Η έννοια της διαφορετικότητας στο σύγχρονο εικονογραφημένο αφήγημα (2005-2010)

 
Το τεκμήριο παρέχεται από τον φορέα :

Αποθετήριο :
Ιδρυματικό Αποθετήριο Ελλάνικος (Hellanicus)
δείτε την πρωτότυπη σελίδα τεκμηρίου
στον ιστότοπο του αποθετηρίου του φορέα για περισσότερες πληροφορίες και για να δείτε όλα τα ψηφιακά αρχεία του τεκμηρίου*
κοινοποιήστε το τεκμήριο




2012 (EL)

Η έννοια της διαφορετικότητας στο σύγχρονο εικονογραφημένο αφήγημα (2005-2010) (EL)

Χρήστου, Αρχοντία - Παντελής

Πανεπιστήμιο Αιγαίου. Σχολή Ανθρωπιστικών Επιστημών. Τμήμα Επιστημών της Προσχολικής Αγωγής και του Εκπαιδευτικού Σχεδιασμού. Παιδικό Βιβλίο και Παιδαγωγικό Υλικό. (EL)

The present study focuses on the multifaceted term of diversity in modern picture book. More specifically, it examines eight aspects of diversity such as they are presented in narratives of Greek writers, published during the period 2005- 2010. The sample of the study constitutes of 19 books which present heroes with: autism, blindness, deafness, speech problems, orthopaedics problems, diversity due to origin of/nationality, diversity due to body characteristics and exterior appearance. Data analysis was based on the method of content analysis. According to the findings, heroes with diversity have a leading role in the narratives and they are characterised for they rich sentimental world and also, for the intense psychological reactions. Also, the form of nuclear family is presented in low percentage, and the person who leads and supports the hero is mainly the mother. The attitude of social network is refusal and hostile. Moreover, the immediate social and friendly environment, that is combined by the friends and the schoolmates, influence the behaviour and in some cases, it strengthens him positively or it prompts him in the marginalisation. In the end, however, the society, as well the friendly environment, accepts the hero with diversity. The present research comes to underline that the biases, the stereotypes, and the lack of information from the part of the state, operate negatively in the life of people with diversity. Simultaneously, it is realised that an important factor for the standardisation of diversity constitutes nowadays the creation of a “a School for All” as well as “a Society for All” that will promote the acceptance and will offer the effective integration of the individual in the school and in the social environment.
Η παρούσα εργασία πραγματεύεται την πολύπλευρη έννοια της διαφορετικότητας στο σύγχρονο εικονογραφημένο αφήγημα. Ειδικότερα, εξετάζει οχτώ μορφές της διαφορετικότητας, όπως αναπαρίστανται σε αφηγήματα Ελλήνων συγγραφέων, που εκδόθηκαν τη χρονική περίοδο 2005- 2010. Το δείγμα της έρευνας συνιστούν 19 βιβλία που παρουσιάζουν ήρωες με: αυτισμό, προβλήματα όρασης, ακοής, λόγου και ομιλίας, ορθοπεδικά ελαττώματα, διαφορετικότητα λόγω καταγωγής/εθνικότητας, διαφορετικότητα λόγω σωματικών χαρακτηριστικών και εξωτερικής εμφάνισης. Η ανάλυση των δεδομένων βασίστηκε στην μέθοδο της ανάλυσης περιεχομένου. Σύμφωνα με τα ευρήματα της έρευνας, οι ήρωες με διαφορετικότητα κατέχουν πρωταγωνιστικό ρόλο στα αφηγήματα και χαρακτηρίζονται για τον πλούσιο συναισθηματικό τους κόσμο αλλά και τις έντονα φορτισμένες ψυχολογικές αντιδράσεις τους. Παράλληλα, η μορφή της πυρηνικής οικογένειας εμφανίζεται σε πολύ μικρό ποσοστό, ενώ εκείνη που πρωταγωνιστεί και συμπαραστέκεται στον ήρωα είναι κυρίως η μητέρα. Η στάση του κοινωνικού περίγυρου χαρακτηρίζεται από απόρριψη και εχθρότητα. Επιπλέον, το άμεσο κοινωνικό και φιλικό περιβάλλον, που συνίσταται από τους φίλους και τους συμμαθητές, επηρεάζει τη συμπεριφορά του, και κατά περιπτώσεις, την ενισχύει θετικά ενώ άλλοτε ωθεί τον πρωταγωνιστή της ιστορίας στην περιθωριοποίηση. Στο τέλος, όμως, τόσο η κοινωνία όσο και το φιλικό περιβάλλον αποδέχονται τον ήρωα με διαφορετικότητα. Η παρούσα έρευνα έρχεται να τονίσει ότι οι προκαταλήψεις και τα στερεότυπα, καθώς και η έλλειψη ενημέρωσης από τη μεριά της πολιτείας, δρουν ανασταλτικά στη ζωή των ατόμων με διαφορετικότητα. Ταυτόχρονα, διαπιστώνεται ότι ένας σημαντικός παράγοντας για την εξομάλυνση της διαφορετικότητας αποτελεί σήμερα η δημιουργία «Ενός Σχολείου για Όλους» καθώς και «Μίας Κοινωνίας για Όλους», που θα προάγουν την αποδοχή και θα προσφέρουν την αποτελεσματική ένταξη του ατόμου τόσο στο σχολικό όσο και στο κοινωνικό περιβάλλον.

masterThesis

Ρατσισμός (EL)
Acceptance (EL)
Diversity (EL)
Ισότητα (EL)
Isolation (EL)
Prejudice (EL)
Equality (EL)
Διαφορετικότητα (EL)
Απομόνωση (EL)
Προκατάληψη (EL)
Racism (EL)
Αποδοχή (EL)


2012


2015-11-19T10:44:39Z

Ρόδος




*Η εύρυθμη και αδιάλειπτη λειτουργία των διαδικτυακών διευθύνσεων των συλλογών (ψηφιακό αρχείο, καρτέλα τεκμηρίου στο αποθετήριο) είναι αποκλειστική ευθύνη των αντίστοιχων Φορέων περιεχομένου.