Theoretical approach of teaching lithosphere in junior high school: A critical review of the content and objectives defined by the curriculum of the Ministry of Education

 
This item is provided by the institution :

Repository :
Bulletin of the Geological Society of Greece  | ΕΚΤ eJournals
see the original item page
in the repository's web site and access all digital files if the item*
share




2013 (EN)

Theoretical approach of teaching lithosphere in junior high school: A critical review of the content and objectives defined by the curriculum of the Ministry of Education (EN)

Leontakianakos, G.
Soultati, G.
Vrachas, C.
Baziotis, G.
Fermeli, G.

Σκοπός της παρούσης εργασίας είναι να μελετηθεί το περιεχόμενο της έννοιας της λιθόσφαιρας όπως περιγράφεται στο σχολικό εγχειρίδιο «Γεωλογία-Γεωγραφία» της Α΄ Γυμνασίου και να διερευνηθεί εάν υλοποιούνται οι στόχοι της αντίστοιχης διδακτικής ενότητας με βάση το Αναλυτικό Πρόγραμμα Σπουδών του Υπουργείου Παιδείας. Οι μαθητές της Α΄ Γυμνασίου έρχονται από το Δημοτικό με πολύ περιορισμένο γνωσιολογικό υπόβαθρο για τη λιθόσφαιρα, με ελάχιστες και πολύ γενικές έννοιες που έχουν διδαχθεί στην Ε΄ και Στ΄Δημοτικού στο μάθημα της Γεωγραφίας. Το ερώτημα επομένως που προσπαθούμε να απαντήσουμε με θεωρητικό τρόπο είναι το κατά πόσον οι μαθητές της Α΄ Γυμνασίου με δεδομένο το ενδιαφέρον τους και την ασύμμετρη ανάπτυξή της έννοιας της λιθόσφαιρας στο σχολικό εγχειρίδιο, μπορούν να την κατανοήσουν ικανοποιητικά μέσα από την αναπλαισίωση της επιστημονικής γνώσης και τις κατάλληλες διδακτικές και μεθοδολογικές προσεγγίσεις . (EL)
The purpose of this study is an attempt to define the lithosphere concept, as described in the textbook “Geology-Geography” of the 1st Grade of junior highschool. Further we investigate whether the objectives of the corresponding chapter are being implemented according to the curriculum of the Ministry of Education. The main research hypothesis concentrates on the very limited cognitive background of the students regarding the lithosphere. It is based on the absence of a wellorganized framework of proportional and gradually increased and specialized flow of knowledge, as suggest the few generalised concepts on the subject of Geography taught on the 5th and 6th grade of the Primary School. According to the Curriculum of the “Geology–Geography” of the Ministry of Education, the lithosphere chapter requires fifteen didactic hours for a sum of nine complexes, mostly cognitive objectives. However, the textbook contains only five didactic hours, an indicator of an asymmetric state of the Curriculum. Our opinion about curriculum content itself, which describes the lithosphere, compared to the strictly scientific definition, is that it represents a simplistic approach and consequently the materialization of the cognitive goals is doubtful. (EN)

info:eu-repo/semantics/article
info:eu-repo/semantics/publishedVersion

σχολικά εγχειρίδια (EL)
aναλυτικό πρόγραμμα (EL)
δευτεροβάθμια εκπαίδευση (EL)
Διδακτική γεωεπιστημών (EL)
Curriculum (EN)
secondary education (EN)
Geoscience education (EN)


Δελτίο της Ελληνικής Γεωλογικής Εταιρίας

English

2013-01-24


Geological Society of Greece (EN)

0438-9557
2529-1718
Δελτίο της Ελληνικής Γεωλογικής Εταιρείας; Τόμ. 47 Αρ. 2 (2013): Διεθνές Συνέδριο "Έρευνα και Εκμετάλλευση Ορυκτών Πόρων"; 1024-1030 (EL)
Bulletin of the Geological Society of Greece; Vol. 47 No. 2 (2013): International Congress "Exploration and Exploitation of Mineral Resources"; 1024-1030 (EN)

Copyright (c) 2017 G. Leontakianakos, C. Vrachas, G. Baziotis, G. Soultati, G. Fermeli (EN)



*Institutions are responsible for keeping their URLs functional (digital file, item page in repository site)