-19T07:30:22Z
2012-10-19


ΤΑ ΝΕΑ




*Η εύρυθμη και αδιάλειπτη λειτουργία των διαδικτυακών διευθύνσεων των συλλογών (ψηφιακό αρχείο, καρτέλα τεκμηρίου στο αποθετήριο) είναι αποκλειστική ευθύνη των αντίστοιχων Φορέων περιεχομένου.