Αξιολόγηση της επίδοσης των μαθητών: ανάλυση περιεχομένου των επαναληπτικών κριτηρίων αξιολόγησης στο μάθημα των μαθηματικών Ε΄ και ΣΤ΄ τάξεων του Δημοτικού Σχολείου

 
Το τεκμήριο παρέχεται από τον φορέα :

Αποθετήριο :
Ιδρυματικό Αποθετήριο Ελλάνικος (Hellanicus)
δείτε την πρωτότυπη σελίδα τεκμηρίου
στον ιστότοπο του αποθετηρίου του φορέα για περισσότερες πληροφορίες και για να δείτε όλα τα ψηφιακά αρχεία του τεκμηρίου*
κοινοποιήστε το τεκμήριο




2011 (EL)

Αξιολόγηση της επίδοσης των μαθητών: ανάλυση περιεχομένου των επαναληπτικών κριτηρίων αξιολόγησης στο μάθημα των μαθηματικών Ε΄ και ΣΤ΄ τάξεων του Δημοτικού Σχολείου (EL)

Κολοβός, Χρήστος - Βασίλειος

Πανεπιστήμιο Αιγαίου. Σχολή Ανθρωπιστικών Επιστημών. Τμήμα Επιστημών της Προσχολικής Αγωγής και του Εκπαιδευτικού Σχεδιασμού. Μοντέλα Σχεδιασμού και Ανάπτυξης Εκπαιδευτικών Μονάδων. (EL)

Student’s performance assessment is a process inextricably linked with the learning process and a key determinant of quality in education. Moreover, it is the main procedure of assessing program’s achievement degree as far as the educational goals and objectives are concerned, of identifying its advantages and disadvantages and of controlling the achievement of its desired outcomes. School’s learning evaluation depends on the purpose it serves and the time it takes place during the teaching process. According to this school’s learning evaluation is classified in three main categories that are: the initial or predictive assessment, the formative or gradual or continuous assessment, and finally, the overall or cumulative assessment. One of the most basic conditions for any accurate assessment is the precise determination of the desired learning objectives and the control of their achievement through the final evaluation. It is assumed that unclear and incomplete formulization of learning objectives, leads to deficient control of teaching outcomes. First of all this research aims to study the repetitive chapters that exist in Mathematic books of the fifth and sixth grade of elementary school, as those are presented in student’s and teacher’s books. The second purpose of this research is the study of the specific objectives that are being set by each module, which are mentioned in detail in teacher’s books of both grades. In particular, approached by the method of content analysis are recorded and investigated: (a) the type of questions used in the evaluation chapters and (b) the objectives that are evaluated through the repetitive chapter by taking into account not only the overall objectives that are described in teacher book per module but also the objectives of all modules that are evaluated through the repetitive chapter. The survey’s results lead us to conclude that in repetitive chapters that exist in mathematics’ books, numerous “closed” type questions are used. Those questions may be helpful for the teacher as far as a more objective and briefly correction is concerned, but do not enhance student’s divergent thought as they do not emphasize in “open” problems. Taking into account these results we have to propose the redesign of the questions that exist in math’s repetitive chapters. Last but not least, the assessment chapters that exist in math’s books cover a large number of teaching chapters resulting in an inability to control its stated instructional goals. Moreover, the increased number of teaching chapters and the numerous learning objectives that are posed, result to an insecure factor of final evaluation. We ought to propose that the repetitive chapters should cover less teaching chapters. That would assist not only the teacher in achieving effective control of the learning objectives, but also the student in organizing better the curriculum.
Η αξιολόγηση της επίδοσης του μαθητή αποτελεί μια διαδικασία άρρηκτα συνδεδεμένη με όλη την εκπαιδευτική διαδικασία και βασικό παράγοντα διαμόρφωσης της ποιότητας στην εκπαίδευση. Αποτελεί τη κύρια διαδικασία αποτίμησης του βαθμού επίτευξης των εκπαιδευτικών σκοπών και στόχων του προγράμματος, του εντοπισμού των πλεονεκτημάτων και μειονεκτημάτων του προγράμματος και του ελέγχου επίτευξης των επιθυμητών του αποτελεσμάτων. Η αξιολόγηση της σχολικής μάθησης ανάλογα με το σκοπό που κάθε φορά εξυπηρετεί, αλλά και το χρόνο που λαμβάνει χώρα κατά τη διδακτική διαδικασία διακρίνεται σε αρχική ή προγνωστική, διαμορφωτική ή σταδιακή ή συνεχής και τελική, συνολική ή αθροιστική. Βασική προϋπόθεση κάθε ακριβούς αξιολόγησης αποτελεί ο ακριβής προσδιορισμός των επιδιωκόμενων κάθε φορά διδακτικών στόχων και ο έλεγχος επίτευξής τους μέσω της τελικής αξιολόγησης. Ασαφείς και ελλιπείς διατυπώσεις των διδακτικών στόχων οδηγούν και σε πλημμελή έλεγχο του αποτελέσματος της διδασκαλίας. Ο σκοπός της έρευνας είναι η μελέτη των επαναληπτικών κριτηρίων αξιολόγησης του μαθήματος των Μαθηματικών της Ε΄ και ΣΤ΄ τάξης του Δημοτικού Σχολείου, όπως αυτά παρουσιάζονται είτε στο σχολικό εγχειρίδιο του Μαθητή (Ε΄ Τάξη) είτε στο Βιβλίο του Δασκάλου (ΣΤ΄ Τάξη) αλλά και των ειδικών στόχων που έχει η κάθε διδακτική ενότητα, όπως αυτοί αναλυτικά αναφέρονται στα Βιβλία του δασκάλου και των δυο τάξεων. Ειδικότερα, προσεγγίζεται με τη μέθοδο της ανάλυσης περιεχομένου, καταγράφεται και διερευνάται: (α) ο τύπος των ερωτήσεων που χρησιμοποιούνται στα κριτήρια αξιολόγησης και (β) οι στόχοι που το επαναληπτικό κριτήριο αξιολόγησης κάθε φορά αξιολογεί από το σύνολο των στόχων, οι οποίοι αναφέρονται στο βιβλίο του δασκάλου ανά διδακτική ενότητα και στο σύνολο των διδακτικών ενοτήτων που καλύπτει το κριτήριο αξιολόγησης. Από τα αποτελέσματα της έρευνας διαπιστώνεται ότι απαιτείται επανασχεδιασμός των επαναληπτικών κριτηρίων αξιολόγησης όσον αφορά τις ερωτήσεις τους, καθώς διαπιστώνεται η χρήση αυξημένου αριθμού ερωτήσεων «κλειστού τύπου» που μπορεί να βοηθούν τον εκπαιδευτικό σε μια πιο αντικειμενική και χρονικά σύντομη διόρθωση, δεν ενισχύουν όμως η αποκλίνουσα σκέψη του μαθητή, αφού δεν δίνεται ιδιαίτερη βαρύτητα στα «ανοιχτά» προβλήματα. Επίσης, τα κριτήρια αξιολόγησης καλύπτουν, μεγάλο αριθμό διδακτικών κεφαλαίων με αποτέλεσμα την αδυναμία ελέγχου των τεθέντων διδακτικών τους στόχων. Ο αυξημένος αριθμός διδακτικών κεφαλαίων με τον αντίστοιχα μεγάλο αριθμό επιδιωκόμενων διδακτικών στόχων, αποτελούν ανασταλτικό παράγοντα ασφαλούς τελικής αξιολόγησης. Η χρήση των κριτηρίων αξιολόγησης ανά μικρότερο αριθμό διδακτικών κεφαλαίων θα βοηθήσει στον ουσιαστικό έλεγχο επίτευξης των διδακτικών στόχων εκ μέρους του εκπαιδευτικού, αλλά και στην αρτιότερη οργάνωση της διδακτέας ύλης εκ μέρους του μαθητή.

masterThesis

Performance evaluation (EL)
Στοχοθεσία (EL)
Targeting (EL)
Repeating criteria (EL)
Αξιολόγηση της επίδοσης (EL)
Τυπολογία ερωτήσεων (EL)
Ανάλυση περιεχομένου (EL)
Types of questions (EL)
Επαναληπτικά κριτήρια (EL)
Content analysis (EL)


2011


2015-11-19T10:49:05Z

Ρόδος




*Η εύρυθμη και αδιάλειπτη λειτουργία των διαδικτυακών διευθύνσεων των συλλογών (ψηφιακό αρχείο, καρτέλα τεκμηρίου στο αποθετήριο) είναι αποκλειστική ευθύνη των αντίστοιχων Φορέων περιεχομένου.