Το εννοιολογικό δίπολο ανθρωποκεντρισμός-οικοκεντρισμός Διερεύνηση αντιλήψεων των υπευθύνων Περιβαλλοντικής Εκπαίδευσης στην Α/θμια Εκπαίδευση και των υπευθύνων των Κέντρων Περιβαλλοντικής Εκπαίδευσης

Το τεκμήριο παρέχεται από τον φορέα :
Πανεπιστήμιο Αιγαίου   

Αποθετήριο :
Ιδρυματικό Αποθετήριο Ελλάνικος (Hellanicus)   

δείτε την πρωτότυπη σελίδα τεκμηρίου
στον ιστότοπο του αποθετηρίου του φορέα για περισσότερες πληροφορίες και για να δείτε όλα τα ψηφιακά αρχεία του τεκμηρίου*



Το εννοιολογικό δίπολο ανθρωποκεντρισμός-οικοκεντρισμός Διερεύνηση αντιλήψεων των υπευθύνων Περιβαλλοντικής Εκπαίδευσης στην Α/θμια Εκπαίδευση και των υπευθύνων των Κέντρων Περιβαλλοντικής Εκπαίδευσης

Βαβίτσα, Σουλτάνα

Θεοδωροπούλου, Έλενα

masterThesis

2007
2015-12-16T14:39:30Z


Η παρούσα έρευνα στο θεωρητικό μέρος μελετά, σε γενικές γραμμές, το εννοιολογικό περιεχόμενο των δύο κυρίαρχων στην ΠΗ θεωριών, του ανθρωποκεντρισμού και του οικοκεντρισμού, γύρω από τις οποίες συγκροτείται σε μεγάλο βαθμό η φιλοσοφική σκέψη στο επίπεδο της ΠΗ. Διερευνά τις σχέσεις της ΠΗ με την ΠΕ, αναδεικνύει το γεγονός ότι υπάρχουν τέτοιες ηθικές αντιλήψεις μέσα στο πλαίσιο της ΠΕ και είναι σημαντικές για τη ροή της ίδιας της ΠΕ. Στο ερευνητικό μέρος καταγράφει τις ανθρωποκεντρικές ή οικοκεντρικές αντιλήψεις των υπευθύνων ΠΕ στην Α/θμια εκπαίδευση και στα ΚΠΕ χρησιμοποιώντας ως ερευνητικό εργαλείο το ερωτηματολόγιο. Διερευνά ακόμη, τυχόν διαφοροποίηση των ηθικών τους αντιλήψεων και αν τα βιογραφικά/δημογραφικά χαρακτηριστικά τους επηρεάζουν τις ηθικές τους αντιλήψεις. Διερευνά επίσης, αν η ηθική αντίληψη, εφόσον αυτή διατυπώνεται με λιγότερη ή περισσότερη σαφήνεια, παίζει κάποιο ρόλο σε συγκεκριμένη περιβαλλοντική συμπεριφορά, όπως είναι η αποδοχή του ερωτώμενου για την εισαγωγή συγκεκριμένων νόμων που θα προστατεύουν τμήματα της φύσης από το να υποφέρουν. Η έρευνα είναι απογραφική. Στάλθηκαν ταχυδρομικά 106 ερωτηματολόγια σε όλες τις Α/θμιες Δ/νσεις και τα ΚΠΕ και απαντήθηκαν τα 58 (54.71%). Στο ερωτηματολόγιο υπήρχαν, σε τυχαία σειρά, ερωτήσεις ανθρωποκεντρικές, οικοκεντρικές και ερωτήσεις για τη νομική προστασία του περιβάλλοντος. Βασικό αποτέλεσμα της συγκεκριμένη έρευνας είναι η χαρτογράφηση των ηθικών αντιλήψεων των υπευθύνων Περιβαλλοντικής Εκπαίδευσης στην Α/θμια Εκπαίδευση και στα ΚΠΕ σε σχέση με το περιβάλλον. Το γενικό συμπέρασμα είναι ότι τα συγκεκριμένα άτομα έχουν ελαφρώς οικοκεντρικές ηθικές αντιλήψεις. Από την διερεύνηση των βιογραφικών/δημογραφικών μεταβλητών, η μόνη που βρέθηκε να έχει, στατιστικά σημαντική και μέτριας έντασης, θετική συσχέτιση με τον οικοκεντρισμό ήταν τα χρόνια προϋπηρεσίας στη συγκεκριμένη θέση (υπεύθυνος ΠΕ) και η μεταβλητή σχετικά με τις σπουδές. Τέλος, η συμφωνία για την νομική προστασία της φύσης σχετίζεται θετικά με οικοκεντρικές ηθικές αντιλήψεις και, κατ’ αντιστοιχία αρνητικά με τις ανθρωποκεντρικές αντιλήψεις.


Anthropocentrism
Υπεύθυνοι περιβαλλοντικής εκπαίδευσης
Εγγενής αξία
Ecocentrism
Intrinsic value
Α/θμια εκπ/ση και ΚΠΕ
Ηθική αντιμετώπιση
Moral consideration
Elementary schools
Ανθρωποκεντρισμός
Environmental ethics
Environmental education
Centres for Environmental Education
Οικοκεντρισμός
Περιβαλλοντική ηθική

Σχολή Ανθρωπιστικών Επιστημών. Τμήμα Επιστημών της Προσχολικής Αγωγής και του Εκπαιδευτικού Σχεδιασμού. Περιβαλλοντική Εκπαίδευση.




*Η εύρυθμη και αδιάλειπτη λειτουργία των διαδικτυακών διευθύνσεων των συλλογών (ψηφιακό αρχείο, καρτέλα τεκμηρίου στο αποθετήριο) είναι αποκλειστική ευθύνη των αντίστοιχων Φορέων περιεχομένου.