Πολυγραμματισμοί : κριτική κατανόηση και παραγωγή πολυτροπικών κειμένων στη διδασκαλία της νεοελληνικής γλώσσας στο γυμνάσιο

 
This item is provided by the institution :

Repository :
Institutional Repository Hellanicus
see the original item page
in the repository's web site and access all digital files if the item*
share




2014 (EN)

Πολυγραμματισμοί : κριτική κατανόηση και παραγωγή πολυτροπικών κειμένων στη διδασκαλία της νεοελληνικής γλώσσας στο γυμνάσιο (EL)

Παξιμαδάκη, Σοφιάννα - Μιχαήλ

Πανεπιστήμιο Αιγαίου. Σχολή Ανθρωπιστικών Επιστημών. Τμήμα Επιστημών της Προσχολικής Αγωγής και του Εκπαιδευτικού Σχεδιασμού. Φύλο και Νέα Εκπαιδευτικά και Εργασιακά Περιβάλλοντα στην Κοινωνία της Πληροφορίας. (EL)

In the age of digitization of public and private life, it is essential for the reading skills to be enriched with new semiotic modes helping students to adapt to the new social reality . With the Multiliteracies of New London Group, the teaching of the Modern Greek Language is approached in a multimodal way, while simultaneously the students is aimed to be transformed through the critical analysis of discourses, the realization of their reality, and the production of new multimodal projects which will demonstrate their personal concerns and their lifeworlds in the global multimedia community .In the present study through a collaborative self-reflective educational action research, it was investigated whether the students of the first two grades of the Gymnasium were driven to transformation through the critical analysis of cartoons and the creation of new ones accompanied by new texts that were intended for the web and the print media . Emphasis was placed on creating a collaborative environment in the classroom and on the free expression of the views of students .The study was conducted by two teachers in two different modules for each class and a critical friend. It evaluated the oral production in the first 3 practices of Multiliteracies, and the multimodal written text production in the last Transformed Practice. After each teaching, reflections made by teachers in order to assess and improve the practical application. From the research findings, it was concluded that students cultivate the ability to analyze social reality through the use of multimodal teaching, highlight their concerns , express their personal experience in a multimodal way, forming arguments and critical discourse.
Στην εποχή της ψηφιοποίησης της δημόσιας και ιδιωτικής ζωής οι αναγνωστικές δεξιότητες κρίνεται σκόπιμο να εμπλουτιστούν με νέους σημειωτικούς τρόπους προσαρμόζοντας τους μαθητές στη νέα κοινωνική πραγματικότητα. Με τους Πολυγραμματισμούς της ομάδας του Νέου Λονδίνου η διδασκαλία της Νεοελληνικής Γλώσσας προσεγγίζεται πολυτροπικά, ενώ παράλληλα επιδιώκεται ο μετασχηματισμός των μαθητών μέσα από την κριτική ανάλυση των λόγων (discourses), την κριτική συνειδητοποίηση της πραγματικότητάς τους και την παραγωγή νέων πολυτροπικών σχεδίων που θα αναδεικνύουν τους προσωπικούς τους προβληματισμούς και τους βιόκοσμούς τους στην παγκόσμια πολυμεσική κοινότητα.Στην παρούσα μελέτη μέσα από μια συμμετοχική αναστοχαστική εκπαιδευτική έρευνα δράσης ερευνήθηκε αν οι μαθητές των δύο πρώτων τάξεων του Γυμνασίου οδηγούνται στο μετασχηματισμό μέσα από την κριτική ανάλυση γελοιογραφιών και την αναδημιουργία νέων μαζί με κείμενα που προορίζονται για το διαδίκτυο και τον έντυπο τύπο. Δόθηκε έμφαση στη διαμόρφωση ενός συνεργατικού περιβάλλοντος μέσα στην τάξη και στην ελεύθερη διατύπωση των απόψεων των μαθητών. Εφαρμόστηκε από δύο εκπαιδευτικούς σε δυο διαφορετικές διδακτικές ενότητες για κάθε τάξη και έναν κριτικό φίλο, ενώ αξιολογήθηκε η παραγωγή προφορικού λόγου κατά τις 3 πρώτες φάσεις της πρακτικής των Πολυγραμματισμών και γραπτού πολυτροπικού λόγου στην τελευταία μετασχημαστική φάση. Μετά από κάθε διδασκαλία διατυπώθηκαν αναστοχασμοί από τους εκπαιδευτικούς με στόχο την αποτίμηση και τη βελτίωση της πρακτικής εφαρμογής. Από τα ευρήματα διαπιστώνεται ότι οι μαθητές με την κριτική πολυτροπική διδασκαλία καλλιεργούν την ικανότητα να αναλύουν την κοινωνική πραγματικότητα, να αναδεικνύουν τους προβληματισμούς τους, να εκφράζουν το προσωπικό τους βίωμα πολυτροπικά, διαμορφώνοντας επιχειρήματα και λόγο κριτικό.

masterThesis

Κριτική εκπαιδευτική έρευνα δράσης (EL)
Critical educational action research (EL)
Multiliteracies (EL)
Μάθηση μέσω σχεδιασμού (EL)
Learning by design (EL)
Critical thinking (EL)
Γελοιογραφία (EL)
Cartoon (EL)
Πολυγραμματισμοί (EL)
Κριτική σκέψη (EL)
Visual literacy (EL)
Οπτικός γραμματισμός (EL)


2014


2015-11-19T10:47:09Z

Ρόδος




*Institutions are responsible for keeping their URLs functional (digital file, item page in repository site)