Η ορθογωνιότητα στα μαθηματικά του δημοτικού: εξαντικειμενικευμένες ποσοτικοποιήσεις μιας βιούμενης ποιότητας

 
Το τεκμήριο παρέχεται από τον φορέα :

Αποθετήριο :
Ιδρυματικό Αποθετήριο Ελλάνικος (Hellanicus)
δείτε την πρωτότυπη σελίδα τεκμηρίου
στον ιστότοπο του αποθετηρίου του φορέα για περισσότερες πληροφορίες και για να δείτε όλα τα ψηφιακά αρχεία του τεκμηρίου*
κοινοποιήστε το τεκμήριο





Η ορθογωνιότητα στα μαθηματικά του δημοτικού: εξαντικειμενικευμένες ποσοτικοποιήσεις μιας βιούμενης ποιότητας (EL)

Αγραπίδη, Μαρία

aegean

Σκοπός της παρούσας εργασίας είναι η διερεύνηση της αποτελεσματικότητας μιας διδασκαλίας της ορθογωνιότητας που απευθύνεται σε μαθητές Δημοτικού και βασίζεται στη φαινομενολογική ιδέα της εξαντικειμενίκευσης. Για τον σκοπό αυτό προτείνουμε και σχεδιάζουμε μια διδασκαλία που έχει ως στόχο να βοηθήσει τους μαθητές Δημοτικού να ποσοτικοποιήσουν το βίωμα της ορθογωνιότητας μέσα από δράσεις μέτρησης που τους οδηγούν στην αριθμητική σχέση της Βασικής Πυθαγόρειας Τριάδας. Για τον σχεδιασμό της διδακτικής παρέμβασης υιοθετούμε το παράδειγμα που εισάγουν οι Moutsios-Rentzos, Spyrou & Peteinara (2014) για ένα διδακτικό πλαίσιο αναγκαιότητας και αποβλεπτικότητας προς μια διδασκαλία εξαντικειμενίκευσης μιας γεωμετρικής ιδέας και που αναλύει ο Μούτσιος-Ρέντζος (2015) σε ένα σύστημα πέντε διδακτικών αρχών. Στην έρευνα συμμετείχαν μαθητές της Ε τάξης ενός Δημοτικού Σχολείου. Η συλλογή των ερευνητικών δεδομένων έγινε μέσω της ηχογράφησης και βιντεοσκόπησης της διδασκαλίας, καθώς και μέσα από τις απαντήσεις των μαθητών σε ερωτηματολόγια και Φύλλα Εργασίας. Τα αποτελέσματα της ποιοτικής και ποσοτικής ανάλυσης έδειξαν πως οι μαθητές κατάφεραν να χρησιμοποιήσουν αποτελεσματικά την αριθμητική σχέση (Βασική Πυθαγόρεια Τριάδα) που είχαν ανακαλύψει τόσο για να κάνουν διατυπώσεις όσο και για να καταλήξουν σε συμπεράσματα αναφορικά με την ορθογωνιότητα. Τα αποτελέσματα της ανάλυσης υποστηρίζουν το δικό μας συμπέρασμα πως η διδασκαλία βοήθησε τους μαθητές να ποσοτικοποιήσουν το βίωμα της ορθογωνιότητας και συνεπώς να έρθουν πιο κοντά στην αντικειμενική μαθηματική ιδέα του ορθογωνίου τριγώνου.

masterThesis

Εξαντικειμενίκευση (EL)
Pythagorean Triples (EL)
Γεωμετρία (EL)
Πυθαγόρειες Τριάδες (EL)
Perpendicularity (EL)
Primary School (EL)
Ορθογωνιότητα (EL)
Objectification (EL)
Δημοτικό (EL)


2018-06


2019-08-27T12:44:55Z

Ρόδος




*Η εύρυθμη και αδιάλειπτη λειτουργία των διαδικτυακών διευθύνσεων των συλλογών (ψηφιακό αρχείο, καρτέλα τεκμηρίου στο αποθετήριο) είναι αποκλειστική ευθύνη των αντίστοιχων Φορέων περιεχομένου.