Ο έρωτας και ο θάνατος ως διαμορφωτικοί παράγοντες στο έργο του Παντελή Πρεβελάκη

 
This item is provided by the institution :

Repository :
Institutional Repository Hellanicus
see the original item page
in the repository's web site and access all digital files if the item*
share




2013 (EN)

Ο έρωτας και ο θάνατος ως διαμορφωτικοί παράγοντες στο έργο του Παντελή Πρεβελάκη (EL)

Στέργου, Σοφία

Πανεπιστήμιο Αιγαίου. Σχολή Ανθρωπιστικών Επιστημών. Τμήμα Επιστημών της Προσχολικής Αγωγής και του Εκπαιδευτικού Σχεδιασμού. Παιδικό Βιβλίο και Παιδαγωγικό Υλικό. (EL)

The mainly autobiographical trilogy “The Roads of Creation” by Pandelis Prevelakis, brings us more than any other of his work closer to the spiritual adventures of its creator. The three novels that compose the trilogy represent the three consecutive stages, – adolescence, youth, maturity – the path which the narrator-author follows towards literary creation, in an era characterized by the narrator himself as the ‘disease of the century’. The selection of the specific literary work was dictated by the fact that the two counterbalancing and opposing forces of love (eros) and death are the dominant elements in the trilogy “The of Creation”, forces shaping and forming the identity of the characters, without ignoring the broader context in which their personal adventure develops. This framework, – place, time, nature – in which the characters exist and unfold, is interwoven with the forces of love (eros) and death, through various symbolisms received by the author. As the title of the first novel “The Sun of Death” reveals, the basic symbolism behind the trilogy is the contrast between the sun (light and life) and death (darkness). The vision that the author is trying to express in his work is that in which opposites like the ones we investigate (examine, study) could be reconciled, and that not only light and darkness, life and death are equally important, but that they are inevitably linked in such a way that none of the two parties can be imagined to exist without the other. In addition, we will attempt to highlight that art is the only way out of the petrifying look of death, becoming the transubstantiation of love for human life and the in full affirmation and devotion to it. Thus it will be proven that the poetic artistic identity is the cornerstone of the construction of its own subjectivity. As main methodological tool we will use the Freudian psychoanalytic theory. However, the principles of psychoanalytic theory complement our efforts to analyze certain philosophical positions, since the literary work has a strong essay-like appearance. Besides it is well known that the academician, college professor and writer Prevelakis is deeply influenced by the philosophy of existentialism. Therefore in the analysis are used the philosophical principles of Heidegger, Sartre, Camus, and so long. Furthermore, the analysis is highlighted by the views of the French Philosopher M. Blanchot, which meet the writings of Prevelakis creating interesting conclusions , particularly with regard to the issues of love and death, as they co-exist in the fields of literature and art in general and poetic creation.
H μυθιστορηματική τριλογία του Παντελή Πρεβελάκη Οι Δρόμοι της Δημιουργίας, σε μεγάλο ποσοστό αυτοβιογραφική, μας φέρνει πιο κοντά στην πνευματική περιπέτεια του δημιουργού της, περισσότερο ίσως από οποιοδήποτε άλλο έργο του. Τα τρία μυθιστορήματα που την απαρτίζουν παρουσιάζουν τρεις διαδοχικούς σταθμούς – εφηβική ηλικία, νεότητα, ωριμότητα – από την πορεία του αφηγητή-συγγραφέα προς τη λογοτεχνική δημιουργία, σε μια εποχή που χαρακτηρίζεται από τον ίδιο τον αφηγητή «αρρώστια του αιώνα». Η επιλογή των συγκεκριμένων έργων υπαγορεύτηκε από το γεγονός ότι οι δύο αντίρροπες δυνάμεις του έρωτα και του θανάτου αποτελούν τα κυρίαρχα στοιχεία στην τριλογία Οι Δρόμοι της Δημιουργίας, που διαμορφώνουν και συγκροτούν την ταυτότητα των ηρώων, χωρίς αυτό να σημαίνει ότι αγνοείται το ευρύτερο πλαίσιο μέσα στο οποίο εξελίσσεται η προσωπική τους περιπέτεια. Το πλαίσιο αυτό – τόπος, χρόνος, φύση – μέσα στο οποίο κινούνται οι ήρωες, είναι συνυφασμένο με τις δυνάμεις του έρωτα και του θανάτου, μέσω των διάφορων συμβολισμών που λαμβάνει από το συγγραφέα. Όπως μαρτυρά ο τίτλος του πρώτου μυθιστορήματος, Ο Ήλιος του Θανάτου, ο βασικός συμβολισμός που διέπει την τριλογία είναι η αντίθεση ανάμεσα στον ήλιο (φως και ζωή) και στο θάνατο (σκοτάδι). Το όραμα που ο συγγραφέας προσπαθεί να εκφράσει στο έργο είναι αυτό κατά το οποίο, αντιθέσεις σαν αυτή που εξετάζουμε είναι δυνατόν να συμφιλιωθούν, και ότι, όχι μόνο το φως και το σκοτάδι, η ζωή και ο θάνατος, είναι εξίσου σημαντικά, αλλά ότι, επιπλέον, είναι αναπόφευκτα συνδεδεμένα με τέτοιον τρόπο, ώστε κανένα από τα δύο μέρη δεν μπορούμε να το φανταστούμε χωρίς το άλλο. Επιπλέον, θα επιχειρήσουμε να αναδείξουμε ότι η τέχνη είναι η μόνη διέξοδος από το απολιθωτικό βλέμμα του θανάτου, αποτελώντας την ύψιστη μετουσίωση του έρωτα του ανθρώπου για τη ζωή και την πλήρη κατάφασή του προς αυτήν. Έτσι θα φανεί ότι η ποιητική καλλιτεχνική ταυτότητα είναι ο ακρογωνιαίος λίθος της κατασκευής της υποκειμενικότητάς του. Ως κύριο μεθοδολογικό εργαλείο θα χρησιμοποιήσουμε τη φροϋδική ψυχαναλυτική θεωρία. Ωστόσο, τις αρχές της ψυχαναλυτικής θεωρίας συμπληρώνουν στην ανάλυση και φιλοσοφικές θέσεις, αφού το έργο έχει έντονο δοκιμιακό χαρακτήρα. Είναι, εξάλλου, γνωστό ότι ο Πρεβελάκης ως καθηγητής και συγγραφέας έχει επηρεαστεί βαθιά από τη φιλοσοφία και κυρίως από το ρεύμα του υπαρξισμού. Στην ανάλυση λοιπόν, χρησιμοποιούνται φιλοσοφικές θέσεις των Heidegger, Sartre, Camus, κ.ά. Επιπλέον, την ανάλυση φωτίζουν οι απόψεις του Γάλλου φιλόσοφου Μ. Βlanchot, οι οποίες συναντούν τα κείμενα του Πρεβελάκη, δημιουργώντας ενδιαφέρουσες συνάψεις, όσον αφορά κυρίως το ζήτημα του έρωτα και του θανάτου, όπως αυτά συναιρούνται μέσα στο χώρο της λογοτεχνίας και γενικότερα της καλλιτεχνικής και ποιητικής δημιουργίας.

masterThesis

Παντελής Πρεβελάκης (EL)
Psychoanalysis (EL)
Bildungsroman (EL)
Love - death (EL)
Pandelis Prevelakis (EL)
Identity (EL)
Ταυτότητα (EL)
Ψυχανάλυση (EL)
Έρωτας - θάνατος (EL)


2013


2015-11-19T10:44:44Z

Ρόδος




*Institutions are responsible for keeping their URLs functional (digital file, item page in repository site)