Ταβέρνες, καφενεία και ο συμβολισμός τους στο έργο του Νίκου Χατζήκυριάκου-Γκίκα

Ταβέρνες, καφενεία και ο συμβολισμός τους στο έργο του Νίκου Χατζήκυριάκου-Γκίκα

Το τεκμήριο παρέχεται από τον φορέα :
Μουσείο Μπενάκη   

Αποθετήριο :
Περιοδικό Μουσείο Μπενάκη  | ΕΚΤ eJournals   

δείτε την πρωτότυπη σελίδα τεκμηρίου
στον ιστότοπο του αποθετηρίου του φορέα για περισσότερες πληροφορίες και για να δείτε όλα τα ψηφιακά αρχεία του τεκμηρίου*



Ταβέρνες, καφενεία και ο συμβολισμός τους στο έργο του Νίκου Χατζήκυριάκου-Γκίκα (EL)
Tavernas, cafés and their symbolism in the work of Ghikas (EN)

Προβίδη, Ιωάννα

info:eu-repo/semantics/article
info:eu-repo/semantics/publishedVersion

2018-08-10


Δεν διατίθεται περίληψη. (EL)
The subject of the Greek café and taverna first appears in the work of Ν. Hatzkyriakos-Ghika in the artist's youth and it plays a major recurring role in his thematic repertoire. The inspiration for his first depictions of cafés came from an old family photograph, taken in 1919 in a café in Aidipsos, which 20 years later he turned into a painting entitled Family afternoon at Aidipsos. The years from 1935 to I960 produced works portraying scenes in places of refreshment in the country, mainly at night ( Café at night, Night at Aidipsos, Night — country restaurant), and a group depicting tavernas {Taverna in the country, Taverna and grill etc). These series reached their peak in 1959-1960 with the quartet: Night ritual, Evening memories, High priest Ό\ά The two friends. In these powerfully symbolic works, the artist -as he explains in a long essay on the most representative work of the group, Evening memories— puts himself in the position of the taverna-owner, priest, and judge; at the same time in two other works he identifies the taverna with his studio. Autobiographical elements in these pictures include depictions of Ghikas' two wives, Tiggie and Barbara, at a taverna in The two friends and in Evening memories. (EN)

Περιοδικό Μουσείο Μπενάκη

Ελληνική γλώσσα

Μουσείο Μπενάκη / Benaki Museum (EL)

2407-9502
1109-4109
Μουσείο Μπενάκη; Τόμ. 3 (2003); 137-148 (EL)
Mouseio Benaki Journal; Vol. 3 (2003); 137-148 (EN)

Copyright (c) 2018 Ιωάννα Προβίδη (EN)
https://creativecommons.org/licenses/by-nc-sa/4.0




*Η εύρυθμη και αδιάλειπτη λειτουργία των διαδικτυακών διευθύνσεων των συλλογών (ψηφιακό αρχείο, καρτέλα τεκμηρίου στο αποθετήριο) είναι αποκλειστική ευθύνη των αντίστοιχων Φορέων περιεχομένου.