Η ανάπτυξη δεξιοτήτων γραμματισμού σε παιδιά του νηπιαγωγείου σε σχέση με χαρακτηριστικά της μητέρας τους

 
This item is provided by the institution :

Repository :
E-Locus Institutional Repository
see the original item page
in the repository's web site and access all digital files if the item*
share




2010 (EN)

Η ανάπτυξη δεξιοτήτων γραμματισμού σε παιδιά του νηπιαγωγείου σε σχέση με χαρακτηριστικά της μητέρας τους

Κοσκίδου, Πηνελόπη

Σπαντιδάκης, Ιωάννης
Μουζάκη, Αγγελική
Μπασέτας, Κωνσταντίνος

Η παρούσα έρευνα επικεντρώνεται στη επαναλαμβανόμενη μελέτη των δεξιοτήτων γραπτού λόγου των παιδιών που φοιτούν στο νηπιαγωγείο στα πλαίσια του αναδυόμενου γραμματισμού, σε σχέση με παράγοντες που αφορούν στα ίδια τα παιδιά και στις μητέρες τους. Σκοπός της έρευνας αυτής είναι να διερευνήσει το επίπεδο ανάπτυξης και την εξέλιξη της γνώσης των γραμμάτων του ελληνικού αλφάβητου και της ικανότητας αναγνώρισης και γραφής του ονόματός τους από τα παιδιά, σύμφωνα με την ηλικία τους και βιοκοινωνικά χαρακτηριστικά της μητέρας, όπως το μορφωτικό της επίπεδο, η ηλικία της, αν εργάζεται, αν παρέχει βοήθειες στο παιδί της στην κατεύθυνση κατάκτησης του γραμματισμού και εάν έχει μεγαλύτερα παιδιά από αυτό που φοιτά στο νηπιαγωγείο. Το δείγμα της έρευνάς μας, που είναι μια μελέτη περίπτωσης, αποτελείται από τριάντα τέσσερα (34) παιδιά που έχουν για μητρική τους γλώσσα την ελληνική, εκ των οποίων είκοσι έξι (26) παιδιά είναι νήπια και τα υπόλοιπα οκτώ (8) παιδιά είναι προνήπια. Οι δεξιότητες αυτών των παιδιών αξιολογήθηκαν στην αρχή, στη μέση και στο τέλος της σχολικής χρονιάς (2008-2009), ενώ στις μητέρες τους χορηγήθηκε ερωτηματολόγιο στο τέλος της σχολικής χρονιάς, προκειμένου να συλλέξουμε τα στοιχεία που τις αφορούν. Όσον αφορά τις επιδόσεις των παιδιών στις δεξιότητες γραμματισμού που εξετάστηκαν, τα νήπια σημειώνουν καλύτερες επιδόσεις έναντι των προνηπίων σε όλες τις δραστηριότητες, ενώ το σύνολο των παιδιών γνωρίζει πολύ περισσότερα κεφαλαία γράμματα από ότι πεζά. Η εξέταση των γνώσεων των παιδιών στην ονομαστική, φωνημική και συλλαβική γνώση των γραμμάτων έδειξε πως η ονομαστική γνώση φαίνεται να είναι προσφιλέστερη στα παιδιά, με τη φωνημική γνώση να ακολουθεί και τη συλλαβική να σημειώνει τα χαμηλότερα ποσοστά γνώσης. Τα παιδιά που έχουν μητέρες ανώτερου μορφωτικού επιπέδου, υπερέχουν έναντι των άλλων στη γνώση των γραμμάτων του αλφάβητου, όπως και στη γνώση των γραμμάτων του ονόματός τους. Στο πεδίο της «κατά γράμμα» γνώσης των γραμμάτων του ελληνικού αλφάβητου παρατηρούμε ότι τα γράμματα σχηματίζουν τρεις κατηγορίες: εύκολη-μεσαία- δύσκολη, με τα σύμφωνα να εμφανίζουν υψηλότερα ποσοστά γνώσης από τα φωνήεντα. Παράγοντες, όπως η ηλικία της μητέρας, το αν είναι εργαζόμενη και η ύπαρξη στην οικογένεια μεγαλύτερων παιδιών δε φαίνεται πως επηρεάζουν σημαντικά την ανάπτυξη των δεξιοτήτων γραμματισμού που εξετάστηκαν στην έρευνά μας. Η παροχή βοήθειας από τη μητέρα για την ονομαστική, φωνημική ή συλλαβική γνώση των γραμμάτων, βοηθά τα παιδιά να σημειώνουν καλύτερες επιδόσεις στη συγκεκριμένη δραστηριότητα. Η ανάγνωση παραμυθιών και η παροχή βοήθειας για τη γραφή του ονόματος φαίνεται πως προωθούν την ανάπτυξη της γνώσης των γραμμάτων του αλφάβητου. Αντίθετα, η παροχή βοήθειας με τη χρήση τετραδίων πρώτης γραφής και η αντιγραφή λέξεων ή προτάσεων δε φαίνεται να είναι παράγοντες που βοηθούν σημαντικά στην ανάπτυξη, από τα παιδιά του νηπιαγωγείου, των δεξιοτήτων που εξετάστηκαν. Τέλος, όσον αφορά τις δραστηριότητες της αναγνώρισης και της γραφής του ονόματός τους από τα παιδιά, φαίνεται πως η αναγνώριση είναι πολύ πιο εύκολη διαδικασία από τη γραφή, κάτι που άλλωστε ισχύει και για την αναγνώριση και γνώση των γραμμάτων του ονόματος, με την αναγνώρισή τους να είναι ευκολότερη από τη γνώση τους. (EL)

text
Τύπος Εργασίας--Μεταπτυχιακές εργασίες ειδίκευσης


Greek

2010


Σχολή/Τμήμα--Σχολή Επιστημών Αγωγής--Παιδαγωγικό Τμήμα Δημοτικής Εκπαίδευσης--Μεταπτυχιακές εργασίες ειδίκευσης




*Institutions are responsible for keeping their URLs functional (digital file, item page in repository site)