Στην παρούσα εργασία διερευνήθηκαν συστηματικά τα Αναλυτικά Προγράμματα της ελληνικής Δευτεροβάθμιας Εκπαίδευσης από το 1900 έως το 2009, όπως αυτά αποτυπώνονται στα επίσημα Φύλλα της Εφημερίδας της Κυβερνήσεως. Συγκεκριμένα, στο πλαίσιο της εν λόγω μελέτης πραγματοποιήθηκε καταγραφή, μελέτη και ανάλυση των Προγραμμάτων αυτών, καθώς και συγκριτική ανασκόπηση όπως αυτή προκύπτει μέσα από τη διαχρονική τους εξέλιξη. Τα αποτελέσματα της έρευνας οργανώνονται κατά χρονική περίοδο: (1900-1929, 1929-1936, 1936-1941, 1941-1961, 1961-1967, 1967-1974, 1974-1981, 1981-1997, 1997-2009) προκειμένου να παρουσιαστούν εκτενώς οι ιστορικό-πολιτικές εξελίξεις, το θεσμικό πλαίσιο, οι σκοποί-στόχοι και τα περιεχόμενα των Αναλυτικών Προγραμμάτων. Στη συνέχεια, πραγματοποιείται συγκριτική προσέγγιση των σκοπών, των στόχων και των περιεχομένων των Αναλυτικών Προγραμμάτων, προκειμένου να αποτυπωθούν συμπερασματικά οι εξελίξεις που έχουν σημειωθεί, μέσα από την κριτική θεώρησή τους. Σε γενικές γραμμές, από τη διερεύνηση και τη συγκριτική ανασκόπηση, προκύπτει ότι στα Αναλυτικά Προγράμματα, οι γενικοί εκπαιδευτικοί σκοποί είναι αόριστα διατυπωμένοι, με τα ίδια πάντα βασικά σημεία, και κυρίως με ίδιο το γενικό πνεύμα το οποίο παραμένει προσανατολισμένο σ’ ένα τρίπτυχο ηθικού, εθνικού και θρησκευτικού περιεχομένου–απόλυτα συμβατού με την «αγωνία» του κράτους για εθνική διαπαιδαγώγηση-. Σε γενικές γραμμές τα μαθήματα που απαρτίζουν το Αναλυτικό Πρόγραμμα δεν παρουσιάζουν ιδιαίτερη μεταβολή. Εξαίρεση αποτελεί η εισαγωγή των Ξένων Γλωσσών και του μαθήματος της Πληροφορικής στα Προγράμματα του 2003 και το Αναλυτικό Πρόγραμμα του Λυκείου του 1999, στο οποίο ο αριθμός των μαθημάτων είναι ιδιαίτερα μεγάλος και αριθμεί τα 47 μαθήματα.