Ταβέρνες, καφενεία και ο συμβολισμός τους στο έργο του Νίκου Χατζήκυριάκου-Γκίκα

 
Το τεκμήριο παρέχεται από τον φορέα :

Αποθετήριο :
Περιοδικό Μουσείο Μπενάκη  | ΕΚΤ eJournals
δείτε την πρωτότυπη σελίδα τεκμηρίου
στον ιστότοπο του αποθετηρίου του φορέα για περισσότερες πληροφορίες και για να δείτε όλα τα ψηφιακά αρχεία του τεκμηρίου*
κοινοποιήστε το τεκμήριο




2018 (EL)

Ταβέρνες, καφενεία και ο συμβολισμός τους στο έργο του Νίκου Χατζήκυριάκου-Γκίκα (EL)
Tavernas, cafés and their symbolism in the work of Ghikas (EN)

Προβίδη, Ιωάννα

Δεν διατίθεται περίληψη. (EL)
The subject of the Greek café and taverna first appears in the work of Ν. Hatzkyriakos-Ghika in the artist's youth and it plays a major recurring role in his thematic repertoire. The inspiration for his first depictions of cafés came from an old family photograph, taken in 1919 in a café in Aidipsos, which 20 years later he turned into a painting entitled Family afternoon at Aidipsos. The years from 1935 to I960 produced works portraying scenes in places of refreshment in the country, mainly at night ( Café at night, Night at Aidipsos, Night — country restaurant), and a group depicting tavernas {Taverna in the country, Taverna and grill etc). These series reached their peak in 1959-1960 with the quartet: Night ritual, Evening memories, High priest Ό\ά The two friends. In these powerfully symbolic works, the artist -as he explains in a long essay on the most representative work of the group, Evening memories— puts himself in the position of the taverna-owner, priest, and judge; at the same time in two other works he identifies the taverna with his studio. Autobiographical elements in these pictures include depictions of Ghikas' two wives, Tiggie and Barbara, at a taverna in The two friends and in Evening memories. (EN)

info:eu-repo/semantics/article
info:eu-repo/semantics/publishedVersion


Περιοδικό Μουσείο Μπενάκη

Ελληνική γλώσσα

2018-08-10


Μουσείο Μπενάκη / Benaki Museum (EL)

2407-9502
1109-4109
Μουσείο Μπενάκη; Τόμ. 3 (2003); 137-148 (EL)
Mouseio Benaki Journal; Vol. 3 (2003); 137-148 (EN)

Copyright (c) 2018 Ιωάννα Προβίδη (EN)



*Η εύρυθμη και αδιάλειπτη λειτουργία των διαδικτυακών διευθύνσεων των συλλογών (ψηφιακό αρχείο, καρτέλα τεκμηρίου στο αποθετήριο) είναι αποκλειστική ευθύνη των αντίστοιχων Φορέων περιεχομένου.