Προτιμήσεις των καταναλωτών προς τα μέσα μαζικής μεταφοράς

 
Το τεκμήριο παρέχεται από τον φορέα :
Χαροκόπειο Πανεπιστήμιο
Αποθετήριο :
Βιβλιοθήκη & Κέντρο Πληροφόρησης ΕΣΤΙΑ
δείτε την πρωτότυπη σελίδα τεκμηρίου
στον ιστότοπο του αποθετηρίου του φορέα για περισσότερες πληροφορίες και για να δείτε όλα τα ψηφιακά αρχεία του τεκμηρίου*
κοινοποιήστε το τεκμήριο




2005 (EL)
Προτιμήσεις των καταναλωτών προς τα μέσα μαζικής μεταφοράς

Αδαμαντίδου, Δήμητρα
Λέκκας, Δημήτριος

Σκοπός της παρούσας εργασίας είναι η μελέτη και η κατανόηση των προτιμήσεων των καταναλωτών προς τα μέσα μαζικής μεταφοράς και στο αυτοκίνητο. Η εργασία αποτελείται από δύο μέρη, τη βιβλιογραφική ανασκόπηση και την εμπειρική προσέγγιση. Η μεθοδολογία που ακολουθήθηκε κατά την εμπειρική προσέγγιση, ήταν δειγματοληπτική έρευνα σε αντιπροσωπευτικό δείγμα 156 ατόμων, με τη χρήση ερωτηματολογίου. Παράλληλα με αυτή, διεξήχθησαν συνεντεύξεις σε δύο από τα άτομα μιας οικογένειας για να ερευνηθούν οι συνήθειες μετακίνησής τους, πριν και μετά την κατασκευή του τραμ, στην περιοχή που κατοικούν. Επίσης χρονομετρήθηκε μία σταθερή διαδρομή με διαφορετικά μέσα μετακίνησης (αυτοκίνητο, μετρό – ηλεκτρικός, λεωφορείο και τραμ). Πλέον η καθημερινή χρήση του αυτοκινήτου έχει γίνει τρόπος ζωής και δύσκολα θα μπορέσει να βρεθεί τρόπος να βγουν οι Αθηναίοι από τα αυτοκίνητά τους. Η κατοχή αυτοκινήτων αυξανεται. Τα αυτοκίνητα ως πηγή πρακτικού και ψυχολογικού-κοινωνικού κέρδους, σε μια κοινωνία όπου τα πλεονεκτήματα της επιλογής και της άνεσης κατέχουν υψηλή αξία, έχουν θετική σχέση με την κοινωνική θέση και τον πλούτο κάποιου, είναι δηλαδή μέσα αυτοπραγμάτωσης. Οι μετακινήσεις με αυτοκίνητο σχετίζονται θετικά περισσότερο με τους άνδρες. Σε αρκετές περιοχές όμως, οι άνθρωποι έχουν σαν μοναδική επιλογή το αυτοκίνητο, αφού για να εξυπηρετηθούν από κάποιο Μ.Μ.Μ. πρέπει να διανύσουν πεζοί μεγάλες αποστάσεις. Διαπιστώνεται μια αδιαλλαξία των καταναλωτών σε σχέση με τις μετακινήσεις τους αφού οι περισσότεροι θα άλλαζαν δύσκολα ή πολύ δύσκολα συνήθειες ως προς τον τρόπο μετακίνησης τους. Η αναγκαιότητα για χρήση του αυτοκινήτου και η πρόσβασή του σε περιοχές που δεν εξυπηρετούνται από τα Μ.Μ.Μ. είναι τα δύο βασικά κίνητρα για τη χρήση του. Επίσης, αυτοί που έχουν πρόσβαση σε αυτοκίνητο, φαίνεται να αποκομίζουν περισσότερα ψυχολογικά προνόμια (κυριότητας, αυτονομίας, κατοχής ελέγχου και κύρους) απ' ότι αποκομίζουν οι χρήστες μέσων μαζικής μεταφοράς από το μέσο που συνηθίζουν να χρησιμοποιούν. Υπάρχει ωστόσο μια γενικότερη αποδοχή της από κοινού μετακίνησης με ένα αυτοκίνητο (car- sharing). Τα Μ.Μ.Μ. χρησιμοποιούνται συχνά ή καθημερινά κυρίως από τους ανθρώπους που τα χρησιμοποιούν για να μεταβούν στο χώρο εργασίας ή στο χώρο σπουδών τους. Οι κάτοικοι της Αθήνας, γενικότερα δεν είναι ικανοποιημένοι από τις υπηρεσίες των Μ.Μ.Μ. Το μετρό θεωρείται το πιο αξιόπιστο και πιο ασφαλές μέσο. Σε αντίθεση με το μετρό, τα λεωφορεία βρίσκονται σχεδόν τελευταία στη συνείδηση των καταναλωτών ως αξιόπιστα καιασφαλή μέσα, ενώ αφήνουν δυσαρεστημένους στην πλειοψηφία τους τους επιβάτες, σε όλες τις πτυχές των παροχών τους όπως ταχύτητα, εξυπηρέτηση, συνέπεια, συνθήκες κ.α. Ο ηλεκτρικός είναι το δεύτερο μέσο μετά το μετρό, που θεωρείται ως το πιο αξιόπιστο και το πιο ασφαλές, όμως δεν ικανοποιεί καθόλου ως προς τις συνθήκες και το αίσθημα προσωπικής ασφάλειας μέσα στους συρμούς. Το τραμ, σύμφωνα με τα στοιχεία του Ο.Α.Σ.Α. έχει το μικρότερο μερίδιο επιβατικής κίνησης. τυγχάνει της απόρριψης από μεγάλο μέρος των καταναλωτών και κύριοι λόγοι γι’ αυτό είναι η μικρή ταχύτητά του και η γενικότερη χρονική ασυνέπειά του. Το σημαντικότερο κίνητρο για την προτίμηση των Μ.Μ.Μ. φαίνεται να είναι η αποφυγή του κυκλοφοριακού προβλήματος και του συνεπαγόμενου ψυχολογικού και χρονικού κόστους. Κίνητρα οικονομικής φύσης, είναι η αποφυγή του κόστους στάθμευσης και το μειωμένο κόστος μετακίνησης. Πρέπει επίσης να γίνει αντιληπτό πως η χρήση των Μ.Μ.Μ. συνεπάγεται χρηματικά οφέλη, όχι μόνο για το κάθε νοικοκυριό ξεχωριστά αλλά και για το σύνολο μιας οικονομίας. Σημαντικές βελτιώσεις συνολικά στοις δημόσιες μεταφορές, μπορούν να επέλθουν με την εγκατάσταση νέων τεχνολογικών συστημάτων όπως κλιματισμός, τηλεματική και βοηθητικά συστήματα για τα άτομα με ειδικές ανάγκες. Άλλη απαραίτητη ενέργεια είναι η βελτίωση των χρονοδιαγραμμάτων και αύξηση των δρομολογίων και των συχνοτήτων τους. Ακόμη θα ήταν πολύ σημαντική θετική κίνηση η λειτουργία τους κατά τη διάρκεια της νύχτας. Η ευαισθησία για το περιβάλλον δεν είναι αρκετή για να οδηγήσει σε μείωση της χρήσης του αυτοκινήτου. Σημαντικό ρόλο καλείται να παίξει η αγωγή. Αγωγή για ορθολογικότερη χρήση των μέσων μετακίνησης, αλλά και καταναλωτική και περιβαλλοντική αγωγή για ορθολογικότερη διαχείριση όλων των καταναλωτικών επιλογών του ανθρώπου. Από την πλευρά της πολιτείας, πρέπει τα Μ.Μ.Μ. να γίνουν περισσότερο ελκυστικά ή τα αυτοκίνητα να γίνουν λιγότερο ελκυστικά.

graduate_thesis
Πτυχιακή Εργασία (EL)
Graduate Thesis (EN)

Αστικές μεταφορές - Ελλάδα
προτίμηση
Αστικές μεταφορές - Κοινωνικές απόψεις
μέσα μαζικής μεταφοράς
καταναλωτές

Χαροκόπειο Πανεπιστήμιο (EL)
Harokopio University (EN)

2005


Αναφορά Δημιουργού – Μη Εμπορική Χρήση – Όχι Παράγωγα Έργα 4.0



*Η εύρυθμη και αδιάλειπτη λειτουργία των διαδικτυακών διευθύνσεων των συλλογών (ψηφιακό αρχείο, καρτέλα τεκμηρίου στο αποθετήριο) είναι αποκλειστική ευθύνη των αντίστοιχων Φορέων περιεχομένου.