Οι αντιλήψεις των νηπιαγωγών αναφορικά με τη δανειστική βιβλιοθήκη στο νηπιαγωγείο

This item is provided by the institution :
University of the Aegena   

Repository :
Institutional Repository Hellanicus   

see the original item page
in the repository's web site and access all digital files if the item*



Οι αντιλήψεις των νηπιαγωγών αναφορικά με τη δανειστική βιβλιοθήκη στο νηπιαγωγείο

Αρχοντάκη, Αικατερίνη - Βασίλειος

Γιαννικοπούλου, Αγγελική

masterThesis

2007
2015-11-19T10:48:09Z


Η σωστή οργάνωση και λειτουργία της βιβλιοθήκης της τάξης από τον εκπαιδευτικό της προσχολικής εκπαίδευσης αποτελεί μια από τις βασικότερες εκπαιδευτικές επιδιώξεις και παράλληλα μια συνεχή πρόκληση για την καλλιέργεια του Γραπτού Λόγου στο νηπιαγωγείο. Οι έρευνες για την ανάδυση του γραμματισμού στο νηπιαγωγείο καθώς και οι μελέτες για την ανάπτυξη του Γραπτού Λόγου , έθεσαν το θέμα της σωστής οργάνωσης της βιβλιοθήκης της τάξης στο επίκεντρο των εκπαιδευτικών προγραμμάτων της προσχολικής εκπαίδευσης. Αντικείμενο αυτής της μελέτης είναι η διερεύνηση των αντιλήψεων, θέσεων και πεποιθήσεων των νηπιαγωγών για τη σπουδαιότητα της οργάνωσης και λειτουργίας της δανειστικής βιβλιοθήκης στα πλαίσια του προγράμματος καλλιέργειας του γραπτού λόγου στο νηπιαγωγείο. Παράλληλα, επιδιώκεται να ανιχνευτεί και να καταγραφεί ο τρόπος οργάνωσης της βιβλιοθήκης της τάξης προκειμένου να ευνοηθεί η ανάπτυξη των αναγνωστικών εμπειριών των νηπίων. Η καταγραφή των απαντήσεων για τις αντιλήψεις των νηπιαγωγών αποκαλύπτει και τη σημασία της συνεργασίας σχολείου – οικογένειας στα πλαίσια της ανάδυσης του γραπτού λόγου των παιδιών της προσχολικής ηλικίας. Στο πρώτο μέρος της εργασίας παρατίθενται τα θεωρητικά στοιχεία και το θεωρητικό πλαίσιο της μελέτης, ενώ στο δεύτερο τα εμπειρικά δεδομένα της έρευνας. Στην πρώτη ενότητα του πρώτου κεφαλαίου περιγράφονται όψεις της Γραπτής Γλώσσας στο νηπιαγωγείου. Περιλαμβάνει τα στάδια ανάπτυξης του Γραπτού Λόγου στα νήπια, τις αντιλήψεις αυτών σχετικά με τη γραφή και ανάγνωση και την αναλυτική παρουσίαση του Γραπτού Λόγου στα ελληνικά προγράμματα προσχολικής εκπαίδευσης. Η δεύτερη ενότητα του πρώτου κεφαλαίου σκιαγραφεί το ρόλο της νηπιαγωγού και της οικογένειας στην ανάπτυξη του Γραπτού Λόγου. Πιο συγκεκριμένα, η ενότητα αυτή αναφέρεται στη συμβολή της νηπιαγωγού, στη συμβολή της οικογένειας, στα προγράμματα συνεργασίας σχολείου – οικογένειας, στα αποτελέσματα της συνεργασίας αυτής, καθώς και στις προτάσεις προς τους γονείς. Στην τρίτη ενότητα του πρώτου κεφαλαίου παρουσιάζεται ο τρόπος λειτουργίας και οργάνωσης της γωνιάς της βιβλιοθήκης στα πλαίσια του προγράμματος ανάπτυξης του Γραπτού Λόγου. Το ενδιαφέρον επικεντρώνεται στην οργάνωση της βιβλιοθήκης της τάξης και στον τρόπο λειτουργίας της δανειστικής βιβλιοθήκης τους κανόνες, τα συστήματα και τις δραστηριότητες που αυτή εμπεριέχει. Στο δεύτερο μέρος παρατίθενται η έρευνα και οι μεθοδολογικές προσεγγίσεις. Πιο συγκεκριμένα, η πρώτη και δεύτερη ενότητα του δεύτερου κεφαλαίου αναφέρονται στις ερευνητικές υποθέσεις της έρευνας, στη μεθοδολογία και εμπεριέχει τους σκοπούς και στόχους, τις πηγές άντλησης δεδομένων, την παρουσίαση των ερωτημάτων καθώς και τη διαδικασία και τις συνθήκες χορήγησης του ερωτηματολογίου. Στην τρίτη ενότητα του δεύτερου κεφαλαίου παρουσιάζεται η περιγραφή του δείγματος καθώς και τα στατιστικά στοιχεία των ετών υπηρεσίας, των σπουδών, και της επιμόρφωσης του δείγματος. Στην τέταρτη ενότητα του δεύτερου κεφαλαίου παρατίθενται με αναλυτικό τρόπο οι ανεξάρτητες και εξαρτημένες μεταβλητές της ανάλυσης της έρευνας, οι κατηγορίες ανάλυσης των αποτελεσμάτων, τα στατιστικά αποτελέσματα , και οι σημαντικές συσχετίσεις. Το κεφάλαιο ολοκληρώνεται με την παράθεση των γενικών συμπερασμάτων και των προτάσεων.


Σχολείο και οικογένεια
Βιβλιοθήκη τάξης
Classroom library
Γραπτός λόγος
Written word
Nursery school
Νηπιαγωγείο
Lending library
School and family
Δανειστική βιβλιοθήκη

Πανεπιστήμιο Αιγαίου. Σχολή Ανθρωπιστικών Επιστημών. Τμήμα Επιστημών της Προσχολικής Αγωγής και του Εκπαιδευτικού Σχεδιασμού. Μοντέλα Σχεδιασμού και Ανάπττυξης Εκπαιδευτικών Μονάδων.




*Institutions are responsible for keeping their URLs functional (digital file, item page in repository site)