Η σύγχρονη τάξη αποτελείται από ένα σύνολο μαθητών/τριών με διαφορετικές εκπαιδευτικές ανάγκες, ενδιαφέροντα και προτιμήσεις, τα οποία οι εκπαιδευτικοί καλούνται να συγκεράσουν προκειμένου να φέρουν σε πέρας τη μαθησιακή διαδικασία. Η διαφοροποιημένη διδασκαλία αποτελεί ίσως την πιο κατάλληλη διδακτική προσέγγιση για την αντιμετώπιση αυτού του φαινομένου. Η διαφοροποιημένη αξιολόγηση, βασικό στοιχείο της διαφοροποιημένης διδασκαλίας, είναι μια συνεχής διαδικασία κατά την οποία ο/η εκπαιδευτικός συλλέγει δεδομένα από πολλαπλές πηγές, προκειμένου να εντοπίσει τις ανάγκες και τις δυνατότητες των μαθητών/τριών του. Στην παρούσα εργασία παρουσιάζεται αναλυτικά το σχέδιο μιας διαφοροποιημένης διδασκαλίας η οποία αφορά στο μάθημα της Γλώσσας της Γ’ τάξης Δημοτικού. Επιπλέον, προτείνονται σχετικές μαθησιακές δραστηριότητες, καθώς και δραστηριότητες που αφορούν στην αρχική, τη διαμορφωτική και την αθροιστική/τελική αξιολόγηση. Είναι χρονικής διάρκειας τεσσάρων διδακτικών ωρών.
(EL)
The contemporary class includes students with different academic needs, interests and preferences, who teachers are called upon to bring together in order to complete the learning process. Differentiated instructionis, perhaps, the most appropriate teaching approach to addressing this phenomenon. Differentiated assessment, a key element of differentiated instruction, is a continuous process during which the teacher collects data from multiple sources in order to identify the needs and abilities of his/her pupils. In this paper, a differentiated lesson plan for the subject of Language of grade three of Primary School is presented in detail. In addition, relevant learning activities are proposed, as well as activities related to pre-assessment, formative and summative assessment. Properly-implemented assessment in all its forms plays a decisive role in the differentiation of instruction regarding pupils' differences in learning readiness, learning profile, interests, and inclinations. The above plan requires four teaching hours.
(EN)