Αυτοαντίληψη και βαθμός αναγνωστικής κατανόησης

 
Το τεκμήριο παρέχεται από τον φορέα :

Αποθετήριο :
E-Locus Ιδρυματικό Καταθετήριο
δείτε την πρωτότυπη σελίδα τεκμηρίου
στον ιστότοπο του αποθετηρίου του φορέα για περισσότερες πληροφορίες και για να δείτε όλα τα ψηφιακά αρχεία του τεκμηρίου*
κοινοποιήστε το τεκμήριο




2001 (EL)

Αυτοαντίληψη και βαθμός αναγνωστικής κατανόησης

Φρουζάκης, Γεώργιος

Βάμβουκας, Μιχάλης

Η παρούσα εργασία έχει ως γενικό στόχο την εμπειρική μελέτη της αυτοαντίληψης των μαθητών της ΣΤ’ τάξης του δημοτικού σχολείου σε σχέση με τη δεξιότητα αναγνωστικής κατανόησης. Μελετάται επίσης η σχέση της αυτοαντίληψης με διάφορα δημογραφικά χαρακτηριστικά του μαθητή, όπως κοινωνικοοικονομικό επίπεδο της οικογένειας και φύλο. Επιπλέον, ερευνάται η σχέση της αναγνωστικής κατανόησης με το φύλο του μαθητή και την ακριβή χρονολογική ηλικία των μαθητών. Στα κεφάλαια 1, 2 και 3, τίθενται οι θεωρητικές βάσεις της έρευνας. Πιο συγκεκριμένα, γίνεται λόγος για τις έννοιες του εαυτού, της αυτοαντίληψης και της αναγνωστικής κατανόησης. Στο κεφάλαιο 4 επιχειρείται μια ανασκόπηση της ελληνικής βιβλιογραφίας, προκειμένου να δούμε πόσες και ποιες μελέτες έχουν εκπονηθεί στην Ελλάδα γύρω από το συγκεκριμένο θέμα και να προσδιορίσουμε το ερευνητικό κενό. Τέλος στα κεφάλαια 5, 6, και 7 παρουσιάζεται η μέθοδος της παρούσας έρευνας, το δείγμα, τα όργανα, τα αποτελέσματα της στατιστικής ανάλυσης των δεδομένων και η συζήτηση των αποτελεσμάτων. Το δείγμα της έρευνας αποτέλεσαν 427 μαθητές της ΣΤ’ τάξης δημοτικού σχολείου από τους νομούς Ρεθύμνου, Ηρακλείου και Λασιθίου. Για τη μέτρηση της αυτοαντίληψης χρησιμοποιήθηκε η συντομευμένη μορφή της κλίμακας του Coopersmith, με τίτλο: Self – esteem inventory, ενώ για τη μέτρηση της αναγνωστικής κατανόησης χρησιμοποιήθηκε ένα τεστ ολοκλήρωσης ελλιπών κειμένων, που κατασκευάστηκε από τον ερευνητή. Η τιμή του συντελεστή αξιοπιστίας εσωτερικής συνέπειας Cronbach alpha για το συγκεκριμένο τεστ είναι alpha=.8785. Η στατιστική ανάλυση των δεδομένων, έδειξε ότι ανάμεσα στις μεταβλητές αυτοαντίληψη και αναγνωστική κατανόηση υπάρχει μια ελαφρά συσχέτιση (Spearman ρ=0.183), η οποία όμως είναι συστηματική σε επίπεδο p=.01. Διαπιστώθηκε επίσης ότι η αυτοαντίληψη διαφοροποιείται σημαντικά, ανάλογα με το κοινωνικοοικονομικό επίπεδο της οικογένειας του μαθητή (x2=25,280, df=3, p=.000), κάτι το οποίο δε συμβαίνει με το φύλο. Ανάμεσα στους μεγαλύτερους και τους μικρότερους μαθητές δεν υπάρχει στατιστικά σημαντική διαφορά ως προς την επίδοσή τους στο τεστ αναγνωστικής κατανόησης. Αντίθετα, βρέθηκε ότι το φύλο σχετίζεται σημαντικά με την αναγνωστική κατανόηση (z=-3,876, p=.000), με μια υπεροχή των κοριτσιών. (EL)

text
Τύπος Εργασίας--Μεταπτυχιακές εργασίες ειδίκευσης


Ελληνική γλώσσα

2001


Σχολή/Τμήμα--Σχολή Επιστημών Αγωγής--Παιδαγωγικό Τμήμα Δημοτικής Εκπαίδευσης--Μεταπτυχιακές εργασίες ειδίκευσης




*Η εύρυθμη και αδιάλειπτη λειτουργία των διαδικτυακών διευθύνσεων των συλλογών (ψηφιακό αρχείο, καρτέλα τεκμηρίου στο αποθετήριο) είναι αποκλειστική ευθύνη των αντίστοιχων Φορέων περιεχομένου.