Safety assessment and remedial measures design for an extensive rockfall along the main road to Kimi, East Euboea, Greece

RDF 

 
This item is provided by the institution :
Geological Society of Greece
Repository :
Bulletin of the Geological Society of Greece  | ΕΚΤ eJournals
see item page
in the web site of the repository *
share



Semantic enrichment/homogenization by EKT
Safety assessment and remedial measures design for an extensive rockfall along the main road to Kimi, East Euboea, Greece (EN)

Lalos, G.
Rozos, D.
Loupasakis, C.

Το απότομο μορφολογικό ανάγλυφο και η έντονη τεκτονική καταπόνηση των γεωλογικών σχηματισμών του Ελλαδικού χώρου σε συνδυασμό με την ύπαρξη πυκνού οδικού δικτύου δημιουργεί συνθήκες ευνοϊκές για την εκδήλωση καταπτώσεων. Τα περιστατικά που έχουν κατά καιρούς σημειωθεί είναι πολυάριθμα, προκαλώντας σε κάποιες από τις περιπτώσεις τραυματισμούς ή ακόμα και απόλυα ζωών . Στην παρούσα εργασία παρουσιάζονται αναλυτικά τα αποτελέσματα της έρευνας του μηχανισμού εκδήλωσης καταπτώσεων κατά μήκος του οδικού δικτύου Κύμη – Πλατάνα – Παραλία τον Αύγουστο του 2008. Η αποκόλληση των βραχοτεμαχίων έλαβε χώρα σε θέση που απέχει 200m από το οδικό δίκτυο και 130m ανάντι. Το μέγιστο μέγεθος των βραχοτεμαχίων που κατέληξαν τελικά στο δρόμο ανέρχεται στα 4 m3 και το αποτέλεσμα της κατάπτωσης ήταν η συντριβή δύο διερχόμενων αυτοκινήτων και ο σοβαρός τραυματισμός πολιτών. Τα αίτια πρόκλησης των καταπτώσεων καθώς και τα προτεινόμενα μέτρα για την μελλοντική ανάσχεσή τους αναλύονται με λεπτομέρεια. Επίσης τα μέτρα ανάσχεσης που έχουν ήδη εφαρμοστεί από εμπειροτέχνες, αξιολογούνται αναδεικνύοντας τις πιθανές αστοχίες τους. (EL)
The steep morphology and the intense tectonic fragmentation of the mountainous areas of Greece combined with the dense road network create conditions favorable for the manifestation of rockfalls. Numerous events are recorded through the years, some of them causing injuries or even worse loss of lifes. The rockfall that took place along the Kimi – Platana – Paralia provincial road on August 2008, was studied in detail and is presented in the current paper. The rock detachment area was defined 200m away and at an altitude of 140m (130m higher from the road), while the rock pieces detached had a maximum volume of 4m3. The final consequences were two crashed cars and a heavily injured civilian. The causual factors as well as the proposed remedial measures, estimated by the use of RocFall by Rockscience Ltd., are described in detail. Furthermore, the temporary remedial measures applied by contractors are evaluated, pointing their defects. (EN)

info:eu-repo/semantics/article
info:eu-repo/semantics/publishedVersion

Μαργαϊκοί σχηματισμοί (EL)
Ανάσχεση καταπτώσεων (EL)
Εκτίμηση κινδύνου καταπτώσεων (EL)
Στατιστική ανάλυση. (EL)
Γεωεπιστήμες και Επιστήμες περιβάλλοντος (EL)
RocFall Software (EN)
Statistical analysis (EN)
Risk assessment (EN)
Marl formations (EN)
Earth and related Environmental science (EN)

Ελληνική Γεωλογική Εταιρεία (EL)
Geological Society of Greece (EN)

Δελτίο της Ελληνικής Γεωλογικής Εταιρίας

2013-01-21


Geological Society of Greece (EN)

0438-9557
2529-1718
Δελτίο της Ελληνικής Γεωλογικής Εταιρείας; Vol 47, No 4 (2013): International Congress "Exploration and Exploitation of Mineral Resources"; 1739-1748 (EL)
Bulletin of the Geological Society of Greece; Vol 47, No 4 (2013): International Congress "Exploration and Exploitation of Mineral Resources"; 1739-1748 (EN)

Copyright (c) 2013 C. Loupasakis, G. Lalos, D. Rozos (EN)



*Institutions are responsible for keeping their URLs functional (digital file, item page in repository site)