Το παιχνίδι ως καταλύτης στη διαδικασία προσαρμογής των αστροναυτών στις ακραίες συνθήκες διαβίωσης μιας διαστημικής αποστολής

 
δείτε την πρωτότυπη σελίδα τεκμηρίου
στον ιστότοπο του αποθετηρίου του φορέα για περισσότερες πληροφορίες και για να δείτε όλα τα ψηφιακά αρχεία του τεκμηρίου*
κοινοποιήστε το τεκμήριο




2016 (EL)

Το παιχνίδι ως καταλύτης στη διαδικασία προσαρμογής των αστροναυτών στις ακραίες συνθήκες διαβίωσης μιας διαστημικής αποστολής (EL)
Play as a catalyst during the astronauts’ adaptation process in the extreme living conditions of a space mission (EN)

Ackermann, Edith
Liapi, Marianthi

Η εξερεύνηση του διαστήματος είναι μια ιδιαίτερη, συναρπαστική περιπέτεια. Ακόμη πιο ιδιαίτερη, όμως, είναι η συνακόλουθη δραστηριότητα της επιστημονικής κοινότητας που επανεξετάζει σε νέες συνθήκες ό,τι θεωρούσε μέχρι σήμερα δεδομένο για την ανθρώπινη φύση. Ο αρχικός σχεδιασμός κάθε επανδρωμένης διαστημικής αποστολής δίνει προτεραιότητα στην ασφάλεια του πληρώματος, εκπαιδεύοντας τους αστροναύτες-ήρωες της περιπέτειας αυτής να επιβιώνουν απομονωμένοι σε περιβάλλον μικροβαρύτητας. Στο αληθινό πεδίο δράσης τους, όμως, οι αστροναύτες είναι επιβαρυμένοι με ένα δύσκολο πρόγραμμα έρευνας, επισκευών και διαχείρισης, φυσικά περιορισμένοι μέσα σε μια αποστειρωμένη διαστημική κάψουλα, αποστερημένη από περιβαλλοντικά ερεθίσματα. Στο πλαίσιο αυτό, ο ελεύθερος χρόνος τους είναι τυπικά ενταγμένος στο καθημερινό πρόγραμμα με καθορισμένες δραστηριότητες που ενώ έχουν τη χαλάρωση σαν στόχο, δεν καταφέρνουν να αποσυμφορήσουν τη βεβαρημένη ρουτίνα. Παρόλα αυτά, μέσα από καταγραφές στα προσωπικά τους ημερολόγια, οι αστροναύτες δείχνουν ότι προσπαθούν να αυτοδιαχειριστούν τις αρνητικές συνέπειες της απομόνωσης επινοώντας δικές τους δραστηριότητες κοινωνικοποίησης, χαλάρωσης και κυρίως παιχνιδιού. Αναγνωρίζοντας την απουσία ενός κοινωνικο-ψυχολογικού ρυθμιστή στις καθημερινές συνθήκες διαβίωσης μιας διαστημικής αποστολής και γνωρίζοντας τη ζωτική σημασία του παιχνιδιού στη διαδικασία προσαρμογής του ανθρώπου σε νέο περιβάλλον, η επιστημονική αυτή εργασία παρουσιάζει: (1) μια νέα προσέγγιση στον εγκλιματισμό των αστροναυτών σε ακραίες συνθήκες διαβίωσης με την ονομασία "Προσαρμογή στη Μικροβαρύτητα μέσα από το Παιχνίδι"; και (2) τις βασικές κατευθύνσεις για τον λειτουργικό και χωρικό προγραμματισμό που θα υποστηρίζει το παιχνίδι μέσα σε ένα επανδρωμένο διαστημικό σκάφος, εκμεταλλευόμενος τις εγγενείς παιγνιώδεις ποιότητες ενός περιβάλλοντος χωρίς βαρύτητα. Στόχος είναι να δημιουργηθούν νέες χωρικές και κοινωνικές ευκαιρίες για τους αστροναύτες να επιταχύνουν τη διαδικασία προσαρμογής τους σε συνθήκες μικροβαρύτητας, ενεργοποιώντας σταδιακά την ικανότητα που είχαν σαν παιδιά να επεκτείνουν νοητά τα όρια του κόσμου που τους περιβάλλει μέσα στον κόσμο της φαντασίας που τους καθοδηγεί. (EL)
Human curiosity is insatiable. Human intellect is restless. Those two features combined with perseverance have rendered the impossible plausible and fervently fueled space explorations during the past decades. Since the visionary works of Jules Verne, Konstantin Tsiolkosvky and Wernher von Braun, who provided insights on how humankind might travel beyond the Earth orbit, we have witnessed great achievements in the physical exploration of space either conducted by robotic spacecrafts or manned spaceflights. In all these endeavors, space science and engineering secured the aspects involved with the safety of the expedition, including the survival of the crew. As technology and material science advanced, missions increased in duration with the issue of survival gradually becoming an issue of liveability and currently an issue of habitability. The proposed playscape within a habitable spacecraft module is a health and performance countermeasures initiative that targets the everyday living patterns of the astronauts in long-term missions in order to facilitate their adaptation in the confined, isolated environment. Such a playscape is powered up by transformable spatial settings and objects that promote play and channel problem-solving along with a better mood. Its design scope is to introduce play and create the possibilities and the reasons for the astronauts to expand their personality, forgetting for a while the disciplined scientist and immerse into a different world. The positive impact of play in people’s lives is well documented but there is little implementation of playscapes (environments specialized in assisting and empowering play activities) in adult environments. Especially for astronauts, play is an essential activity since it provides them with an appropriate mind-drifting task and also, as the biologist Marc Bekoff puts it, it can train them for the unexpected. Research has shown that astronauts are generally well-trained to withstand physiologically as well as psychologically strenuous conditions. Yet, prolonged living in microgravity, within a confined capsule, takes a toll on the human nature in ways that haven’t always been anticipated or prioritized by mission planers. “Real-life” astronauts on duty are at once over-scheduled, under-stimulated, crowded-in, isolated, and play deprived. Personal logs from past missions reveal that during their leisure time, astronauts have come to self-manage feelings of boredom and issues of sensory deprivation by inventing their own playful routines in order to keep sane, boost their morale, or for the mere pleasure of gaming. Still, to this day, most approaches to organized leisure in spacecraft environments are promoting efficiency-driven exercise programs designed with duty/survival rather than bliss/delight in mind. Recognizing this gap and cognizant of the importance of playfulness and joy as vital psycho-physiological regulators, especially in situations of long-term confinement, mission planners should allow astronauts to play out the dis-orienting qualities of microgravity itself. As part of the authors’ playscape investigation, and based on the similarities between the development of a child and the astronauts’ adaptation to the confined interiors of a spacecraft, this paper structures the Microgravity Playscape Adaptation (MPA) approach, which owes to the Whole Child Development (WCD) Guide, and (2) provides design guidelines for a microgravity playscape by taping the unique and inherently playful qualities of weightlessness itself. The overall purpose is to create new life-bearing opportunities for astronauts to counteract the deleterious physical, social, and psychological effects of long space flights, to break their isolation, expand their sense of being-there, and take pleasure in the 'physical' surprises of their new weightless habitat. (EN)

info:eu-repo/semantics/article
info:eu-repo/semantics/publishedVersion

αστροναύτες (EL)
τύποι παιχνιδιού (EL)
Χώροι διαβίωσης στο διάστημα (EL)
παιχνίδι σε συνθήκες μικροβαρύτητας (EL)
προσαρμογή (EL)
παιδιά (EL)
Space habitats (EN)
playtypes (EN)
astronauts (EN)
adaptation (EN)
play in microgravity (EN)
children. (EN)


Διάλογοι! Θεωρία & Πράξη στις Επιστήμες της Αγωγής και Εκπαίδευσης

Ελληνική γλώσσα

2016-02-01


ΤΕΠΑΕ, ΑΠΘ - School of Early Childhood Education Faculty of Education, AUTH (EL)

2459-3737
Διάλογοι! Θεωρία και πράξη στις επιστήμες αγωγής και εκπαίδευσης; Τόμ. 1 (2015); 85-103 (EL)
Dialogoi! Theory and Praxis in Education; Vol. 1 (2015); 85-103 (EN)

Copyright (c) 2016 Marianthi Liapi, Edith Ackermann (EN)



*Η εύρυθμη και αδιάλειπτη λειτουργία των διαδικτυακών διευθύνσεων των συλλογών (ψηφιακό αρχείο, καρτέλα τεκμηρίου στο αποθετήριο) είναι αποκλειστική ευθύνη των αντίστοιχων Φορέων περιεχομένου.