Βιώσιμη ανάπτυξη της Αθήνας μέσω της αναβάθμισης των υποδομών στον τομέα των μεταφορών εν όψη της Ολυμπιάδας του 2004

 
Το τεκμήριο παρέχεται από τον φορέα :
Χαροκόπειο Πανεπιστήμιο
Αποθετήριο :
Βιβλιοθήκη & Κέντρο Πληροφόρησης ΕΣΤΙΑ
δείτε την πρωτότυπη σελίδα τεκμηρίου
στον ιστότοπο του αποθετηρίου του φορέα για περισσότερες πληροφορίες και για να δείτε όλα τα ψηφιακά αρχεία του τεκμηρίου*
κοινοποιήστε το τεκμήριο




2002 (EL)
Βιώσιμη ανάπτυξη της Αθήνας μέσω της αναβάθμισης των υποδομών στον τομέα των μεταφορών εν όψη της Ολυμπιάδας του 2004

Σκαλιδάκη, Όλγα
Αλμπάνη, Μαρία

Η έννοια της βιώσιμης ανάπτυξης είναι στενά συνδεδεμένη με τον τομέα των μεταφορών. Στόχος της είναι να αναβαθμίσει ποιοτικά και λειτουργικά το μεταφορικό σύστημα μιας πόλης και στην περίπτωση μας της Αθήνας, μέσω της εξεύρεσης λύσεων και προτάσεων που θα προστατεύουν ταυτόχρονα και το περιβάλλον χωρίς να συμβάλλουν στην περαιτέρω ζημίωση του. Μετά το τέλος του β’ παγκοσμίου πολέμου, η πρωτεύουσα ήταν κατεστραμμένη ως ένα βαθμό και χρειάζονταν αρκετές προσπάθειες αναμόρφωσης της. Πολύ αργότερα, κατά τη δεκαετία του ’50 φάνηκαν τα αποτελέσματα των προσπαθειών αυτών με την εξάπλωση του τραμ και τη χρήση των πετρελαιοκίνητων λεωφορείων. Η δεκαετία του ’60 σημάδεψε, ακόμη, την πρωτεύουσα με την κατακόρυφη πτώση της χρήσης των μέσων μαζικής μεταφοράς και την ανεξέλεγκτη άνοδο της χρήσης του επιβατικού αυτοκινήτου. Ήταν, τότε, που οι Αθηναίοι ανακάλυψαν το άνετο και γρήγορο αυτό μέσο μεταφοράς παραβλέποντας τα προβλήματα που δημιουργούσε στο περιβάλλον της πόλης τους. Ερχόμαστε, έτσι, στη σημερινή εποχή, αρκετές δεκαετίες αργότερα, σε μια νέα Αθήνα που όχι μόνο φαίνεται να έχει ξεχάσει τα αρνητικά αποτελέσματα του β’ παγκοσμίου πολέμου, αλλά δημιούργησε νέες δυσάρεστες μνήμες που ώθησαν τον κάθε πολίτη αυτής της πρωτεύουσας να επιλέγει τη φυγή σε κάθε ευκαιρία που του δίνεται, έστω και για μερικά εικοσιτετράωρα. Η αλόγιστη χρήση του αυτοκινήτου σε συνδυασμό με την άναρχη δόμηση της πρωτεύουσας, δικαιολογούν στις περισσότερες των περιπτώσεων όλους εκείνους που επιθυμούν να ξεφύγουν και να επιστρέψουν πάλι στην εξοχή και στον καθαρό αέρα. Δίκαια λοιπόν η Αθήνα έχει χαρακτηριστεί ως μια «Νευρωτική Θεά»1 καθώς όλοι φαίνεται να έχουν συμβάλλει στη δημιουργία αυτής της εικόνας που δίνει στους κατοίκους της και στους αλλοδαπούς τουρίστες. Οι Ολυμπιακοί Αγώνες, από την άλλη πλευρά, δεν είναι ένα απλό αθλητικό γεγονός, αν κρίνουμε τα ευεργετικά αποτελέσματα που είχε σε άλλες πόλεις που αντιμετώπιζαν παρόμοια προβλήματα με την Αθήνα. Η οικονομική ενίσχυση και η προβολή που προσφέρουν δίνουν ένα πολύ σημαντικό κίνητρο σε κάθε πόλη που αξιοποιεί σωστά το σπουδαίο αυτό αθλητικό γεγονός. Ένα πρώτο βήμα από τη χώρα μας έγινε το 1996 με τη συμμετοχή της για τη διοργάνωση των τότε Ολυμπιακών Αγώνων. Ωστόσο, προτιμήθηκε η Ατλάντα και αυτό έβαλε τους αρμόδιους σε σκέψεις και προβληματισμούς. Ίσως τελικά η Αθήνα να μην ήταν έτοιμη να αναλάβει, εκείνη την εποχή, τη διοργάνωση των αγώνων. Ωστόσο, η στιγμή έφτασε και βρισκόμαστε σήμερα σε μια μεταβατική περίοδο που σηματοδοτείται από αρκετές αλλαγές, τουλάχιστον σε ό,τι αφορούν τον τομέα των μεταφορών, προκειμένου να είναι-αυτή τη φορά-η πόλη μας έτοιμη για τη διοργάνωση των Ολυμπιακών Αγώνων του 2004. Από την πρώτη στιγμή έγινε κατανοητή η ανάγκη αναδιοργάνωσης της πρωτεύουσας. Η Ολυμπιακή Αεροπορία εκσυγχρονίστηκε και μεταφέρθηκε στα Σπάτα. Δημιουργήθηκε έτσι ο νέος εθνικός αερολιμένας «Ελευθέριος Βενιζέλος», το καμάρι της πόλης μας, με τα πιο σύγχρονα υπολογιστικά συστήματα και τις τελειότερες υπηρεσίες σε Έλληνες και αλλοδαπούς συμπολίτες μας. Το Μετρό βρήκε τους δικούς του «οπαδούς», καθώς δεν είναι λίγοι εκείνοι που αποφάσισαν να αφήσουν τα επιβατικά αυτοκίνητα τους και να χρησιμοποιήσουν τα δημόσια μέσα μεταφοράς προκειμένου να φτάσουν έγκαιρα στον προορισμό τους. Το τραμ θα εμφανιστεί πάλι στο προσκήνιο και οι Αθηναίοι θα ζήσουν ξανά έντονες συγκινήσεις του παρελθόντος. Ο προαστιακός σιδηρόδρομος θα οδηγήσει τον τομέα των μεταφορών σε μια νέα διάσταση, ενώ τα λεωφορεία που χρησιμοποιούνται σήμερα στο κέντρο της πρωτεύουσας έχουν συμβάλλει και αυτά στην αντιμετώπιση των προβλημάτων του περιβάλλοντος, χάρη στο φυσικό αέριο που χρησιμοποιούν. Μέχρι τους Ολυμπιακούς Αγώνες του 2004 η Αθήνα ίσως να έχει κερδίσει κάτι από την παλιά της αίγλη που την έκανε άλλοτε μοναδική στο χώρο της. Για του λόγου το αληθές, νέες τεχνολογίες χρησιμοποιούνται σήμερα στον τομέα των μεταφορών, αξιοποιώντας όλες τις δυνατότητες που προσφέρουν, χωρίς να βλάπτουν το περιβάλλον. Το ποδήλατο, ένα αρκετά αγαπητό μέσο μεταφοράς, φαίνεται να χρησιμοποιείται πάλι από αρκετούς Αθηναίους που προσπαθούν να αποφύγουν το κυκλοφοριακό χάος που επικρατεί στις ώρες αιχμής στο λεκανοπέδιο Αττικής. Ασφαλώς η Αθήνα έχει αρκετό δρόμο ακόμη μέχρι να κερδίσει την επωνυμία της βιώσιμης πόλης. Πολλές αποφάσεις πρέπει να παρθούν και να υλοποιηθούν σε εύλογο χρονικό διάστημα, τόσο ως προς τις υποδομές του τομέα των μεταφορών, όσο και σε άλλους τομείς της κοινωνικής ζωής μας. Οι Ολυμπιακοί Αγώνες φαίνεται να είναι τελικά η θεραπεία για όλα τα προβλήματα που αντιμετωπίζει σήμερα η πρωτεύουσα. Μια θεραπεία που θα κρατήσει για αρκετό χρονικό διάστημα και που τα αποτελέσματα της θα φανούν σίγουρα μετά την ολοκλήρωση των αγώνων. Μένει λοιπόν να δούμε αν οι αρμόδιοι χρησιμοποίησαν τα κατάλληλα «φάρμακα» για την επιτυχή έκβαση αυτής της θεραπείας που στόχο έχει τη μετατροπής της Αθήνας σε μια νέα και διαφορετική αλλά πάνω από όλα βιώσιμη πόλη.

graduate_thesis
Πτυχιακή Εργασία (EL)
Graduate Thesis (EN)

Αειφορική ανάπτυξη - Ελλάδα - Αττική (Νομός) - Αθήνα
Ολυμπιακοί αγώνες
Μεταφορές
Οικονομική ανάπτυξη - Ελλάδα - Αττική (Νομός) - Αθήνα
Economic development - Greece - Attica (Nome) - Athens
Transportation
Sustainable development - Greece - Attica (Nome) - Athens
Olympic games

Χαροκόπειο Πανεπιστήμιο (EL)
Harokopio University (EN)

2002 - 2003


Αναφορά Δημιουργού – Μη Εμπορική Χρήση – Όχι Παράγωγα Έργα 4.0



*Η εύρυθμη και αδιάλειπτη λειτουργία των διαδικτυακών διευθύνσεων των συλλογών (ψηφιακό αρχείο, καρτέλα τεκμηρίου στο αποθετήριο) είναι αποκλειστική ευθύνη των αντίστοιχων Φορέων περιεχομένου.