Διαμόρφωση ταυτότητας κοινωνικού φύλου μέσα από την μόδα και την ένδυση

This item is provided by the institution :
University of the Aegena   

Repository :
Institutional Repository Hellanicus   

see the original item page
in the repository's web site and access all digital files if the item*



Διαμόρφωση ταυτότητας κοινωνικού φύλου μέσα από την μόδα και την ένδυση

Αρβανιτίδου, Ζωή - Γεώργιος

Γκασούκα, Μαρία

masterThesis

2011
2015-11-19T10:47:07Z


Η διαμόρφωση της ταυτότητας κοινωνικού φύλου (gender), είναι κοινωνικό κατασκεύασμα και θεωρούμε ότι, ένας από τους σημαντικότερους παράγοντες της διαμόρφωσης αυτής είναι το ένδυμα. Μαζί με τη μόδα, είναι μία κοινωνική διαδικασία αναπαραγωγής των ιεραρχικών θέσεων και επομένως και της παραδοσιακής έμφυλης τάξεως. Τα ενδύματα είναι τρόπος που οι κοινωνικές ταυτότητες αποτυπώνονται στο σώμα και απεικονίζονται. Ο τύπος ενδύματος είναι σημαντικός στην ερμηνεία της εικόνας κάποιου σαν άνδρα ή γυναίκας και έχει επιπτώσεις στην απαντητική συμπεριφορά των γύρω. Γενικά τα ενδύματα δηλώνουν κάποια χαρακτηριστικά που φέροντος, αλλά η ερμηνεία της δήλωσης από τους άλλους, μπορεί να ποικίλει. Η μόδα έχει αποστολή να τονίζει την διαφορά και την ατομικότητα και συγχρόνως να απεικονίσει την ένταξη κάποιου σε κοινωνική ομάδα. Η διαδικασία κατασκευής της αρρενωπότητας και της θηλυκότητας είναι μακροχρόνια, περίπλοκη, με παλινδρομήσεις, υπερβολές και αμφισβητήσεις. Ξεκίνησε από τον μεσαίωνα και συνεχίζεται, ρευστή και ζωντανή μέχρι σήμερα, περνώντας από διάφορα στυλ που προσπάθησαν να συγκαλύψουν τις διαφορές φύλου, όπως το unisex, το ανδρόγυνο στυλ και το gothic, που όμως περισσότερο υπογραμμίζουν παρά κρύβουν τις διαφορές αυτές. Στον επιχειρηματικό τομέα το κοστούμι καθιερώθηκε ως ένδυμα των ανδρών, το οποίο υιοθέτησαν και οι γυναίκες στην εργασία, ιδίως στις μεσαίες – ανώτερες διευθυντικές θέσεις, προσπαθώντας να προβάλουν ανδρικά χαρακτηριστικά, που θεωρούνται απαραίτητα και επιθυμητά για τις θέσεις αυτές. Οι άνδρες επιλέγουν τον ιματισμό κυρίως για τις χρηστικές – πρακτικές ιδιότητες του και τον συμβολισμό της κοινωνικής – επαγγελματικής τους θέσης, ενώ οι γυναίκες για την κοινωνική διάστασή του. Στην περίπτωση των τραβεστί είναι μέσο για την έστω προσωρινή και ψευδαισθητική μετατροπή της ανδρικής τους ταυτότητας σε γυναικεία, ενώ για τα μέλη των ομοφυλοφιλικών κοινοτήτων, κωδικοποιημένο μέσο προβολής της σεξουαλικής τους ταυτότητας στους γνώστες, μέλη των ομάδων τους.
The development of gender is a social construct and a major factor of this condition is considered to be the garment. Along with fashion, the garment is a social process of reproduction of hierarchical positions and therefore of the traditional gendered order. Clothes are a way through which social identities are reflected in the body and displayed. The type of clothing is important in interpreting the image of a man or woman and impacts on the responsive behavior around the person. In general, clothing features a state interest but the interpretation of this declaration by others may vary. Fashion has a mission; to highlight the differences and individuality and simultaneously reflect the membership in a social group. The process of construction of masculinity and femininity is long, complex, with regressions, excesses and controversies. Started in the late Middle Age and continued fluid and alive until today, passing through various styles that tried to mask gender differences, such as unisex, androgynous and gothic, but in effect it highlight these differences than hide them. The business suit was established as a men's garment, which was adopted by women at work, especially in the middle - senior management positions, trying to show for manly characteristics, which are both necessary and desirable for such positions. Men choose their clothing especially for its utilitarian - practical properties and the symbolism of social - professional position, while women chose it for the social effect and dimension. In the case of transvestism, clothing is a mean to a temporary and illusory transformation of male to female identity, while for the members of gay communities; it is an encrypted mean of promoting sexual identity to knowledgeable members of their teams.


Θηλυκότητα
Masculinity
Ταυτότητα κοινωνικού φύλου
Ένδυμα
Dress
Femininity
Fashion
Αρρενωπότητα
Gender identity
Μόδα

Πανεπιστήμιο Αιγαίου. Σχολή Ανθρωπιστικών Επιστημών. Τμήμα Επιστημών της Προσχολικής Αγωγής και του Εκπαιδευτικού Σχεδιασμού. Φύλο και Νέα Εκπαιδευτικά και Εργασιακά Περιβάλλοντα στην Κοινωνία της Πληροφορίας.




*Institutions are responsible for keeping their URLs functional (digital file, item page in repository site)