0,70 και η αξιοπιστία του ερωτηματολογίου υπολογίστηκε σε 0,82. Η επαναληψιμότητα (test-retest reliability) μετρήθηκε με το συντελεστή ενδοταξικής συσχέτισης (intraclass correlation coefficient) ο οποίος βρέθηκε μεταξύ 0,83 - 0,95 για τις επιμέρους ερωτήσεις και συνολικά για το ερωτηματολόγιο 0,90. Η δομή που προέκυψε από την παραγοντική ανάλυση του ερωτηματολογίου επιβεβαίωσε τη δομή του πρωτότυπου και βρέθηκε σύμφωνη με ευρήματα άλλων εργαλείων ικανοποίησης ασθενών. Συμπερασματικά, το εργαλείο «Έρευνα για Νοσηλευθέντες Ασθενείς» (Inpatient Survey) βρέθηκε αξιόπιστο και έγκυρο κατά τη χρήση του σε Έλληνες ασθενείς και μπορεί συνεπώς να αποτελέσει, σε μελλοντικές έρευνες εντός των Ελληνικών νοσοκομείων δευτεροβά- θμιας φροντίδας, το βασικό εργαλείο μέτρησης της ικανοποίησης των ασθενών.. Patient satisfaction is an essential dimension in the delivery of healthcare especially when we are trying to quantify the quality aspect of different models. This assumption becomes more important if we take into account the changing pattern in the healthcare market that considers patients as clients and consumers. It is therefore essential to understand the way specific factors affect the satisfaction of patients. However, current evidence suggests there is fragmented understanding of these factors. The international and Greek bibliography has strongly emphasized the lack of reliable and valid tools that can measure these factors. Press Ganey’s “Inpatient Survey” questionnaire was selected through a bibliographical criterion search by previous Regional Health System’s research team of Crete. The translation and validation of the questionnaire was performed according to the international standards (Mapi Research Institute, 2002). The translated questionnaire was validated by a non-random convenience sample of adults (n= 57 number) who were admitted as inpatients in both the Surgical and Pathological sectors of the “Saint George” General Hospital of Chania, Crete during a six (6) week period in 2007 and completed by the patients who were admitted at that time of period. The translated version of the questionnaire was completed by the study participants at the time of their discharge. In order to measure the internal consistency of the questions, Chronbach’s Alpha was calculated and found that seven (7) subscales out of ten (10) were >0.70; the questionnaire’s overall reliability was found 0.82. Test-retest reliability was calculated using the intraclass correlation coefficient and found between 0.83 - 0.95 for the individual questions and 0.90 for the questionnaire in total. Factor analysis showed a structure that agrees with the original version of the questionnaire and with previous findings. Our results indicate the «Inpatient Survey» to be a reliable and valid tool for future use by the Greek secondary care hospitals in the case of conducting systematic inpatient surveys.. Types: text, Τύπος Εργασίας--Μεταπτυχιακές εργασίες ειδίκευσης. Subjects: Νοσηλεία σε νοσοκομείο, Ερωτηματολόγια, Questionnaires, Ποιότητα φροντίδας υγείας, Hospitalization, Hospitals, Public, Quality of Health Care, Patient Satisfaction" />
Μετάφραση, στάθμιση και εφαρμογή ενός εργαλείου μέτρησης ικανοποίησης νοσηλευθέντων ασθενών σε Νοσοκομείο