Στην παρούσα έρευνα επιδιώξαμε να διερευνήσουμε και να αναδείξουμε αντιλήψεις και πρακτικές των εκπαιδευτικών για την προώθηση του εγγραμματισμού των παιδιών σε ένα πολυπολιτισμικό-πολύγλωσσο περιβάλλον. Σκοπός της έρευνας ήταν να συγκριθούν οι δηλωθείσες πρακτικές των εκπαιδευτικών δύο τμημάτων νηπιαγωγείου του κέντρου της Αθήνας, με αυτές, που παρατηρήθηκαν να εφαρμόζονται στο σχολικό τους πλαίσιο, για να εντοπιστεί κατά πόσο οι αντιλήψεις, που ασπάζονται, ταυτίζονται ή όχι με τις μεθόδους που αξιοποιούν και το βαθμό που αυτές προσαρμόζονταν στο συγκεκριμένο εκπαιδευτικό πλαίσιο. Το θεωρητικό πλαίσιο της έρευνας, ακολουθεί τις σύγχρονες παιδαγωγικές αντιλήψεις για την προσέγγιση του εγγραμματισμού. Τα ερευνητικά εργαλεία ήταν η παρατήρηση με στόχο την καταγραφή των πρακτικών των εκπαιδευτικών, οι σχάρες παρατήρησης, που συμπληρώθηκαν απ’ τις ίδιες, σχετικά με τον προφορικό και το γραπτό λόγο των παιδιών, ώστε να διερευνηθεί η γνώση των ιδιαιτεροτήτων του πλαισίου τους και ημιδομημένες συνεντεύξεις, ώστε να είναι εφικτή η σύγκριση μεταξύ των απόψεων και των πρακτικών τους. Από την έρευνα προέκυψε ότι και οι δύο εκπαιδευτικοί αξιοποίησαν στην πλειοψηφία των πρακτικών τους παραδοσιακές μεθόδους εγγραμματισμού, παρόλο που μέσα από τις συνεντεύξεις τους έδειξαν να ενστερνίζονται τουλάχιστον εν μέρει τις σύγχρονες παιδαγωγικές αντιλήψεις. Από τις σχάρες παρατήρησης προέκυψε ότι οι εκπαιδευτικοί δεν έχουν σαφή εικόνα για το πλαίσιό τους, κάτι που ενδεχομένως συμβάλλει στην απόσταση που εντοπίσαμε ανάμεσα στο λόγο και στην πράξη.
(EL)
The purpose of the current study is to investigate and highlight teachers’ beliefs and practices regarding the promotion of children’s literacy in a multicultural and multilingual environment. The research focuses on two kindergarten classrooms at a school located in the center of Athens. More specifically, the goals of this study were a) to compare the stated practices of the participating kindergarten teachers with their observed practices in the classroom context b) to establish whether the teachers’ theoretical orientation is consistent in practice with their adopted methods and c) to determine the extent to which those methods are adapted to the respective educational setting. The theoretical framework of the current survey follows the contemporary pedagogical approach to literacy. The following research materials are used: a) the observation and recording of teachers’ instructional practices, b) observation checklists pertaining to the students’ oral and written communication skills, completed directly by the teachers and analyzed in this research to examine the extent to which the teachers are aware of the particularities of their classes and c) semi-structured interviews that enable sound comparisons between the teachers’ convictions and instruction methods. The findings of this study show that both kindergarten teachers employ traditional methods of literacy in most of their instructional practices, even though they espouse -at least partially- modern pedagogical approaches, as revealed by the interviews. In addition, the checklists demonstrate that the teachers do not have a clear understanding of their classes’ unique characteristics, which could be one of the reasons for the observed inconsistency between teachers’ beliefs and practices.
(EN)