Διερεύνηση της ικανότητας των νηπίων στην παραγωγή περιγραφικών και αφηγηματικών κειμένων

 
Το τεκμήριο παρέχεται από τον φορέα :

Αποθετήριο :
Ιδρυματικό Αποθετήριο Ελλάνικος (Hellanicus)
δείτε την πρωτότυπη σελίδα τεκμηρίου
στον ιστότοπο του αποθετηρίου του φορέα για περισσότερες πληροφορίες και για να δείτε όλα τα ψηφιακά αρχεία του τεκμηρίου*
κοινοποιήστε το τεκμήριο




2011 (EL)

Διερεύνηση της ικανότητας των νηπίων στην παραγωγή περιγραφικών και αφηγηματικών κειμένων (EL)

Παπαποστόλου, Πολυξένη - Κυριάκος

Πανεπιστήμιο Αιγαίου. Σχολή Ανθρωπιστικών Επιστημών. Τμήμα Επιστημών της Προσχολικής Αγωγής και του Εκπαιδευτικού Σχεδιασμού. Παιδικό Βιβλίο και Παιδαγωγικό Υλικό. (EL)

Η μελέτη της γλώσσας του παιδιού συνιστά μια ιδιαίτερα ενδιαφέρουσα ερευνητική περιοχή για όσους ασχολούνται με την ψυχολογία και την αγωγή των παιδιών. Η σημασία της γλώσσας είναι αισθητή σε όλους τους τομείς της καθημερινότητας του ανθρώπου και τυχόν δυσλειτουργίες της επιφέρουν συχνά δυσχέρειες προσαρμογής. Επομένως, από τα πρωταρχικά ενδιαφέροντα των παιδαγωγών της προσχολικής και της πρώτης σχολικής ηλικίας είναι η δημιουργία ευκαιριών για την ομαλή γλωσσική εξέλιξη του παιδιού. Η παρούσα διπλωματική εργασία εντάσσεται στον τομέα της γλωσσικής ανάπτυξης των παιδιών προσχολικής ηλικίας. Ειδικότερα, πραγματεύεται το επίπεδο των αφηγηματικών και περιγραφικών ικανοτήτων των νηπίων και αφορά διαγνωστική αξιολόγηση, η οποία πραγματοποιήθηκε το Μάρτιο του 2011 σε παιδιά με μέσο όρο ηλικίας 5;6 ετών, τα οποία φοιτούσαν στο 2/θέσιο Νηπιαγωγείο Μητρουσίου του Νομού Σερρών. Στην έρευνα συμμετείχαν 16 παιδιά νηπιαγωγείου (9 κορίτσια και 7 αγόρια), ηλικίας 5;6 ετών. Η διαγνωστική αξιολόγηση, όσο αφορά την αφηγηματική και περιγραφική ικανότητα των νηπίων, πραγματοποιήθηκε σε καθημερινή βάση για μία εβδομάδα. Στόχος της παρούσας παρέμβασης ήταν ο εντοπισμός, η ανάδειξη, η καταμέτρηση και η ανάλυση δεξιοτήτων των παιδιών αναφορικά με την ικανότητά τους παράγουν αφηγηματικά και περιγραφικά κείμενα με βάση κριτηρίων. Συγκεκριμένα, για την εξέταση των παραπάνω κατασκευάστηκε ειδικό εργαλείο είκοσι επτά(27) κριτηρίων για την αξιολόγηση της αφηγηματικής ικανότητας , ενώ για τον έλεγχο της περιγραφικής ικανότητας σχηματίστηκε εργαλείο με είκοσι τρία (23) κριτήρια. Τα κριτήρια στηρίχθηκαν στην κατάταξη που προτείνει ο Η. Ματσαγγούρας (2001) όσο αφορά την παραγωγή κειμένου (αφηγηματικού και περιγραφικού ), τα οποία τροποποιήθηκαν και προσαρμόστηκαν στο επίπεδο ανάπτυξης των παιδιών του δείγματος. Ειδικότερα, διερευνήθηκαν τα αποτελέσματα της διαγνωστικής αξιολόγησης ως προς το επίπεδο ανάπτυξης των παραπάνω δεξιοτήτων σε δείγμα παιδιών Ν=16 καθώς και η μεταξύ τους σύγκριση. Στην ανάληψη του συγκεκριμένου θέματος, δε συντέλεσαν μόνο οι προσωπικοί προβληματισμοί και τα αναγνώσματά μου γύρω από θέματα γλωσσικής ανάπτυξης των παιδιών προσχολικής αγωγής. Βαρύνουσα σημασία είχαν οι γόνιμες συζητήσεις, μέσα από τις αλληλεπιδράσεις μου, με τις νηπιαγωγούς. Η διαπίστωση ότι οι συνάδελφοι νηπιαγωγοί έχουν την ανάγκη ύπαρξης συγκεκριμένου προγράμματος καθοδήγησης για να αισθάνονται σίγουρες/οι όσο αφορά την επιστημονική εγκυρότητα της διδασκαλίας της γλώσσας και η ανασφάλεια για την αποτελεσματικότητα του έργου τους, αποτέλεσαν για εμένα ένα ισχυρό κίνητρο στην απόφασή μου να ασχοληθώ με το παρόν θέμα. Επιπλέον οι συζητήσεις με τους γονείς με θέματα σχετικά με τον εγγραματισμό των παιδιών τους ,όλα τα χρόνια της πορείας μου στην εκπαίδευση ως νηπιαγωγού σε δημόσια νηπιαγωγεία της χώρας, προέβαλλαν ως ανάγκη, τη συστηματική ενασχόληση με το θέμα. Όλα τα παραπάνω, λοιπόν, αποτέλεσαν το εφαλτήριο των ερευνητικών μου ανησυχιών και σφράγισαν την επιλογή του να ασχοληθώ με τη διερεύνηση των γλωσσικών δεξιοτήτων στην προσχολική ηλικία.
The study of child’s language consists a particularly interesting inquiring region for those who deal with the children’s psychology and education. The importance of language is perceptible in all the sectors of everyday routine of a person and by any chance her dysfunctions involve often hindrances of adaptation. Consequently, one of the fundamental interests for the preschool and first school age educators, is the creation of occasions for the smooth linguistic development of child. The present study included in the sector of linguistic growth of children of preschool age. More specifically, it addresses the issue of the level of the narrative and descriptive faculties of infants and it concerns diagnostics evaluation, which was conducted in March 2011, in children with average of age between 5 and 6 years old, which were studying in the 2 / seated Kindergarten in Mitrousi of Prefecture Serres. In the research 16 children of kindergarten (9 girls and 7 boys) participated , with average age between 5-6 years old. The diagnostics evaluation, as long as it concerns the narrative and descriptive faculty of infants was conducted in daily base, for one week. Objective of present intervention was the localisation, the appointment, the measurement and the analysis of the dexterities of the children in regard to their faculty in producing narrative and descriptive texts based on criteria. Specifically, in order to examine these so-called, a special tool was manufactured composed of twenty seven (27) criteria for the evaluation of narrative faculty, while for the control of descriptive faculty there was formed a tool with twenty three (23) criteria. The criteria were based in the classification proposed by H. Matsaggoyras (2001) as long as it concerns the text production (narrative and descriptive), which were modified and adjusted in the children’s level of growth.

masterThesis

Νήπια (EL)
Descriptive ability (EL)
Language (EL)
Preschool children (EL)
Γλώσσα (EL)
Περιγραφική ικανότητα (EL)
Κειμενικά είδη (EL)
Genre (EL)
Αφηγηματική ικανότητα (EL)
Narrative ability (EL)


2011


2015-11-19T10:44:24Z

Ρόδος




*Η εύρυθμη και αδιάλειπτη λειτουργία των διαδικτυακών διευθύνσεων των συλλογών (ψηφιακό αρχείο, καρτέλα τεκμηρίου στο αποθετήριο) είναι αποκλειστική ευθύνη των αντίστοιχων Φορέων περιεχομένου.