Φορητή εικόνα της Σταυρώσεως στη μονή Μεγίστης Λαύρας Αγίου Όρους
(EL)
A portable icon of the crucifixion in the great Lavra monastery on Mount Athos
(EN)
ΤΣΙΓΑΡΙΔΑΣ, Ευθύμιος Ν.
Η εικόνα της Σταύρωσης στη μονή Μεγίστης Λαύρας είναι η δεύτερη όψη αμφιπρόσωπης εικόνας με θέμα στην κύρια όψη την Παναγία Οδηγήτρια με τα εικονίδια των δώδεκα αποστόλων σε προτομή. Το θέμα της εικόνας, με τολιτό εικονογραφικό σχήμα των τριών προσώπων και του τείχους της Ιερουσαλήμ στο οποίο τα πρόσωπα προβάλλονται, ήταν ευρύτατα διαδεδομένο την περίοδο των Παλαιολόγων.Ανάλογη είναι και η εικονογραφική ανάλυση των προσώπων που ακολουθούν ομοίως τύπους της ίδιας περιόδου.Σε επίπεδο τεχνοτροπίας το ζωγραφικό ύφος οδηγεί την χρονολόγηση της εικόνας στο τρίτο τέταρτο του 14ου αιώνα και σε εργαστήριο της Θεσσαλονίκης ή της Κωνσταντινούπολης.
(EL)
The icon of the Crucifixion in the monastery of Great Lavra is the second side of a bilateral icon with its main subject the Virgin Hodegetria with twelve busts of the Apostles. The austere iconographic scheme of the icon with the depiction of the three protagonists only and the walls of Jerusalem as a background, upon which the figures are displayed was very widespread during the Palaiologan time. Similar are the results of the iconographic analysis of the faces which follow the types of the same period. In terms of rendering the painterly style leads to a dating of the icon in the third quarter of the 14th century and to a workshop of either Thessaloniki or Constantinople.
(EN)