Φιλικές σχέσεις μαθητών με και χωρίς Διαταραχή Ελλειμματικής Προσοχής-Υπερκινητικότητα (ΔΕΠ-Υ) στο δημοτικό σχολείο

 
δείτε την πρωτότυπη σελίδα τεκμηρίου
στον ιστότοπο του αποθετηρίου του φορέα για περισσότερες πληροφορίες και για να δείτε όλα τα ψηφιακά αρχεία του τεκμηρίου*
κοινοποιήστε το τεκμήριο




2016 (EL)

Φιλικές σχέσεις μαθητών με και χωρίς Διαταραχή Ελλειμματικής Προσοχής-Υπερκινητικότητα (ΔΕΠ-Υ) στο δημοτικό σχολείο (EL)
Friendship relations among primary school pupils with and without Attention Deficit Hyperactivity Disorder (ADHD) (EN)

Maridaki-Kassotaki, Ekaterini
Antonopoulou, Ekaterini
Kouvava, Sofia

Η φιλία είναι μια δυαδική, εθελοντική, αμοιβαία σχέση, η οποία προϋποθέτει την παρουσία ενός αμοιβαίου συναισθηματικού δεσμού ανάμεσα στα μέλη της. Φιλικές σχέσεις με θετικά και αρνητικά ποιοτικά χαρακτηριστικά μπορούν να δημιουργηθούν μεταξύ παιδιών με και χωρίς Διαταραχή Ελλειμματικής Προσοχής – Υπερκινητικότητα (ΔΕΠ-Υ). Τα παιδιά με ΔΕΠ-Υ, πάντως, αντιμετωπίζουν σημαντικές δυσκολίες στη δημιουργία και διατήρηση φιλικών σχέσεων (Blachman & Hinshaw, 2002). Σκοπός της παρούσας έρευνας είναι να εξετάσει τις αντιλήψεις για την ποιότητα της φιλίας μαθητών με ή χωρίς ΔΕΠ-Υ που φοιτούν στο δημοτικό σχολείο, τη διάρκεια των φιλικών σχέσεων τους και τις προτιμήσεις τους αναφορικά με την επιλογή των φίλων τους. Οι συμμετέχοντες στην έρευνα ήταν 102 παιδιά με τυπική ανάπτυξη και 22 παιδιά με διάγνωση ΔΕΠ-Υ από κρατικό φορέα, μέσης ηλικίας 9,51 ετών (τ.α.=1,30, ηλικιακό εύρος: 8 έως 12 έτη).Τα εργαλεία που χρησιμοποιήθηκαν για τη συλλογή δεδομένων ήταν ένα κοινωνιόγραμμα και μια κλίμακα αξιολόγησης της ποιότητας φιλίας, καθώς και ένα ερωτηματολόγιο με δημογραφικά στοιχεία και πληροφορίες για τα χαρακτηριστικά των φιλικών σχέσεων των παιδιών. Τα αποτελέσματα έδειξαν ότι τα παιδιά με ΔΕΠ-Υ έχουν λιγότερους φίλους στην τάξη τους και οι φιλικές σχέσεις τους είναι βραχύχρονες. Όλα τα παιδιά επιλέγουν ως φίλους συνομηλίκους τους χωρίς κάποια μαθησιακή δυσκολία. Τέλος, οι μαθητές, με και χωρίς ΔΕΠ-Υ περιγράφουν και αντιλαμβάνονται τις φιλικές σχέσεις τους ως ποιοτικές, αποδίδοντάς τους θετικά χαρακτηριστικά. Το κύριο συμπέρασμα της έρευνας είναι ότι ο ρόλος του σχολείου στην ανάπτυξη και ενδυνάμωση των φιλικών σχέσεων χρήζει συστηματικής διερεύνησης, ιδιαίτερα στην ελληνική πραγματικότητα. (EL)
Friendship is a dyadic relationship between two individuals, based on mutual affection and reciprocity. It is a voluntary bond co-created by two friends who expect to share an intimate, mutually rewarding experience with commitment, support and validation. In childhood, friends serve as playmates; in adolescence, they are viewed as confidants who provide emotional closeness. Having friends seems to mitigate the consequences of peer rejection and buffer against adjustment problems. Friendships vary in quality and stability. Regarding quality, some friendships possess positive features, such as validation, caring and trust, while others have negative features, such as conflict, antagonism and competition. Regarding stability, although the average friendship lasts for about one year, significant variability exists. Children with ADHD often experience peer relationship difficulties, mainly due to their social skills deficits. Research evidence suggests that the majority of children with ADHD have no reciprocated friends and that their friendships are less stable and of lower quality, while they prefer to be friends with other children with the same disorder. Research evidence looking at friendships and friendship quality of ADHD pupils attending inclusive settings is limited.  This study examines friendships and perceptions of friendship quality of children with and without ADHD, attending inclusive public primary schools in Greece. Data regarding friendship stability and other characteristics of friendships of pupils with ADHD were also collected. One hundred and two typically developing children and22 children diagnosed with ADHD (mean age =9.51, s.d.= 1.30, age range: 8 to 12 years), named their friend(s) and their very best friend, using a sociometric nomination procedure; additionally, children responded to the Greek version of the Friendship Quality Questionnaire. Moreover, variables such as the number of the participants’ mutual friends, their friends’ characteristics and friendship duration were examined. The participating children were informed of the purpose of the study and were given appropriate instructions for completing the questionnaires individually. Data collection took place at pupils’ schools and children were engaged for approximately 30 minutes. The results showed that the majority of pupils with ADHD had few friends and even fewer mutual friendships than their typically developing peers. An interesting result of the present study, not in line with previous research evidence, is that ADHD children do not choose peers with disabilities to be their friends. Friendships of children with ADHD, as compared to those of typically developing peers, were of short duration. However, both ADHD children and their peers tend to attribute positive features to their friendships which are characterized by intimacy and support. Taking into consideration the importance of friendships in one’s life, as well as the fact that this research area has attracted little attention in Greece, further investigation is required. (EN)

info:eu-repo/semantics/article
info:eu-repo/semantics/publishedVersion

φιλία (EL)
ποιότητα φιλίας (EL)
μαθητές δημοτικού σχολείου (EL)
ΔΕΠ-Υ (EL)


Προσχολική & Σχολική Εκπαίδευση

Ελληνική γλώσσα

2016-11-17


Laboratory of Pedagogical Research & Applications (EL)

2241-7206
Preschool and Primary Education; Τόμ. 4 Αρ. 2 (2016); 276-290 (EL)
Preschool and Primary Education; Vol. 4 No. 2 (2016); 276-290 (EN)

Copyright (c) 2016 Preschool and Primary Education (EN)



*Η εύρυθμη και αδιάλειπτη λειτουργία των διαδικτυακών διευθύνσεων των συλλογών (ψηφιακό αρχείο, καρτέλα τεκμηρίου στο αποθετήριο) είναι αποκλειστική ευθύνη των αντίστοιχων Φορέων περιεχομένου.