Interdisciplinary reflections upon the relationship between neuroscience and mathematics education: the case of number in primary education

 
Το τεκμήριο παρέχεται από τον φορέα :

Αποθετήριο :
Ιδρυματικό Αποθετήριο Ελλάνικος (Hellanicus)
δείτε την πρωτότυπη σελίδα τεκμηρίου
στον ιστότοπο του αποθετηρίου του φορέα για περισσότερες πληροφορίες και για να δείτε όλα τα ψηφιακά αρχεία του τεκμηρίου*
κοινοποιήστε το τεκμήριο



Διεπιστημονικοί αναστοχασμοί στη σχέση νευροεπιστημών και μαθηματικής εκπαίδευσης: η περίπτωση του αριθμού στην πρωτοβάθμια εκπαίδευση (EL)
Interdisciplinary reflections upon the relationship between neuroscience and mathematics education: the case of number in primary education (EL)

Μουτζούρη, Σωτηρία

aegean

Η εκπαιδευτική νευροεπιστήμη επιδιώκει να επεκτείνει και να ενσωματώσει τις ήδη διαθέσιμες πληροφορίες για τις βιολογικές βάσεις της μάθησης από τον κλάδο των νευροεπιστημών στην εκπαίδευση, γενικότερα, και τη μαθηματική εκπαίδευση, ειδικότερα. Στην παρούσα διπλωματική εργασία, επιχειρείται η μελέτη και αποσαφήνιση του, εξ’ ορισμού, διεπιστημονικού κλάδου της εκπαιδευτικής νευροεπιστήμης, λαμβάνοντας υπόψη τις αρχές και τους περιορισμούς που τον διέπουν, καθώς και τις δυνατές εφαρμογές του, σε επίπεδο σχολικής τάξης. Επιπλέον, μελετάται η διεπιστημονική προσέγγιση της διττής διάστασης της έννοιας του αριθμού (πληθικός αριθμός και διατακτικός αριθμός), μέσα από τη σκοπιά της γνωστικής νευροεπιστήμης, της ιστορικής αναδρομής, της θεωρίας της Διδακτικής των Μαθηματικών και των αναλυτικών προγραμμάτων σπουδών στην πρωτοβάθμια εκπαίδευση. Η διάκριση της πληθικής και της διατακτικής διάστασης του αριθμού, αλλά και η έμφαση στην ανάδειξη της παιδαγωγικής σημασίας της δεύτερης, αποτελούν κεντρικά ζητήματα της διπλωματικής. Από τη βιβλιογραφική μελέτη, προέκυψε ότι η γνωστική νευροεπιστήμη και η θεωρία της Διδακτικής των Μαθηματικών συγκλίνουν ως προς τη διαπίστωση της σπουδαιότητας της διατακτικής διάστασης. Σύμφωνα με τις δύο αυτές προσεγγίσεις, η διατακτική διάσταση του αριθμού κρίνεται ως αναγκαία συνθήκη για τη συγκρότηση και την οικοδόμηση της έννοιας του αριθμού, όπως αυτή εκφράζεται στα πλαίσια της θεσμοθετημένης γνώσης, η οποία αποτελεί, αποκλειστικά, προϊόν της ιστορικής εξέλιξης των ανθρώπινων πολιτισμών. Από αυτή τη διαπίστωση φαίνεται να αποκλίνουν τα αναλυτικά προγράμματα σπουδών στην πρωτοβάθμια εκπαίδευση της Ελλάδας και της Κύπρου, καθώς η αριθμητική ικανότητα διάταξης των παιδιών δεν κατέχει κεντρική θέση σε αυτά.

masterThesis

number (EL)
αριθμός (EL)
γνωστική νευροεπιστήμη (EL)
μαθηματική εκπαίδευση (EL)
διεπιστημονικότητα (EL)
πληθικός (EL)
διατακτικός (EL)
cognitive neuroscience (EL)
interdisciplinarity (EL)
mathematical education (EL)
operative (EL)


2019-09-27


2020-04-06T05:23:25Z

Ρόδος



*Η εύρυθμη και αδιάλειπτη λειτουργία των διαδικτυακών διευθύνσεων των συλλογών (ψηφιακό αρχείο, καρτέλα τεκμηρίου στο αποθετήριο) είναι αποκλειστική ευθύνη των αντίστοιχων Φορέων περιεχομένου.