Η ανάπτυξη αναγνωστικών ,γλωσσικών και γνωστικών δεξιοτήτων στους μαθητές του δημοτικού σχολείου

 
Το τεκμήριο παρέχεται από τον φορέα :

Αποθετήριο :
E-Locus Ιδρυματικό Καταθετήριο
δείτε την πρωτότυπη σελίδα τεκμηρίου
στον ιστότοπο του αποθετηρίου του φορέα για περισσότερες πληροφορίες και για να δείτε όλα τα ψηφιακά αρχεία του τεκμηρίου*
κοινοποιήστε το τεκμήριο




2014 (EL)

Development of cognitive and academic abilities in Greek elementary school students
Η ανάπτυξη αναγνωστικών ,γλωσσικών και γνωστικών δεξιοτήτων στους μαθητές του δημοτικού σχολείου

Παπαϊωάννου, Σοφία

Σίμος, Παναγιώτης
Κοκκινάκη, Θεανώ
Σαββάκη, Ελένη
Παντελιάδου, Σουζάνα
Μουζάκη, Αγγελική
Μανωλίτσης, Γεώργιος
Κουρκούτας, Ηλίας

Η παρούσα εργασία στοχεύει στη διερεύνηση της ανάπτυξης αναγνωστικών, γλωσσικών και γνωστικών δεξιοτήτων στους μαθητές του Δημοτικού σχολείου. Έμφαση δόθηκε στη σχέση της Προσοχής και των Επιτελικών Λειτουργιών (κυρίως της ικανότητας εκτέλεσης λογικών συλλογισμών) με την αναγνωστική επίδοση, τόσο σε τυπικούς μαθητές όσο και σε μαθητές που εμφανίζουν ενδείξεις Διαταραχής Ελλειμματικής Προσοχής/Υπερκινητικότητας (ΔΕΠ/Υ). Ειδικότεροι στόχοι αποτέλεσαν: α) Η αποσαφήνιση των αντιφατικών διεθνών αναφορών για την ανεξάρτητη συμβολή της Προσοχής και των Επιτελικών Λειτουργιών στην Αναγνωστική Κατανόηση, β) ο έλεγχος της υπόθεσης ότι η επίδραση της προσοχής στην κατανόηση ενός γραπτού κειμένου διαμεσολαβείται από τη συλλογιστική ικανότητα στο γενικό μαθητικό πληθυσμό, γ) η εκτίμηση ενδεχόμενων γνωστικών και ακαδημαϊκών ελλειμμάτων στους υπότυπους ΔΕΠ/Υ, δ) ο προσδιορισμός των γνωστικών λειτουργιών που σχετίζονται με την εμφάνιση διάχυτων δυσκολιών μάθησης σε μαθητές με ενδείξεις ΔΕΠ/Υ. Οι δύο πρώτοι στόχοι εξετάστηκαν σε δείγμα 645 μαθητών των Γ'- Ε' τάξεων, ηλικίας 98-134 μηνών (Μελέτη 1) και οι επόμενοι σε 923 μαθητές των Α'- Ε' τάξεων, ηλικίας από 75-134 μηνών (Μελέτη 2), με σταθμισμένα τεστ επίδοσης. Τα ευρήματα υπογραμμίζουν την ανεξάρτητη συμβολή της προσοχής και των επιτελικών λειτουργιών στην ικανότητα κατανόησης ενός γραπτού κειμένου. Επίσης, προβάλλουν την άμεση αλλά και έμμεση συμβολή της Προσοχής στην Αναγνωστική κατανόηση και παρουσιάζουν την Αναγνωστική Ευχέρεια ως τη μοναδική μεταβλητή που μπορεί να μετριάσει την επίδραση της προσοχής και της συλλογιστικής ικανότητας στην Αναγνωστική κατανόηση. Επιπλέον, τα αποτελέσματα επεκτείνουν προηγούμενες αναφορές για σημαντικά ελλείμματα στις γνωστικές, αριθμητικές και αναγνωστικές δεξιότητες στους μαθητές με ενδείξεις Ελλειμματικής Προσοχής. Τέλος, επισημαίνεται ότι οι γνωστικές λειτουργίες συμβάλλουν στη διάκριση των μαθητών με διάχυτες σχολικές δυσκολίες από τους μαθητές με τυπική σχολική επίδοση, ανεξάρτητα από την παρουσία συμπτωμάτων ελλειμματικής προσοχής. Η συγχρονική φύση της μελέτης δεν επιτρέπει την επιβεβαίωση αιτωδών σχέσεων μεταξύ ελλειμμάτων στις Επιτελικές Λειτουργίες και μαθησιακών δυσκολιών. Ωστόσο, τα ευρήματα είναι ιδιαίτερα χρήσιμα στη διαμόρφωση καινοτόμων για τα δεδομένα της Ελλάδας παρεμβάσεων για τη διαχείριση δυσκολιών στην Αναγνωστική Κατανόηση, την αντιμετώπιση διάχυτων ελλειμμάτων στη σχολική επίδοση και τη βελτίωση των σχολικών δεξιοτήτων μαθητών με ελλειμματική προσοχή. (EL)
Development of Cognitive and Academic Abilities in Greek Elementary School Students The development of language and reading skills is closely linked to the maturation of cognitive abilities. This study focuses on Attention and Executive skills (EFs) and their connection with the development of language and reading skills among elementary school students, with emphasis on reading comprehension. In the context of two studies we examined: the effect of Attention and EFs on Reading Comprehension controlling for printrelated skills, the direct and indirect effects of attention, the factors that may moderate these effects of cognitive abilities on Reading Comprehension, and the cognitive and academic performance of children demonstrating teacher-rated ADHD-related symptoms. A battery of tests assessing Sustained Attention, Short-term Memory (STM), EFs, and academic skills was administered to a representative sample of, largely untreated, Greek elementary school students (N= 597 and N=923, respectively). Attention and EFs contributed significant additional variance to the prediction of Reading Comprehension after controlling for efficiency, accuracy, morphosyntactic and vocabulary knowledge. Attention-related abilities contributed to Reading Comprehension indirectly through EFs. The only factor that moderated the effects of EFs on Reading Comprehension was Reading Efficiency. Significant deficits in EFs and STM were restricted to the groups of students displaying inattention symptoms. Results demonstrated a close link between EFs, other than inhibition and set-shifting, everyday symptoms of inattention, and achievement in math and word-level reading skills. Reduced performance on EF measures was identified as the most important factor that distinguished between students with pervasive academic difficulties and their typically achieving peers, regardless of the presence of inattention symptoms. Considering the crosssectional nature of the present study, our results provide some support to the hypothesis that 14 EF deficits are causally related to developmental academic difficulties, and may set a firm basis for implementing a cognitive approach to the management of students with Reading Comprehension difficulties and severe inattention symptoms. (EN)

Τύπος Εργασίας--Διδακτορικές διατριβές
text

Σχολική επίδοση
Γνωστικές λειτουργίες
Attention deficit hyperactivity disorder
Προσοχή
Academic performance
Attention
Αναγνωστική κατανόηση
Διαταραχή ελλειματικής προσοχής/υπερκινητικότητας
Reasoning ability
Reading comprehension
Problem solving
Επιτελικές λειτουργίες
Cognitive abilities


Αγγλική γλώσσα

2014-07-24


Σχολή/Τμήμα--Ιατρική Σχολή--Τμήμα Ιατρικής--Διδακτορικές διατριβές




*Η εύρυθμη και αδιάλειπτη λειτουργία των διαδικτυακών διευθύνσεων των συλλογών (ψηφιακό αρχείο, καρτέλα τεκμηρίου στο αποθετήριο) είναι αποκλειστική ευθύνη των αντίστοιχων Φορέων περιεχομένου.