Η αξιοποίηση της ψηφιακής αφήγησης λαϊκών παραμυθιών στη διδασκαλία της γλώσσας στο δημοτικό

 
Το τεκμήριο παρέχεται από τον φορέα :

Αποθετήριο :
Ιδρυματικό Αποθετήριο Ελλάνικος (Hellanicus)
δείτε την πρωτότυπη σελίδα τεκμηρίου
στον ιστότοπο του αποθετηρίου του φορέα για περισσότερες πληροφορίες και για να δείτε όλα τα ψηφιακά αρχεία του τεκμηρίου*
κοινοποιήστε το τεκμήριο





Η αξιοποίηση της ψηφιακής αφήγησης λαϊκών παραμυθιών στη διδασκαλία της γλώσσας στο δημοτικό (EL)

Ζουγιανού, Αναστασία

aegean

Η αφήγηση αποτελούσε από τα βάθη των αιώνων ένα γοητευτικό μέσο επικοινωνίας. Το λαϊκό παραμύθι, ταυτισμένο με την παραδοσιακή προφορική αφήγηση, έρχεται να επιβεβαιώσει την παραπάνω άποψη με τους αυθεντικούς του χαρακτήρες, το ζωντανό του διάλογο, τις πλούσιες εικόνες, τη λιτή του γλώσσα. Στις μέρες μας, τη θέση της αφήγησης παραμυθιών διεκδικεί η ψηφιακή αφήγηση ιστοριών, ως σύγχρονο τεχνολογικό και εκπαιδευτικό εργαλείο με ποικίλα πεδία εφαρμογής. Στη διδασκαλία της Γλώσσας, χρησιμοποιείται συχνά ως αντικείμενο κατασκευής από τους μαθητές με στόχο την καλλιέργεια του προφορικού και γραπτού λόγου. Η παρούσα διπλωματική εργασία διερευνά την αποτελεσματικότητα της χρήσης της ψηφιακής αφήγησης λαϊκού παραμυθιού στην επίτευξη μαθησιακών στόχων που τίθενται στη διδασκαλία της Γλώσσας στο Δημοτικό. Το ελληνικό λαϊκό παραμύθι «Το πιο γλυκό ψωμί» ψηφιοποιείται από την ερευνήτρια με το λογισμικό SCRATCH προκειμένου να αποτελέσει το έναυσμα για μία σειρά από διδακτικές παρεμβάσεις που στοχεύουν στη διδασκαλία γραμματικών φαινομένων του σχολικού εγχειριδίου μέσα από μία εναλλακτική διδακτική προσέγγιση που αξιοποιεί τους κεντρικούς ήρωες του λαϊκού παραμυθιού. Ταυτόχρονα, εξετάζονται οι απόψεις και οι στάσεις των μαθητών απέναντι στη συγκεκριμένη προσέγγιση. Πρόκειται για μία ποιοτική έρευνα δράσης με δείγμα 18 μαθητές Γ΄ τάξης Δημοτικού. Σύγχρονες μέθοδοι διδακτικής της Γλώσσας εφαρμόστηκαν καθώς και μία ποικιλία από ποιοτικές και ποσοτικές τεχνικές παραγωγής δεδομένων για την εξασφάλιση εγκυρότερων αποτελεσμάτων. Ειδικότερα, ως εργαλεία έρευνας, αξιοποιήθηκαν η παρατήρηση, το ερωτηματολόγιο και τα φύλλα εργασίας. Από την ανάλυση των δεδομένων προέκυψε ότι η ψηφιακή αφήγηση λαϊκού παραμυθιού επέφερε θετικά μαθησιακά αποτελέσματα. Οι μαθητές φάνηκε να κατέκτησαν τα γραμματικά φαινόμενα ενώ αντιμετώπισαν τη διδακτική προσέγγιση με ευχάριστο τρόπο, ενεπλάκησαν ενεργά σε αυτή και απόλαυσαν το οπτικοακουστικό υλικό και τη συμμετοχή τους σε ομάδες.

masterThesis

digital storytelling (EL)
διδασκαλία γλώσσας (EL)
language teaching (EL)
cooperative learning (EL)
ομαδοσυνεργατική μάθηση (EL)
λαϊκό παραμύθι (EL)
folktale (EL)
ψηφιακή αφήγηση (EL)


2020-01-22


2020-02-28T12:43:08Z

Ρόδος




*Η εύρυθμη και αδιάλειπτη λειτουργία των διαδικτυακών διευθύνσεων των συλλογών (ψηφιακό αρχείο, καρτέλα τεκμηρίου στο αποθετήριο) είναι αποκλειστική ευθύνη των αντίστοιχων Φορέων περιεχομένου.