DEVELOPMENT AND PRECODIFICATION OF A LITHOSPHERE QUESTIONNAIRE AS A TOOL IN EDUCATIONAL RESEARCH (GEOSCIENCES)
(EN)
Bakopoulou, A.
Antonarakou, A.
Zambetakis - Lekkas, A.
Lozios, S.
Στην παρούσα εργασία περιγράφονται το θεωρητικό και το τεχνικό πλαίσιο για την δημιουργία ενός ερωτηματολογίου στο κεφάλαιο της λιθόσφαιρας που απευθύνεται σε μαθητές της Α τάξης του γυμνασίου. Αναδεικνύεται ο πολυδιάστατος ρόλος και η σπουδαιότητα αυτού. Επίσης, εισάγεται ένας νέος τρόπος προκωδικοποίησης των ερωτήσεων ανοικτού τύπου, ο οποίος στηρίζεται στην ύπαρξη των ερωτήσεων ελέγχου. Ο “πίνακας γνωσιακού ελέγχου” προσφέρει ποσοτικά αλλά και ποιοτικά δεδομένα στην έρευνα αλλά κυρίως διαπιστώνει το γνωσιακό επίπεδο των μαθητών και εάν έχει επέλθει η εννοιολογική αλλαγή για τους ζητούμενους διδακτικούς στόχους.
(EL)
This paper presents the theoretical approach and the technical steps for the development of a questionnaire on lithosphere for the 1st class of Greek junior high school. It, also, discusses the importance and the multifunctional role of such a questionnaire (i.e. GCI tool). Furthermore it presents an innovative precodification of open-ended questions based on the set question - control question, which offers valid data for a qualitative study like this. The cognitional control table offers abundant data about students’ cognitional structure and about whether conceptual change has been achieved.
(EN)