Της Μελωδίας το αίνιγμα. Ο μελωδός και η πάρεδρός του στον κώδικα Parisinus graecus 139 (φ. 1β)

 
δείτε την πρωτότυπη σελίδα τεκμηρίου
στον ιστότοπο του αποθετηρίου του φορέα για περισσότερες πληροφορίες και για να δείτε όλα τα ψηφιακά αρχεία του τεκμηρίου*
κοινοποιήστε το τεκμήριο




2011 (EL)

Της Μελωδίας το αίνιγμα. Ο μελωδός και η πάρεδρός του στον κώδικα Parisinus graecus 139 (φ. 1β) (EL)
L'énigme de mélodie. L'auteur des psaumes et sa parèdre dans le codex Parisinus Graecus 139, fol. lv (EN)

ΑΝΤΩΝΟΠΟΥΛΟΣ, Ηλίας

Η μελέτη συζητά τις προϋποθέσεις και τη θεωρητική σύλληψη που οδήγησαν στην εικονογράφηση της προμετωπίδας (φ.1β) του κώδικα Paris. Gr. 139 με τον Δαβίδ ως μελωδό και την προσωποποίηση της Μελωδίας ως παρέδρου.Το σχήμα που συνδυάζει την ανδρική και τη γυναικεία μορφή κατά την δημιουργία μιας εμβληματικής μουσουργίας είναι γνώριμο από την ελληνορωμαϊκή αρχαιότητα.Όμως, στην περίπτωση του Δαβίδ ως ποιητού/ψαλμωδού και παρά τις αρχαιολογικές/γενεαλογικές υποθέσεις, η παρουσία της Μελωδίας παραμένει αινιγματική.Στο νοηματικό εύρος της παράστασης το κλειδί για την ερμηνεία παρέχει η μαρτυρία του Γρηγορίου Νύσσης στο έργο του Εἰς τάς ἐπιγραφάς τῶν ψαλμῶν.  (EL)
The study discusses the conditions and the theoretical background under which the iconography of the frontispiece (f. 1v) of the Codex Paris. Gr. 139 with David as a musician and the personification of Music behind him might have been created. The scheme of the male figure accompanied by a female figure at the making of is well known from the Greek-Roman antiquity. However, in the case of David as a poet/ lyricist, albeit the archaeological/genealogical assumptions, the presence of Music remains enigmatic. The key for the interpretation of this depiction lies in the testimonies of Gregory of Nyssa found in his work Treatise on the Inscriptions of the Psalms. (EN)

info:eu-repo/semantics/article
info:eu-repo/semantics/publishedVersion

κωδ. Paris. Gr. 139 (EL)
Εθνική Βιβλιοθήκη Γαλλίας (EL)
Δαβίδ (EL)
ερμηνεία (EL)
Μεσοβυζαντινή περίοδος (EL)
προμετωπίδα (EL)
προσωποποίηση της Μελωδίας (EL)
Παρίσι (EL)
άγιος Γρηγόριος Νύσσης (EL)
National Library of France (EN)
frontispiece (EN)
interpretation (EN)
David (EN)
Cod. Paris. Gr. 139 (EN)
personification of Music (EN)
st. Gregory of Nyssa (EN)
Middle Byzantine period (EN)
Paris (EN)


Δελτίον Χριστιανικής Αρχαιολογικής Εταιρείας

Ελληνική γλώσσα

2011-11-23


Χριστιανική Αρχαιολογική Εταιρεία (ΧΑΕ) - Christian Archaeological Society (ChAE) (EL)

1105-5758
2241-2190
Δελτίον της Χριστιανικής Αρχαιολογικής Εταιρείας; Δελτίον XAE 29 (2008), Περίοδος Δ'. Στη μνήμη της Άννας Μαραβά-Χατζηνικολάου (1911-2005); 23-34 (EL)
Deltion of the Christian Archaeological Society; Deltion ChAE 29 (2008), Series 4. In memory of Anna Marava-Chatzinikolaou (1911-2005); 23-34 (EN)




*Η εύρυθμη και αδιάλειπτη λειτουργία των διαδικτυακών διευθύνσεων των συλλογών (ψηφιακό αρχείο, καρτέλα τεκμηρίου στο αποθετήριο) είναι αποκλειστική ευθύνη των αντίστοιχων Φορέων περιεχομένου.