Στρατηγικές διαχείρισης του φαινομένου του σχολικού εκφοβισμού από παιδιά προεφηβικής ηλικίας

 
This item is provided by the institution :

Repository :
Institutional Repository Hellanicus
see the original item page
in the repository's web site and access all digital files if the item*
share




2014 (EN)

Στρατηγικές διαχείρισης του φαινομένου του σχολικού εκφοβισμού από παιδιά προεφηβικής ηλικίας (EL)

Αλιμπέρτη, Παρασκευή - Νικόλαος

Πανεπιστήμιο Αιγαίου. Σχολή Ανθρωπιστικών Επιστημών. Τμήμα Επιστημών της Προσχολικής Αγωγής και του Εκπαιδευτικού Σχεδιασμού. Φύλο και Νέα Εκπαιδευτικά και Εργασιακά Περιβάλλοντα στην Κοινωνία της Πληροφορίας. (EL)

Κύριος στόχος της παρούσας ερευνητικής μελέτης ήταν να διερευνήσει τις στρατηγικές διαχείρισης του σχολικού εκφοβισμού από παιδιά προεφηβικής ηλικίας μέσω της ποιοτικής προσέγγισης. Ειδικότερα εξετάστηκε η επίδραση της μεταβλητής του φύλου και της ηλικίας στην επιλογή στρατηγικής, καθώς επίσης και στη μορφή εκδήλωσης του εκφοβισμού. Η συλλογή των δεδομένων έγινε με τη βοήθεια των ημι-δομημένων συνεντεύξεων και το δείγμα αποτελούνταν από 20 εκπαιδευτικούς (δέκα άνδρες και δέκα γυναίκες) της πρωτοβάθμιας εκπαίδευσης , ηλικιών από 26 έως 52 ετών, που απασχολούνται σε δημοτικά σχολεία της Δυτικής Αττικής, της Αθήνας , της Πάτρας, των Χανίων και της Πτολεμαΐδας. Η δειγματοληψία ήταν σκόπιμη και η συμμετοχή των ερωτώμενων ήταν εθελοντική. Κατά την ανάλυση των δεδομένων διαπιστώθηκε πως οι πιο συνηθισμένες μορφές εκφοβισμού είναι η κοροϊδία, οι βρισιές, οι σπρωξιές, οι απειλές και η απομόνωση. Τα αγόρια εκφοβίζουν κυρίως μέσω της σωματικής βίας, ενώ τα κορίτσια μέσω της λεκτικής και της ψυχολογικής. Επιπλέον, οι περισσότεροι εκπαιδευτικοί θεωρούν πως τα παιδιά της προεφηβικής ηλικίας εκδηλώνουν πιο έμμεσα τον εκφοβισμό και τα επεισόδια είναι πιο έντονα εν συγκρίσει με αυτά που εμπλέκονται παιδιά μικρότερων ηλικιών. Αναφορικά με τις στρατηγικές διαχείρισης του εκφοβισμού που επιλέγονται από τα παιδιά οι πιο συνήθεις είναι η αναζήτηση βοήθειας από τον εκπαιδευτικό ή από τον γονέα και μετά ακολουθεί η παθητική στάση. Ως προς τις έμφυλες διαφορές διαπιστώθηκε ότι τα κορίτσια συνήθως έχουν τάση προς την εσωτερίκευση και την αναζήτηση βοήθειας από ένα μεγαλύτερο άτομο, ενώ τα αγόρια προς την ανταπόδοση του χτυπήματος και την αναζήτηση βοήθειας από συνομηλίκους. Αναφορικά με την επιρροή της ηλικίας η έρευνα έδειξε ότι τα μικρότερα παιδιά διατηρούν κυρίως παθητική στάση ή αναζητούν την υποστήριξη συνήθως των εκπαιδευτικών, ενώ τα μεγαλύτερα παιδιά αρχίζουν να αποφεύγουν την υποστήριξη από μεγαλύτερης ηλικίας άτομα και αναζητούν βοήθεια από τους συνομήλικους ή ένα αρκετά σημαντικό ποσοστό των θυμάτων και σε αυτή την περίπτωση λειτουργεί παθητικά. Δυστυχώς , διαφαίνεται από τις απαντήσεις της πλειοψηφίας των εκπαιδευτικών πως η παθητική στάση είναι σε αρκετά σημαντικό βαθμό παρατηρήσιμη, γεγονός που πρέπει να ανησυχεί την εκπαιδευτική κοινότητα. Οι εκπαιδευτικοί επισήμαναν την ανάγκη για περεταίρω επιμόρφωση από ειδικούς και για τους ίδιους, αλλά και για τους γονείς των παιδιών, καθώς και τη δημιουργία θέσεων στα σχολεία για ψυχολόγους και κοινωνικούς λειτουργούς, που θα είναι καλύτεροι γνώστες του τρόπου αντιμετώπισης του σχολικού εκφοβισμού. Τέλος, διατυπώνονται προτάσεις για περεταίρω έρευνα και για παρέμβαση.

masterThesis

Σχολικός εκφοβισμός (EL)
Bullying (EL)
Pre adolescence (EL)
Προεφηβική ηλικία (EL)
Coping strategies (EL)
Στρατηγικές διαχείρισης του σχολικού εκφοβισμού (EL)
Ημι-δομημένες συνεντεύξεις (EL)
Semi-structured interviews (EL)


2014


2015-11-19T10:47:11Z

Ρόδος




*Institutions are responsible for keeping their URLs functional (digital file, item page in repository site)