Η μη λεκτική επικοινωνία στην εκπαίδευση: ανασκόπηση της ελληνικής βιβλιογραφίας και αρθρογραφίας

Το τεκμήριο παρέχεται από τον φορέα :
Πανεπιστήμιο Αιγαίου   

Αποθετήριο :
Ιδρυματικό Αποθετήριο Ελλάνικος (Hellanicus)   

δείτε την πρωτότυπη σελίδα τεκμηρίου
στον ιστότοπο του αποθετηρίου του φορέα για περισσότερες πληροφορίες και για να δείτε όλα τα ψηφιακά αρχεία του τεκμηρίου*



Η μη λεκτική επικοινωνία στην εκπαίδευση: ανασκόπηση της ελληνικής βιβλιογραφίας και αρθρογραφίας

Αγγελάκου, Εξακουστή - Πετρούλα - Χρήστος

Σταμάτης, Παναγιώτης

masterThesis

2013
2015-11-19T10:48:52Z


Στην παρούσα διπλωματική εργασία, μέσα από βιβλιογραφική ανασκόπηση, γίνεται προσπάθεια προσέγγισης της ελληνικής βιβλιογραφίας και αρθρογραφίας, που σχετίζεται με την μη λεκτική επικοινωνία - η οποία δεν αφορά μόνο στη «γλώσσα του σώματος» (χειρονομίες, εκφράσεις του προσώπου, κινήσεις του σώματος, βλέμμα, ένδυση κ.λπ.) αλλά και σε έναν εξίσου σημαντικό αριθμό μη λεκτικών επικοινωνιακών στοιχείων, όπως μεταξύ άλλων, οι σιωπές, το άγγιγμα, η διαπροσωπική απόσταση αλλά ακόμη και η χρήση των αντικειμένων του περιβάλλοντος χώρου από το άτομο- και μελετώνται όλα όσα έχουν γραφτεί σε πανελλαδικό επίπεδο για το θέμα αυτό. Έτσι, το ενδιαφέρον επικεντρώνεται στη συλλογή πληροφοριών από πρωταρχικές (πρωτότυπες δημοσιευμένες) πηγές που αφορούν στη μη λεκτική επικοινωνία και ιδίως στη σημασία της στην εκπαιδευτική διαδικασία, με στόχο να παρουσιαστούν συγγράμματα τόσο Ελλήνων όσο και ξένων συγγραφέων που κυκλοφορούν στην ελληνική αγορά και ταυτόχρονα να καταγραφούν απόψεις και έρευνες έγκριτων επιστημόνων, που “καταπιάνονται” με το συγκεκριμένο αντικείμενο έρευνας, ώστε να επισημανθούν οι σπουδαιότερες και οι πιο κατάλληλες πληροφορίες και ιδέες για το θέμα, αλλά συνάμα να αναγνωριστούν δημιουργικές εργασίες και μελέτες, να επισημανθούν πεδία αμφισβήτησης και να αναγνωριστούν σημεία που χρήζουν μελλοντικής έρευνας πάνω σε αυτόν τον ενδιαφέροντα αλλά δυσχερή τομέα επικοινωνίας. Το μη γλωσσικό σύστημα επικοινωνίας που χρησιμοποιείται στο σχολείο, παίρνει μια ιδιαίτερη απόχρωση, αποτελώντας αναπόσπαστο μέρος της ψυχοκινητικής του πραγματικότητας, η κατανόηση και βελτίωση του οποίου καθιστά τους εκπαιδευτικούς διδακτικά πιο αποτελεσματικούς, αλλά ταυτόχρονα συμβάλλει θετικά στη βελτίωση των επιδόσεων των μαθητών καθώς και στην ανάπτυξη καλών διαπροσωπικών σχέσεων με όλα τα μέλη της εκπαιδευτικής κοινότητας. Βέβαια, παρά τη σημασία της μη λεκτικής επικοινωνίας για την μαθησιακή διαδικασία και την διδακτική αλληλεπίδραση, όπως άλλωστε αποδεικνύουν και ποικίλες έρευνες, η μελέτη της στο χώρο της ελληνικής εκπαίδευσης παραμένει ακόμη πολύ περιορισμένη.
In this diplomatic work/ thesis, through literature review, an attempt is made to approach the Greek literature and writing, that is associated with the non-verbal communication-which not only refers to "body language" (gestures, facial expressions, body movements, eyes, clothing etc.) but also in a number of equally important non-verbal communication, such as, inter alia, the silences, the touch the interpersonal distance but even the use of objects of the surroundings of the person-and studied everything nationwide have been written on this subject. So, the focus is on gathering information from primary (original published) sources that relate to non-verbal communication and, in particular, on the importance of the educational process, with a view to bring the writings of Greek and foreign authors that circulate in the Greek market and at the same time to identify and research leading scientists, to "grapple" with the specific object of investigation in order to identify the most important and the most relevant information and ideas on the subject but at the same time to recognize creative work and studies, to identify areas of questioning and to identify areas in need of future research on this interesting but difficult communication. The non-language communication system used in school, gets a special tint, constituting an integral part of the observation of reality, the understanding and improvement of which makes teachers teaching more effective, but also contribute positively to improving the performance of pupils as well as in developing good interpersonal relationships with all members of the educational community. Of course, despite the importance of non-verbal communication for the learning process and the learning interaction, as well as demonstrate a variety of research study in the field of education is still very limited.


Greek articles
Learning process
Education
Διδακτική αλληλεπίδραση
Μη λεκτική επικοινωνία
Εκπαίδευση
Ελληνική βιβλιογραφία
Greek Bibliography
Ελληνική αρθρογραφία
Μαθησιακή διαδικασία
Non-verbal communication
Instructional interaction

Πανεπιστήμιο Αιγαίου. Σχολή Ανθρωπιστικών Επιστημών. Τμήμα Επιστημών της Προσχολικής Αγωγής και του Εκπαιδευτικού Σχεδιασμού. Μοντέλα Σχεδιασμού και Ανάπτυξης Εκπαιδευτικών Μονάδων.




*Η εύρυθμη και αδιάλειπτη λειτουργία των διαδικτυακών διευθύνσεων των συλλογών (ψηφιακό αρχείο, καρτέλα τεκμηρίου στο αποθετήριο) είναι αποκλειστική ευθύνη των αντίστοιχων Φορέων περιεχομένου.