To σχολείο αρκείται στα αγγλικά και n δεύτερη γλώσσα φεύγει...

 
δείτε την πρωτότυπη σελίδα τεκμηρίου
στον ιστότοπο του αποθετηρίου του φορέα για περισσότερες πληροφορίες και για να δείτε όλα τα ψηφιακά αρχεία του τεκμηρίου*
κοινοποιήστε το τεκμήριο



Άρθρο (EL)

2011 (EL)

To σχολείο αρκείται στα αγγλικά και n δεύτερη γλώσσα φεύγει...

To σχολείο αρκείται στα αγγλικά και n δεύτερη γλώσσα φεύγει... Αντιδράσεις προκαλεί n προωθούμενη κατάργηση της δυνατότητας επιλογής στην εκπαίδευση Σε καθεστώς ανασφάλεια^ και σύγχυσα παραμένουν καθηγητέε που διδάσκουν γαλλικά και γερμανικά στα σχολεία, καθα» πληροφορίε5 που διαδόθηκαν πολύ γρήγορα μιλούσαν για προωθούμενη κατάργηση τα διδασκαλία δεύτερα ξένα γλώσσαβ (με επιλογή ανάμεσα σε δύο) στην πρωτοβάθμια και δευτεροβάθμια εκπαίδευση. Οι καθηγητέε αναφέρουν ότι στον εκπαιδευτικό σχεδιασμό του υπουργείου Παιδείαε δεν περιλαμβάνεται n διδασκαλία δεύτερα ξένα γλώσσα$ πλην των 800 Δημοτικών του πιλοτικού προγράμματο5. Σύμφωνα με πληροφορίεε, στα Γυμνάσια θα διδά- ΑΝΤΙΠΑΡΑΘΕΣΕΙΣ Του Νικου Βατοπουλου σκεται μόνο μία δεύτερη γλώσσα. Εα» τώρα δεν υπάρχει επίσημη τοποθέτηση εκ μέροα του υπουργείου. Οι καθηγητέε αγωνιούν για τ» θέσε» εργασίαβ (είναι περίπου 5.000 οι θιγόμενοι), αλλά το πρόβλημα είναι ευρύτερο. Η καθιέρωση τα διδασκαλίαε δεύτερα ξένα γλώσσα3 ήταν μία κατάκτηση του εκπαιδευτικού συστήματοε, που, αν επαληθευτούν οι ανησυχίεε, θα αποδειχθεί εξαιρετικά βραχύβια. Αν οι περικοπέε είναι για Με ανησυχία περιμένουν οι καθηγητές Γαλλικής και Γερμανικής τις αποφάσεις του υπουργείου. λόγουε οικονομία, τότε είναι σε λανθασμένη κατεύθυνση, διότι δεν χρειάζεται φιλοσοφία για να αντιληφθεί κανείβ ότι με λίγα αγγλικά και μόνο δεν ποε πουθενά στον σύγχρονο κόσμο. Και οι περικοπέε αυτέ3 συμβαίνουν σε μία ιστορική συγκυρία κατά την οποία το ενδιαφέρον του μέσου Ελληνα για εκμάθηση ξένων γλωσσών είναι μεγαλύτερο παρά ποτέ. Αρκεί κανείβ να δει πόσοι μαθαίνουν ισπανικά, που διεκδικούν τη δεύτερη θέση στην κλίμακα τα δημοτικότηταβ. Ή πόσοι έχουν αρχίσει τουρκικά, κινεζικά ή ρωσικά. Η Ελλάδα ανήκει στον σύνδεσμο τα Γαλλοφωνίαε και αντίστοιχο» n γερμανική γλώσσα έχει ισχυρή θέση. Σε μία τέτοια περίοδο, που ο Ελληναβ οφείλει να είναι από σχολική ηλικία υποψιασμένοε, αν μη τι άλλο, για τον διεθνή περίγυρο, τ» κουλτοΰρεε αλλά και την πειθαρχία που απαιτεί n εκμάθηση \i\as ξένα γλώσσαβ, n διαφαινόμενη ασάφεια του υπουργείου Παιδείαβ προκαλεί βαθιά ανησυχία crtous επαγγελματίεε καθηγητέε. Πέραν των θιγόμενων καθηγητών, ένα μεγάλο μέροε των Ελλήνων -εκείνων που αντιλαμβάνονται το αυτονόητο τα πολυγλωσoias- μένει με την απορία για το πόσεε εκπτώσε» 0a δεχθούμε ακόμη για να μαζέψουμε τα ασυμμάζευτα. Κάποτε n μία ξένη γλώσσα στο σχολείο ήταν μία αποδεκτή κατάσταση, σήμερα είναι ένδειξη υπανάητυξα. Η απήχηση των γλωσσών ακολουθεί χρονικούς κύκλους. Η Αγγλική είναι ακόμη n lingua franca, αλλά πολλές γλώσσες ακόμη κονταροχτυηιούνται για τις επόμενες θέσεις. ΑΠΟΨΗ Του Τάγματος Ιπποτών Ακαδημαϊκού Φοίνικα* Ανοιχτή επιστολή στα αρμόδια υπουργεία ΑΠΟΨΗ Του Χρήστου Αστεριού* Multikulti και πολυγλωσσία IΤ* χονταε λάβει γνώση τα περιβόηα τα μεταρρύθμισα στο λύκειο, πραγματικά μείναμε άφωνοι διαπιστώνονταβ την παντελή έλλειψη διδασκαλία5 ευρωπαϊκών γλωσσών, και δη τα Γαλλικήε. Δύο copes ξένα γλώσoas στη B' και Γ' λυκείου (as μη γελιόμαστε βέβαια, εννοεί την Αγγλική το υπουργείο Παιδείαε, απλά δεν την κατονομάζει), τι θα προσφέρουν orous μαΘητέ5 των σχολείων; Ειλικρινά θα θέλαμε να γνωρίζουμε εάν στόχοε πλέον είναι n πλήρα αμερικανοποίηση τα «Ελληνική5 - ΕυρωπαίΜ»» παιδεία$ από ιθυνοντε5 των οποίων βέβαια τα παιδιά επιλέγουν το International baccalaureat στα ιδιωτικά σχολεία! Πραγματικά, δεν γνωρίζουν ότι n παιδεία στ» αγγλοσαξονικέ s χώρεε απαιτεί υψηλά δίδακτρα, ενώ στη Γαλλία Γερμανία, παράδειγμα, είναι όχι μόνον δωρεάν αλλά και υψηλού επιπέδου; Γιατί λοιπόν στερείτε από τα Ελληνόπουλα που δεν έχουν την ευχέρεια να πληρώνουν καθηγητέβ ξένων γλωσσών στο σπίτι, να μάθουν σωστά μια δεύτερη ξένη γλώσσα; Μήπο» στα βιογραφικά σημειώματα μετράει κάτι περισσότερο από τη γνώση ξένων γλωσσών για εισαγωγή στα ευρωπαϊκά πανεπιστήμια ή για εξεύρεση εργασίαβ σε Βρυξέλλεε, Στρασβούργο, Λουξεμβούργο (όλεε γαλλό- φωνεε); Από πολιτικήβ άποψα, μήπο» n Τουρκία, τα Σκόπια, n Κύπροε όπου διδάσκονται υποχρεωτικά Αγγλικά Γαλλικά έχουν περισσότερο ανάγκη τ» γαλλόφωνε5 χώρεε απ' ό,τι εμείε; Δεν αντιλαμβάνεσθε ότι στην πολιτική το να είσαι μέλοε τα ΓαλλοφωνίαΒ xtopis να προτείνε» τη διδασκαλία τα γαλλική5 γλώσσαε, είναι τουλάχιστον ατυχέ5; Προτείνετε τη συγγραφή «ερευνητικήε εργασίαε - project ή projet στη Γαλλική» σε μαθητέ5 οι οποίοι θα διδάσκονται δύο ώρεε την αγγλική γλώσσα; Ειλικρινά θα θέλαμε να δούμε notos μαθητήε θα τη συντάξει μόνοβ του, έστω στην αγγλική γλώσσα. Η Ευρώπη τού σήμερα είναι n συνέχεια του ελληνικού πολιτισμού και του Γαλλικού διαφωτισμού και οι μάχε5 κερδίζονται με τη γνώση όσο περισσότερων γλωσσών γίνεται. M' αυτέε τ» ενέργειεΒ φοβούμαστε ότι θα χάσουμε σε λίγο καιρό και τα ελάχιστα ερείσματα που έχουμε στ» γαλλόφωνεε χώρε$, αλλά ακόμη και να κατανοήσουμε ελληνικά κείμενα διανοουμένων, οι οποίοι τα συνέγραψαν επηρεαζόμενοι από την ακρίβεια, καθαρότητα και ορθολογισμό που διέπουν τη γαλλική γλώσσα. * Μέλη του είναι Ελληνες πολίτες παρασημοφορημένοι από το γαλλικό κράτος. Τον περασμένο Οκτώβριο αναγγέλθηκε επίσημα το τέλοε του πολιτιστικού πλουραλισμού (γνωστότερου ο» multikulti) όταν n καγκελάρκ» Μέρκελ μίλησε απερίφραστα για την αποτυχία του μοντέλου συνύπαρξα διαφορετικών πολιτισμών στα εδάφη τήε άλλοτε «ανοιχτόκαρδα» Γερμανίαε. Οι μεταπολεμικέ5 ενοχέ$ υποχώρησαν, οι καιροί άλλαξαν και κάθε κατεργάρα θα κληθεί να επιστρέψει στον δικό του, μικρότερο ή μεγαλύτερο «πάγκο», προσπαθώντα3 να επιβιώσει με όσα του έχουν κληροδοτήσει σι παραδόσε» του, n Ιστορία, n θρησκεία. Η παγκόσμια οικονομική ανέχεια φαίνεται να οδηγεί npos μια αυξανόμενη περιχαράκωση, npos έναν έντονο συντηρητισμό που παύει να δείχνει έστω και στοιχειώδη ανοχή για καθετί που δεν είναι οικείο. Για κάποιον που μάχεται για τον επιούσιο n εικόνα του ξένου αρχίζει να γίνεται αφόρητη μέσα στον ορυμαγδό προβλέψεων για ένα δϋστηνο μέλλον. Σ' αυτή την ιδιότυπη παγκοσμιοποίηση τα εσωστρέφεια5 οι γλώσσε5 θα παίξουν τον ρόλο tous. Αν «γλώσσα» σημαίνει «πατρίδα» τότε n αναγκαστική συσπείρωση γύρω από τη μητρική και την παντοκράτειρα Αγγλική δεν θα επιφέρει αλλαγή μόνο στ» γλωσσολ, αλλά και στ» ευρΰτερε3 κοινωνία συμπεριφορέβ. Η κατάκτηση \iias ξένα γλώσσαβ σημαίνει επίπονη οικειοποίηση άλλων ρυθμών, μεθόδων και κωδίκων, μαρτυρά δίψα για γνώση διαφορετικών τρόπων του φέρεσθαι και οδηγεί τ» περισσότερε$ φορέε στην διάλυση προκαταλήψεων. Γι' αυτό και ο φημολογούμενοβ εξοβελισμό5 κάθε ξένα γλώσσαε πλην τα Αγγληα» από τα δημόσια ελληνικά σχολεία θα πρέπει να εκληφθεί σαν γενναίο πισωγύρισμα σε εποχέε πολιτιστιιαί» ένδεκ». Ο μαθητή5 του μέλλοντοβ δεν μπορεί παρά να είναι πολΰγλωσσοε, όχι μόνο επειδή το απαιτεί n αμείλικτη αγορά εργασίαε σε μια τουριστική χώρα όπα» n Ελλάδα, αλλά κι επειδή μέσα από την πολυγλωσσία και την παρεπόμενη γνωριμία του με ξένουε πολιτισμούε διαμορφώνει χαρακτήρα. Αν το εφόδιο τα πολυγλωσσίαβ, έστω και λειψό, πάψει να προσφέρεται στη δημόσια εκπαίδευση και n εκμάθηση ξένων γλωάσών καταστεί ακριβό σπορ για λίγοα, οι επιδράσε» τα έλλειψήε τα δεν θ' αργήσουν να γίνουν αντιληπτέ5. * Ο κ. Χρήστος Αστεριού είναι εκπαιδευτικός και συγγραφέας. To σχολείο αρκείται στα αγγλικά και n δεύτερη γλώσσα φεύγει...

ΑΡΘΡΑ

ΠΑΙΔΕΙΑ


2011-05-28
2011-05-28T20:58:08Z


Η ΚΑΘΗΜΕΡΙΝΗ - ΖΩΗ-ΤΕΧΝΗ




*Η εύρυθμη και αδιάλειπτη λειτουργία των διαδικτυακών διευθύνσεων των συλλογών (ψηφιακό αρχείο, καρτέλα τεκμηρίου στο αποθετήριο) είναι αποκλειστική ευθύνη των αντίστοιχων Φορέων περιεχομένου.