Assessment of the patient -general practitioner relationship in a health center of a semi-rural area of Heraklion ,Crete

 
Το τεκμήριο παρέχεται από τον φορέα :

Αποθετήριο :
E-Locus Ιδρυματικό Καταθετήριο
δείτε την πρωτότυπη σελίδα τεκμηρίου
στον ιστότοπο του αποθετηρίου του φορέα για περισσότερες πληροφορίες και για να δείτε όλα τα ψηφιακά αρχεία του τεκμηρίου*
κοινοποιήστε το τεκμήριο




2016 (EL)

Αξιολόγηση της σχέσης ασθενή -γενικού ιατρού σε ένα κέντρο υγείας ημιαστικής περιοχής του νομού Ηρακλείου Κρήτης
Assessment of the patient -general practitioner relationship in a health center of a semi-rural area of Heraklion ,Crete

Αβραμίδης, Σταύρος Λ.

Βλασιάδης, Κ.
Φιλαλήθης, Α.

Η αξιολόγηση της σχέσης ασθενή – γενικού ιατρού, κρίνεται απαραίτητη σε έναν τόσο βασικό δημόσιο πυλώνα υγείας όπως είναι το κέντρο υγείας (Κ.Υ), ελλείψει του οποίου οι ασθενείς της ελληνικής υπαίθρου ταλαιπωρούνται διανύοντας μεγάλες αποστάσεις περιπλανώμενοι χωρίς εισιτήριο στα δευτεροβάθμια και τριτοβάθμια νοσοκομεία. Άλλες φορές πάλι, η πορεία του αρρώστου στο σύστημα υγείας της Ελλάδας (Ε.Ο.Π.Υ.Υ), παρακάμπτει ηθελημένα το Κ.Υ λόγω της χαμηλής ικανοποίησης των χρηστών του από την πρωτοβάθμια φροντίδα υγείας (ΠΦΥ). Σκοπός της εργασίας είναι να προσδιορίσει το επίπεδο ικανοποίησης των ασθενών από τους γενικούς / οικογενειακούς ιατρούς και τις λοιπές υπηρεσίες υγείας που προσφέρει το Κ.Υ Αρκαλοχωρίου του νομού Ηρακλείου Κρήτης και να το συγκρίνει με αντίστοιχα αποτελέσματα άλλων προγενεστέρων μελετών. Υλικά – Mέθοδος : Για την εκτίμηση της ικανοποίησης χρησιμοποιήθηκε το μεταφρασμένο και σταθμισμένο ερωτηματολόγιο ΕUROPEP (European Task Force for Patient Evaluation of General Practice), που αποτελείται από 25 ερωτήσεις κλειστού τύπου κατά την περίοδο Σεπτέμβριο - Δεκέμβριο 2015 και που συμπληρώθηκε από ένα τυχαίο δείγμα 78 χρηστών του ΚΥ Αρκαλοχωρίου. Δημόσια Υγεία & Διοίκηση Υπηρεσιών Υγείας Τμήμα Ιατρικής – Πανεπιστήμιο Κρήτης 2 Αποτελέσματα : Η μέση ηλικία των ασθενών είναι 56 έτη περίπου (55.71±13.6). Η πλειοψηφία των χρηστών του ΚΥ Αρκαλοχωρίου είναι γυναίκες (56%). Οι ασθενείς με χαμηλότερο εκπαιδευτικό επίπεδο έχουν μεγαλύτερο σκορ στον τομέα της «οργάνωσης της φροντίδας στο Κ.Υ » (23.9±5.5), σε σχέση με αυτούς που έχουν υψηλότερο εκπαιδευτικό επίπεδο. Όσοι έχουν κάποια χρόνια νόσο δηλώνουν περισσότερο ικανοποιημένοι από τις υπηρεσίες που προσφέρει το Κ.Υ Αρκαλοχωρίου σαν οργάνωση φροντίδας (23.8 ±4.6), έναντι των ασθενών που δεν παρουσιάζουν ατομικό αναμνηστικό χρόνιας νόσου (21.1 ±5.5). Αυτοί που έχουν άριστη κατάσταση υγείας παρουσιάζονται περισσότερο ικανοποιημένοι σε σχέση με αυτούς που αυτοπροσδιορίζουν το επίπεδο υγείας τους ως μέτριο με αυξημένη συνολική αξιολόγηση κατά 15 μονάδες περίπου (β coef.= 15.2, 95% CI= 4.9 , 25.6). Οι πιο ηλικιωμένοι τείνουν να εμφανίζονται ολοένα και περισσότερο ικανοποιημένοι και όσο αυξάνονται οι επισκέψεις στο Κ.Υ, τόσο αυξάνεται το επίπεδο ικανοποίησης. Η πλειοψηφία των ασθενών του δείγματος εμφανίζεται αρκετά ικανοποιημένη με την ποιότητα των ιατρικών υπηρεσιών, τη σχέση τους με το γενικό ιατρό που τους παρακολουθεί και την οργάνωση του Κ.Υ ως μονάδα υγείας. Tο μέσο ποσοστό ικανοποίησης υπολογίστηκε στο 82 %(min 0% , max 100% ). Το 91.4% των ερωτηθέντων θα συνιστούσε τον γενικό του Ιατρό σε κάποιο φίλο ή γνωστό του και το 84.1% δεν θα τον άλλαζε αφού τον εμπιστεύεται. Συμπεράσματα : Υπάρχει στατιστικά σημαντική διαφορά μεταξύ των δημογραφικών χαρακτηριστικών των ασθενών (ηλικία, εκπαιδευτικό επίπεδο, ύπαρξη ή όχι χρόνιας νόσου, κατάσταση υγείας) και των επιπέδων ικανοποίησής τους από την ΠΦΥ και τις υπηρεσίες υγείας του ΚΥ Αρκαλοχωρίου. Οι χρήστες του ΚΥ εμφανίζονται το ίδιο ικανοποιημένοι από το γενικό γιατρό και τις υπηρεσίες του κέντρου υγείας σε σχέση με άλλους ευρωπαίους ομολόγους τους. Τα αποτελέσματα της μελέτης έδειξαν κάποια σημεία που χρήζουν βελτίωση στο Κ.Υ, όπως η διαθεσιμότητα του γενικού ιατρού στο τηλέφωνο του Κ.Υ και η μείωση του χρόνου αναμονής για την είσοδο στο εξεταστήριο. Αυτά τα στοιχεία μπορεί να χρησιμοποιηθούν προς χάραξη νέας πολιτικής από τη διοίκηση του Κ.Υ και την αρμόδια 7η Υ. Πε, μέσω Δημόσια Υγεία & Διοίκηση Υπηρεσιών Υγείας Τμήμα Ιατρικής – Πανεπιστήμιο Κρήτης 3 μιας πλατφόρμας συνεχιζόμενης ιατρικής εκπαίδευσης, ώστε να υιοθετηθούν βελτιωμένες συμπεριφορές που θα αυξήσουν την ποιότητα της παρεχόμενης ΠΦΥ. (EL)
Assessing the patient-general physician relationship is of utmost importance. This is particularly the case with Health Centers (HC), one of the pillars of the health care system; without the Health Centers patients residing in rural areas sustain the hardships of travelling long distances to reach secondary and tertiary health care facilities frequently without the necessary admittance paperwork. On the other hand, patients moving within the health care system in Greece (E.O.P.Y.Y) deliberately avoid HCs due to the low levels of satisfaction among their users. The purpose of this research is to assess the level of patients’ satisfaction from general/family physicians and health care services available at the Health Center of Arkalochori, Herakleion and to compare it with findings of relevant previous studies. Materials and methods: to assess the level of satisfaction the EUROPEP (European Task Force for Patient Evaluation of General Practice) was used. The questionnaire has been translated into Greek and standardized and consists of 25 closed ended questions. Data were collected between September and December of 2015 from a random sample of 78 users of the Health Center of Arkalochori. Findings: The average age of patients in the sample is 56 years (55.71±13.6). The majority of users of the Health Care of Arkalochori are women (56%). Public Health & Health Care Management Faculty of Medicine – University of Crete 5 Patients of lower education level tend to report higher rates of satisfaction of the “management of care in the HC” (23.9±5.5), compared to the patients of higher education level. Similarly, those suffering from chronic illness report higher levels of satisfaction of the ‘management of care’ at the Health Care of Arkalochori (23.8 ±4.6) compared to those patients who do not have a history of chronic illness (21.1 ±5.5). Users of excellent health condition tend to report higher levels of satisfaction. Their overall score of satisfaction is approximately 15 units higher than the average score of level of satisfaction of users of moderate health condition (β coef. =15.2, 95% CI= 4.9, 25.6). Older patients tend to report increasing levels of satisfaction. Their reported level of satisfaction tends to further increase with the increase of frequency of visits to the Health Care. The majority of patients report they are ‘quite satisfied’ with the quality of medical services provided, the relationship with the attending general practitioner and the unit management of Health Center. The average level of satisfaction among respondents is 82% (min 0%, max 100%). Among participants 91.4% would recommend the attending general practitioner to a friend or acquaintance while 84.1% trusts the general practitioner and would not change him. Conclusions: Statistically significant differences are observed in the level of reported satisfaction concerning primary health care and the Health Center of Arkalochori based on the sample’s demographic characteristics (age, level of education, existence or not of chronic illness, health condition). Compared to users of primary health care in other European countries, users of the HC report the same level of satisfaction from the General Practitioner and the HC’s services. Current research points to a number of issues which need to be improved in the Health Center such as: availability of and access to the general practitioner through the HC’s phone center and reduction of waiting time. The findings of the present research can be used for the development of new policies by the administration of the Health Center and the pertinent 7nth Health Region through a platform of medical continuing education in order for best practices enhancing the quality of primary health care services to be adopted. (EN)

text
Τύπος Εργασίας--Μεταπτυχιακές εργασίες ειδίκευσης

Ικανοποίηση ασθενών
Patient satisfaction


Ελληνική γλώσσα

2016-03-24


Σχολή/Τμήμα--Ιατρική Σχολή--Τμήμα Ιατρικής--Μεταπτυχιακές εργασίες ειδίκευσης




*Η εύρυθμη και αδιάλειπτη λειτουργία των διαδικτυακών διευθύνσεων των συλλογών (ψηφιακό αρχείο, καρτέλα τεκμηρίου στο αποθετήριο) είναι αποκλειστική ευθύνη των αντίστοιχων Φορέων περιεχομένου.