ΟΙ ΕΠΙΣΤΗΜΟΛΟΓΙΚΕ! ΠΕΠΟΙΘΗΣΕΙΣ ΤΩΝ ΔΑΣΚΑΛΩΝ, ΟΙ ΑΝΤΙΛΗΨΕΙΣ ΤΟΥΣ ΓΙΑ ΤΗ ΔΙΔΑΣΚΑΛΙΑ ΚΑΙ ΟΙ ΠΕΠΟΙΘΗΣΕΙΣ ΤΩΝ ΜΑΘΗΤΩΝ ΤΟΥΣ

 
δείτε την πρωτότυπη σελίδα τεκμηρίου
στον ιστότοπο του αποθετηρίου του φορέα για περισσότερες πληροφορίες και για να δείτε όλα τα ψηφιακά αρχεία του τεκμηρίου*
κοινοποιήστε το τεκμήριο




2018 (EL)

ΟΙ ΕΠΙΣΤΗΜΟΛΟΓΙΚΕ! ΠΕΠΟΙΘΗΣΕΙΣ ΤΩΝ ΔΑΣΚΑΛΩΝ, ΟΙ ΑΝΤΙΛΗΨΕΙΣ ΤΟΥΣ ΓΙΑ ΤΗ ΔΙΔΑΣΚΑΛΙΑ ΚΑΙ ΟΙ ΠΕΠΟΙΘΗΣΕΙΣ ΤΩΝ ΜΑΘΗΤΩΝ ΤΟΥΣ (EL)
TEACHERS' EPISTEMOLOGICAL BELIEFS, THEIR CONCEPTIONS FOR THE TEACHING AND STUDENTS' BELEIFS (EN)

Μονογυιού (Annita Monogiou), Αννίτα
Φιλίππου (Giorgos Philippou), Γιώργος
Καουρή, Zωή

Οι επιστημολογικές πεποιθήσεις (ΕΠ) αναφέρονται στη φύση της γνώσης και στην απόκτηση της. Είναι υποσύστημα των πεποιθήσεων ενός ατόμου που σύμφωνα με την έρευνα επηρεάζουν τις επιλογές και τ?/ συμπεριφορά του. Έχει βρεθεί ότι οι ΕΠ του δασκάλου σχετίζονται με τις διδακτικές του επιλογές καθώς και με τις ΕΠ και την επίδοση του μαθητή. Στο άρθρο αυτό εξετάζονται οι ΕΠ και οι αντιλήψεις των δασκάλων δημοτικής εκπαίδευσης για τη διδασκαλία των μαθηματικών, η μεταξύ τους σχέση καθώς και η σχέση των ΕΠ των δασκάλων με τις ΕΠ των μαθητών τους. Από την παραγοντική ανάλυση των δεδομένων που συνελέγησαν προέκυψε ότι οι ΕΠ των Κυπρίων δασκάλων αποτελούνται από πέντε διαστάσεις, που διαφέρουν ανάλογα με τα έτη υπηρεσίας και τις σπουδές τους και σχετίζονται με τις αντιλήψεις τους για τη διδασκαλία. Βρέθηκε επίσης ότι υπάρχει θετική συσχέτιση ανάμεσα στις ΕΠ των δασκάλων και τις ΕΠ των μαθητών τους. (EL)
Epistemological beliefs (EBs) have recently attracted the interest of many scholars and educational researchers. In brief, EBs refer to one's conceptions, views and judgments about the nature of knowledge and knowing. The importance of EBs in education derives from a general feeling, which is gradually supported by evidence, that EBs relate to teachers’ didactical practices and hence to students learning and feelings.In this paper we examine teachers' EBs about mathematics, their conceptions about teaching and learning, the relation between these two constructs, and the relation between teachers' and students' EBs. Two self report questionnaires were completed by 181 primary teachers, one measuring epistemological beliefs and the other teachers' conceptions about teaching. A modified version of the EBs questionnaire was also administered to 332 students, including the students of five identifiable teachers. Semi-structured interviews were taken from two of these teachers as well as from two of their students, for deeper examination of their EBs and conceptions.Exploratory factor analysis revealed that teachers EBs comprise of five factors reflecting: Certainty of knowledge, Simplicity, Source of knowledge. Quickness, and Ability of acquiring knowledge; teachers' conceptions about teaching comprise of two factors, one reflecting child-centered and the other teacher-centered approaches. It was found that Cypriot teachers in general have rather availing than non-availing EBs as well as child-centered rather than teacher-centered conceptions of teaching. No difference in EBs was found according to gender, while more experienced teachers were found to have less availing EBs than their younger counterparts. The latter difference can be ascribed to academic background- the younger teachers were university graduates, while the older have studied in Pedagogical Academies. Teachers with availing EBs were found to have child-centered conceptions of teaching, while teachers with non-availing EBs were found to have traditional views about teaching. The analysis of qualitative data indicates that students EBs tend to be influenced be their teachers EBs. (EN)

info:eu-repo/semantics/article
info:eu-repo/semantics/publishedVersion
Εμπειρική έρευνα (EL)
Empirical research (EN)

παραδοσιακές (EL)
αντι­ λήψεις διδασκαλία (EL)
επιστημολογικές πεποιθήσεις (EL)
οικοοομιστικές (EL)
επωφελείς (EL)
μη-επωφελείς (EL)
non-availing epistemological beliefs (EN)
child- centered teaching conceptions (EN)
traditional teaching conceptions (EN)
Epistemological beliefs (EN)
availing epistemological beliefs (EN)


Έρευνα στη Διδακτική των Μαθηματικών

Ελληνική γλώσσα

2018-10-08


Ένωση Ερευνητών της Διδακτικής των Μαθηματικών (EL)

1791-292X
2585-2272
Έρευνα στη Διδακτική των Μαθηματικών; Αρ. 4 (2009): ΕΡΕΥΝΑ ΣΤΗ ΔΙΔΑΚΤΙΚΗ ΤΩΝ ΜΑΘΗΜΑΤΙΚΩΝ; 39 - 71 (EL)
Research in Mathematics Education; No. 4 (2009): ΕΡΕΥΝΑ ΣΤΗ ΔΙΔΑΚΤΙΚΗ ΤΩΝ ΜΑΘΗΜΑΤΙΚΩΝ; 39 - 71 (EN)

Copyright (c) 2018 Γιώργος Φιλίππου (Giorgos Philippou), Αννίτα Μονογυιού (Annita Monogiou), Zωή Καουρή (EN)



*Η εύρυθμη και αδιάλειπτη λειτουργία των διαδικτυακών διευθύνσεων των συλλογών (ψηφιακό αρχείο, καρτέλα τεκμηρίου στο αποθετήριο) είναι αποκλειστική ευθύνη των αντίστοιχων Φορέων περιεχομένου.