Αξιοποίηση του κινηματογράφου στην περιβαλλοντική εκπαίδευση για μαθητές πρωτοβάθμιας εκπαίδευσης

Το τεκμήριο παρέχεται από τον φορέα :
Πανεπιστήμιο Αιγαίου   

Αποθετήριο :
Ιδρυματικό Αποθετήριο Ελλάνικος (Hellanicus)   

δείτε την πρωτότυπη σελίδα τεκμηρίου
στον ιστότοπο του αποθετηρίου του φορέα για περισσότερες πληροφορίες και για να δείτε όλα τα ψηφιακά αρχεία του τεκμηρίου*



Αξιοποίηση του κινηματογράφου στην περιβαλλοντική εκπαίδευση για μαθητές πρωτοβάθμιας εκπαίδευσης

Σερεμέτη, Δέσποινα - Αναστάσιος

Παπαβασιλείου, Βασίλειος

masterThesis

2015
2015-12-16T14:38:59Z


Σκοπός της παρούσας μελέτης είναι η πειραματική διερεύνηση της συμβολής που μπορούν να έχουν οι κινηματογραφικές ταινίες με περιβαλλοντικό περιεχόμενο που χρησιμοποιούνται ως εκπαιδευτική παρέμβαση στα πλαίσια του σχολείου, στην ανάπτυξη περιβαλλοντικής ευαισθησίας σε μαθητές/τριες Δημοτικού Σχολείου. Ειδικότερα η έρευνα εστιάζει α) στα παιδιά ως χρήστες των ΜΜΕ με βάση το παράδειγμα του κινηματογράφου -ως πολιτισμικoύ μέσου και έκφρασης- β) στις απόψεις των παιδιών για τα περιβαλλοντικά ζητήματα γ) στις απόψεις των παιδιών για τη χρήση των ταινιών ως μέσου – εργαλείου για τη διερεύνηση και την εκπαίδευση σε περιβαλλοντικά ζητήματα. Κατ’ επέκταση ενδιαφέρεται για την άποψη των παιδιών σχετικά με τη δυνατότητα ένταξης ή όχι της εκπαίδευσης στα ΜΜΕ στο πλαίσιο του αναλυτικού προγράμματος. Το θεωρητικό και μεθοδολογικό υπόβαθρο της συγκεκριμένης μελέτης δομήθηκε με βάση τις θεωρίες της Περιβαλλοντικής Εκπαίδευσης και το πεδίο των πολιτισμικών σπουδών στον τομέα που αναφέρεται στη μελέτη των ΜΜΕ. Το μεθοδολογικό πλαίσιο της παρούσας έρευνας δομήθηκε με βάση την ποσοτική έρευνα. Ως μεθοδολογικά εργαλεία χρησιμοποιήθηκαν τα ερωτηματολόγια και οι ταινίες. Το ερωτηματολόγιο δόθηκε σε μαθητές/τριες της Ε΄ και Στ΄ τάξης Δημοτικού Σχολείου στην πόλη της Θεσσαλονίκης, πριν και μετά την προβολή της ταινίας. Στο αμφιλεγόμενο ζήτημα της επίδρασης των μέσων, στη δική μας έρευνα, διαπιστώνουμε ότι τα μέσα πραγματικά ασκούν επίδραση έστω και περιορισμένη στις απόψεις των παιδιών Τα παιδιά αξιολογούν ως θετικά: την απόλαυση, τη δύναμη της εικόνας, το συμπληρωματικό ρόλο της εικόνας στην κατανόηση περιβαλλοντικών ζητημάτων, τη συμβολή των ταινιών στην περιβαλλοντική ευαισθητοποίηση τους και την ανάπτυξη ανάλογων δεξιοτήτων. Ερώτημα προς περαιτέρω διερεύνηση παραμένει κατά πόσο αυτές οι νέες αντιλήψεις, ως συνέπεια της θέασης της ταινίας, θα ενσωματωθούν, θα έχουν μόνιμη ή προσωρινή επίδραση, καθώς και τι ρόλο θα παίξουν στη συγκρότηση της προσωπικότητάς των παιδιών.
Aim of the present study is to investigate the potential contribution of films with environmental content that are used as an educational intervention within elementary school, in developing environmental awareness in pupils. In particular, the research focuses a) on children as media users based on the example of cinema –as a cultural means and expression-b) on children's views on environmental issues c) on children's views on the use of film as a tool for investigation and training on environmental issues. Moreover, the study is interested in children's views on the possibility of inclusion or not of media education within the curriculum. The construction of the theoretical and methodological background of the study was based on the theories of Environmental Education and the field of cultural studies in particular on the study of media. The methodological framework of this research was structured based on quantitative research. Questionnaires and movies were used as methodological tools. The questionnaire was given to students of the fifth and sixth grade of elementary school in the city of Thessaloniki, before and after the film. In our results it was shown that media have an impact, even if limited, to children's views on environmental issues. Children evaluated as positive: enjoyment, the power of the image, the complementary role of the image in the understanding of environmental issues the contribution of films on environmental awareness and the development of such skills. It remains to be verified whether these new perceptions as a result of viewing a film, will be incorporated, will have permanent or temporary effect, and what role will they play in the formation of the personality of the children.


Media education
Ερωτηματολόγιο
Questionnaire
Περιβαλλοντική εκπαίδευση
Κινηματογραφική εκπαίδευση
Πολιτισμικές σπουδές
Environmental education
Κινηματογράφοq
Cultural studies
Εκπαίδευση στα ΜΜΕ
Cineliteracy
Cinema

Σχολή Ανθρωπιστικών Επιστημών. Τμήμα Επιστημών της Προσχολικής Αγωγής και του Εκπαιδευτικού Σχεδιασμού. Περιβαλλοντική Εκπαίδευση.




*Η εύρυθμη και αδιάλειπτη λειτουργία των διαδικτυακών διευθύνσεων των συλλογών (ψηφιακό αρχείο, καρτέλα τεκμηρίου στο αποθετήριο) είναι αποκλειστική ευθύνη των αντίστοιχων Φορέων περιεχομένου.