Η επίδραση των χαρακτηριστικών του μαστιχοπαραγωγού στην παραγωγή και στην προώθηση της μαστίχας Χίου

 
Το τεκμήριο παρέχεται από τον φορέα :

Αποθετήριο :
Βιβλιοθήκη και Κέντρο Πληροφόρησης ΕΣΤΙΑ
δείτε την πρωτότυπη σελίδα τεκμηρίου
στον ιστότοπο του αποθετηρίου του φορέα για περισσότερες πληροφορίες και για να δείτε όλα τα ψηφιακά αρχεία του τεκμηρίου*
κοινοποιήστε το τεκμήριο




2004 (EL)

Η επίδραση των χαρακτηριστικών του μαστιχοπαραγωγού στην παραγωγή και στην προώθηση της μαστίχας Χίου

Πιταούλη, Ειρήνη

Η παρούσα εργασία διερευνά το προφίλ του μαστιχοπαραγωγού και κατά πόσο τα χαρακτηριστικά του μαστιχοπαραγωγού επηρεάζουν την παραγωγή και την προώθηση της μαστίχα. Σχετικά με το προφίλ του μαστιχοπαραγωγού έχει εκπονηθεί και προηγούμενη πτυχιακή μελέτη. Αυτό που διαφοροποιεί τη συγκεκριμένη εργασία είναι ότι εμβαθύνουμε περισσότερο στο μάρκετινγκ των φορέων που ασχολούνται με τη μαστίχα, δηλαδή της Ένωσης Μαστιχοπαραγωγών Χίου με τα καταστήματα mastiha-shop, καθώς και τα καταστήματα mastic-spa. Στο θεωρητικό τμήμα της εργασίας αρχικά δίνονται κάποιες πληροφορίες για το νησί της Χίου, σχετικά με την οικονομία, τον πληθυσμό, καθώς επίσης και τις κλιματολογικές συνθήκες. Μάλιστα το κλίμα συνδέεται στενά με την μαστιχοκαλλιέργεια και η παραγωγή της ρητίνης του μαστιχόδενδρου, οφείλεται και σε κλιματολογικούς παράγοντες. Στη συνέχεια γίνεται μια ιστορική αναδρομή για την εξέλιξη της παραγωγής της μαστίχας από την αρχαιότητα μέχρι σήμερα και διαπιστώνεται ότι η μαστίχα ήταν ένα γνωστό προϊόν από πολύ παλιά και είχε αρκετές χρήσεις, ανάμεσα στις οποίες συμπεριλαμβάνεται η χρήση στην ιατρική, τη μαγειρική και άλλες. Στα επόμενα κεφάλαια, αφού γίνει περιγραφή του μαστιχόδενδρου και των κλώνων του, γίνεται εκτενής αναφορά στον τρόπο της καλλιέργειας του μαστιχόδενδρου, καθώς και στις εργασίες που χρειάζεται να γίνουν μέχρι τη συγκομιδή της μαστίχας. Αρχικά γίνεται το κέντημα του δένδρου και στη συνέχεια όταν πλέον έχει πήξει η ρητίνη, γίνεται η συλλογή του μαστιχιού, από τους παραγωγούς. Η μαστίχα στη συνέχεια μεταφέρεται στους συνεταιρισμούς και μετά πηγαίνει στην Ένωση Μαστιχοπαραγωγών Χίου, όπου πραγματοποιούνται διάφορες κατεργασίες για τον καθαρισμό του προϊόντος. Ακολουθεί το τρίτο κεφάλαιο όπου επισημαίνονται διάφορα στοιχεία σχετικά με το εμπόριο της μαστίχας, τις εξαγωγές, καθώς και τους φορείς που προωθούν το προϊόν, δηλαδή την Ένωση Μαστιχοπαραγωγών, με τα καταστήματα mastiha-shop και τα καταστήματα mastic-spa. Στη συνέχεια επισημαίνονται ορισμένα γενικά στοιχεία σχετικά με τους Αγροτικούς Συνεταιρισμούς και τις Ενώσεις των Αγροτικών Συνεταιρισμών, για να καταλάβουμε καλύτερα το γενικό πλαίσιο κάτω από το οποίο κινούνται όλοι οι συνεταιρισμοί. Γίνεται ακόμη εκτενής αναφορά στις μικρομεσαίες επιχειρήσεις, αφού οι εκμεταλλεύσεις των μαστιχοπαραγωγών ανήκουν στην κατηγορία των πολύ μικρών επιχειρήσεων με αριθμό εργαζομένων μικρότερο των 10 ατόμων. Στο τέλος του τέταρτου κεφαλαίου γίνεται αναφορά σε κάποια γενικά στοιχεία που αφορούν το μάρκετινγκ και το μάνατζμεντ, δεδομένου ότι στον τομέα της προώθησης της μαστίχας μπορούν να γίνουν ακόμη αρκετά βήματα για την καλύτερη ανάδειξη αυτού του μοναδικού θαύματος της χιώτικης φύσης. Επισημαίνονται ακόμη κάποια στοιχεία που έχουν σχέση με τις ευεργετικές επιδράσεις της μαστίχας στην υγεία, για τις οποίες πραγματοποιούνται αρκετές έρευνες στην Ελλάδα και το εξωτερικό.Ακολουθεί η επιτόπια έρευνα στην οποία αναλύονται τα δημογραφικά, εκπαιδευτικά, επαγγελματικά και οικονομικά χαρακτηριστικά των μαστιχοπαραγωγών, για τα οποία δίνονται και τα ανάλογα ποσοστά. Εκτός από τα χαρακτηριστικά των μαστιχοπαραγωγών επισημαίνονται και τα χαρακτηριστικά που αφορούν τα παιδιά των μαστιχοπαραγωγών, για τα οποία μας ενδιαφέρει ιδιαίτερα να δούμε κατά πόσο θα συνεχίσουν το συγκεκριμένο επάγγελμα στο μέλλον. Από την έρευνα διεξάγονται ακόμη και διάφορα συμπεράσματα που αφορούν τους εργαζομένους της εκμετάλλευσης, καθώς και στοιχεία που αφορούν τις εργασίες για τις οποίες προσλαμβάνουν έκτακτο εργατικό προσωπικό. Στη συνέχεια ζητήθηκε από τους παραγωγούς να απαντήσουν σε κάποιες ερωτήσεις που έχουν σχέση με τον εξοπλισμό που χρησιμοποιούν για την καλλιέργεια της μαστίχας. Επιπλέον, οι ερωτώμενοι απάντησαν σε ερωτήσεις που αφορούν τα οικονομικά στοιχεία της εκμετάλλευσής τους, όπως για παράδειγμα ο τζίρος και το κόστος. Παρακάτω μας ενδιαφέρει να διαπιστώσουμε τους λόγους της ασχολίας τους με τη συγκεκριμένη εκμετάλλευση, καθώς και αν είναι ευχαριστημένοι από το επάγγελμα που ασκούν. Αναφέρονται ακόμη κάποια στοιχεία που αφορούν τους συνεταιρισμούς και την Ένωση Μαστιχοπαραγωγών Χίου και τέλος ορισμένες από τις πιο σημαντικές ερωτήσεις στις οποίες απάντησαν οι αγρότες είναι αυτές που σχετίζονται με τη βελτίωση του εισοδήματός τους, αλλά και με τον τρόπο ζωής τους. Οι ερωτήσεις που έχουν σχέση με το εισόδημα και τον τρόπο ζωής, μας ενδιαφέρουν ιδιαίτερα, γιατί αποτελούν τρόπους για τη συγκράτηση των αγροτών στην ύπαιθρο και συμβάλλουν στην διατήρηση του αγροτικού επαγγέλματος. Πραγματοποιήθηκαν επιπλέον οι ανάλογες συσχετίσεις και έγινε λήψη συνεντεύξεων από τους εργαζομένους της Ένωσης Μαστιχοπαραγωγών Χίου και τους εργαζομένους των καταστημάτων mastic-spa.

graduate_thesis
Πτυχιακή Εργασία (EL)
Graduate Thesis (EN)

Μαστίχα Χίου - Μάρκετινγκ
προώθηση
Pistacia var Chia - Marketing
Χίος
μαστίχα
παραγωγή


2004


Αναφορά Δημιουργού – Μη Εμπορική Χρήση – Όχι Παράγωγα Έργα 4.0



*Η εύρυθμη και αδιάλειπτη λειτουργία των διαδικτυακών διευθύνσεων των συλλογών (ψηφιακό αρχείο, καρτέλα τεκμηρίου στο αποθετήριο) είναι αποκλειστική ευθύνη των αντίστοιχων Φορέων περιεχομένου.