Διαφορές των φύλων στην επίλυση μαθηματικού προβλήματος σε διαφορετικά αναπαραστασιακά συστήματα, σε μαθητές /τριες Δ', Ε' και Στ' δημοτικού

 
Το τεκμήριο παρέχεται από τον φορέα :

Αποθετήριο :
Ιδρυματικό Αποθετήριο Ελλάνικος (Hellanicus)
δείτε την πρωτότυπη σελίδα τεκμηρίου
στον ιστότοπο του αποθετηρίου του φορέα για περισσότερες πληροφορίες και για να δείτε όλα τα ψηφιακά αρχεία του τεκμηρίου*
κοινοποιήστε το τεκμήριο




2014 (EL)

Διαφορές των φύλων στην επίλυση μαθηματικού προβλήματος σε διαφορετικά αναπαραστασιακά συστήματα, σε μαθητές /τριες Δ', Ε' και Στ' δημοτικού (EL)

Παπαγεωργίου, Χαραλαμπία - Δέσποινα - Δημήτριος

Πανεπιστήμιο Αιγαίου. Σχολή Ανθρωπιστικών Επιστημών. Τμήμα Επιστημών της Προσχολικής Αγωγής και του Εκπαιδευτικού Σχεδιασμού. Φύλο και Νέα Εκπαιδευτικά και Εργασιακά Περιβάλλοντα στην Κοινωνία της Πληροφορίας. (EL)

In mathematics education there are representational systems, including verbal and iconic representation, which contribute to the learning of Mathematics. The interpretation of these systems, and the transition from one kind to another, is a mean of understanding of mathematical concepts. Specifically, the area of Statistics presents a variety of forms of knowledge representation, while in Greece is part of the curricula of the three major grades of primary school, under the main axis of collecting and processing data. This study aims at understanding how students perform in sixth grade Statistical problems and to investigate the performance of those in different representational systems. For this purpose, the study attempts to explore the rephrasing and the iconic representation as differentiating factors of performance, while examines the correlation of these performances with the student’s reading comprehension, vocabulary level and mathematical ability (the degree in Mathematics at school). Analysis of results shows no significant effect of rephrasing nor of iconic representation on the overall performance of students, whilst its significant correlation with reading comprehension, vocabulary and mathematical ability. Although students of sixth grade seem to possess the knowledge to achieve high performance in activities of Statistics, the survey confirms significant difficulties in conceptual understanding in relation to the procedural. Thus, while being able to handle graphics and find the average, students find difficulty in their interpretation in a given situation. Regarding gender, the results showed that it doesn’t affect the overall performance, but gender differences occur in specific types of statistical activities, sometimes with the preponderance of the girls and sometimes of the boys.
Στη μαθηματική εκπαίδευση υπάρχουν συστήματα αναπαράστασης, μεταξύ των οποίων η λεκτική και εικονιστική αναπαράσταση, που συμβάλλουν στη μάθηση των Μαθηματικών. Η ερμηνεία των συστημάτων αυτών, καθώς και η μετάβαση από το ένα είδος στο άλλο, αποτελεί ένα μέσο για την κατανόηση των μαθηματικών εννοιών. Συγκεκριμένα, ο τομέας της Στατιστικής παρουσιάζει πληθώρα μορφών αναπαράστασης της γνώσης, ενώ στην Ελλάδα αποτελεί μέρος των αναλυτικών προγραμμάτων των τριών μεγάλων τάξεων του δημοτικού σχολείου, με βασικό άξονα τη συλλογή και την επεξεργασία δεδομένων. Η παρούσα μελέτη στοχεύει στην κατανόηση του τρόπου με τον οποίο μαθητές και μαθήτριες Στ΄ Δημοτικού αποδίδουν σε προβλήματα Στατιστικής, καθώς και στη διερεύνηση των επιδόσεων αυτών στα διάφορα αναπαραστασιακά συστήματα. Για τον σκοπό αυτόν, επιχειρείται να διερευνηθούν η λεκτική αναδιατύπωση και η εικονιστική αναπαράσταση ως παράγοντες διαφοροποίησης της επίδοσης, ενώ παράλληλα εξετάζεται ο συσχετισμός των εν λόγω επιδόσεων με την αναγνωστική κατανόηση, το λεξιλογικό επίπεδο και την μαθηματική ικανότητα (ο βαθμός στα Μαθηματικά στο σχολείο) κάθε μαθητή/τριας. Η επεξεργασία των αποτελεσμάτων καταδεικνύει μη σημαντική επίδραση της λεκτικής αναδιατύπωσης και της εικονιστικής αναπαράστασης στις συνολικές επιδόσεις των μαθητών/τριών, οι οποίες ωστόσο συσχετίζονται σημαντικά με την αναγνωστική κατανόηση, το λεξιλόγιο και τη μαθηματική τους ικανότητα. Αν και οι μαθητές/τριες της Στ΄ τάξης φαίνεται ότι κατέχουν τις γνώσεις ώστε να επιτυγχάνουν υψηλές επιδόσεις σε δραστηριότητες Στατιστικής, η έρευνα επιβεβαιώνει σημαντικές δυσκολίες στην εννοιολογική κατανόηση σε σχέση με τη διαδικαστική. Έτσι, ενώ είναι σε θέση να χειρίζονται γραφήματα και να βρίσκουν τον μέσο όρο, οι μαθητές/τριες αντιμετωπίζουν δυσκολίες στην ερμηνεία τους σε μια δεδομένη κατάσταση. Όσον αφορά στο φύλο, τα αποτελέσματα έδειξαν ότι δεν επηρεάζει τις συνολικές επιδόσεις τους, ωστόσο διαφορές παρουσιάζονται σε συγκεκριμένα είδη δραστηριοτήτων Στατιστικής, άλλοτε με την υπεροχή των κοριτσιών και άλλοτε των αγοριών.

masterThesis

Στατιστική (EL)
Mathematical ability (EL)
Εικονιστική αναπαράσταση (EL)
Reading comprehension (EL)
Μαθηματική ικανότητα (EL)
Λεκτική αναδιατύπωση (EL)
Gender (EL)
Αναγνωστική κατανόηση (EL)
Φύλο (EL)
Statistics (EL)
Rephrasing (EL)
Iconic representation (EL)


2014


2015-11-19T10:47:10Z

Ρόδος




*Η εύρυθμη και αδιάλειπτη λειτουργία των διαδικτυακών διευθύνσεων των συλλογών (ψηφιακό αρχείο, καρτέλα τεκμηρίου στο αποθετήριο) είναι αποκλειστική ευθύνη των αντίστοιχων Φορέων περιεχομένου.