Chris Lorenz's idea of conceptual inversion

RDF 

 
δείτε την καρτέλα τεκμηρίου
μέσα από τον ιστότοπο του αποθετηρίου του φορέα *
κοινοποιήστε το τεκμήριο



Σημασιολογικός εμπλουτισμός/ομογενοποίηση από το EKT

2013 (EL)
Chris Lorenz's idea of conceptual inversion (EN)

Domanska, Ewa

The text deals with Chris Lorenz’s idea of conceptual inversion, understood as an epistemological blockade that stands as a barrier to the development of a proper theory of humanities and social sciences. According to Lorenz, the methodological and theoretical views of scientific programmes embody negations (i.e. inversions) of the views being criticized by them. Because of this process of “turning upside down”, many of the conceptual problems connected with the criticized positions survive. The author asks two questions: first, about the relation between Lorenz’s idea of conceptual inversion and Imre Lakatos’ idea of reconfigurations of research programmes, and, second, about possible common ground on which Lorenz’s interest in empiricism emerging out of his criticism of narrativism, and Ewa Domanska’s interest in new empiricism related to posthumanism (also critical of textual constructivism), could meet. (EN)

info:eu-repo/semantics/article
info:eu-repo/semantics/publishedVersion
Commentary (EN)

conceptual inversion, narrativism (EN)
theory of history, methodology of history (EN)
Chris Lorenz (EN)

Εταιρεία Μελέτης της Ιστοριογραφίας και της Θεωρίας της Ιστορίας (ΕΜΙΘΙ) - Ιστορείν (EL)
Cultural and Intellectual History Society (CIHIS) - Historein (EN)

Ιστορείν

2013-05-27


Cultural and Intellectual History Society (EN)

2241-2816
1108-3441
Historein; Vol 14, No 1 (2014): On the Edge of History and Philosophy; 93-94 (EL)
Historein; Vol 14, No 1 (2014): On the Edge of History and Philosophy; 93-94 (EN)

Copyright (c) 2014 Ewa Domanska (EN)



*Η εύρυθμη και αδιάλειπτη λειτουργία των διαδικτυακών διευθύνσεων των συλλογών (ψηφιακό αρχείο, καρτέλα τεκμηρίου στο αποθετήριο) είναι αποκλειστική ευθύνη των αντίστοιχων Φορέων περιεχομένου.