"Εμφύλιες" αψιμαχίες: Τα γλωσσικά όρια του πολιτισμικά διανοήσιμου υπό διαπραγμάτευση

 
δείτε την πρωτότυπη σελίδα τεκμηρίου
στον ιστότοπο του αποθετηρίου του φορέα για περισσότερες πληροφορίες και για να δείτε όλα τα ψηφιακά αρχεία του τεκμηρίου*
κοινοποιήστε το τεκμήριο




2017 (EL)

"Εμφύλιες" αψιμαχίες: Τα γλωσσικά όρια του πολιτισμικά διανοήσιμου υπό διαπραγμάτευση (EL)

Αντωνιάδης, Παναγιώτης

In this article I draw on methodological tools from current sociolinguistics and discourse analysis in an attempt to map the dialectical relationship among language, gender and sexuality, based on data collected from conversations of a community of practice: a single-parent Greek family. In the first part, I try to locate the linguistic strategies through which participants emerge as gendered through their talk. Indexicality, language ideologies, and positive/negative politeness strategies figure prominently in the analysis. In the second part, I focus on the content of the same stretches of discourse vis-à-vis issues of sexuality. I suggest that the heteronormative status quo sets the very limits of what may be explicitly articulated, ultimately defining the realm of culturally intelligibility via nuanced concealments and explicit prohibitions, and show how speakers draw on a (largely predetermined and culturally saturated) pool of linguistic resources in order to construct and negotiate their gendered and sexual selves. (EL)

info:eu-repo/semantics/article
info:eu-repo/semantics/publishedVersion


Aegean Working Papers in Ethnographic Linguistics

Ελληνική γλώσσα

2017-11-15


ΕΕΠΓ / LESoL (EN)

2585-2108
Aegean Working Papers in Ethnographic Linguistics; Τόμ. 1 Αρ. 1 (2017): Γλώσσα, φύλο και σεξουαλικότητα στο ελληνικό πλαίσιο; 52-82 (EL)
Aegean Working Papers in Ethnographic Linguistics; Vol. 1 No. 1 (2017): Language, gender, and sexuality; 52-82 (EN)

Copyright (c) 2017 Παναγιώτης Αντωνιάδης (EN)



*Η εύρυθμη και αδιάλειπτη λειτουργία των διαδικτυακών διευθύνσεων των συλλογών (ψηφιακό αρχείο, καρτέλα τεκμηρίου στο αποθετήριο) είναι αποκλειστική ευθύνη των αντίστοιχων Φορέων περιεχομένου.