Έμφυλα στερεότυπα και καταμερισμός στη Μουσική Εκπαίδευση: Η περίπτωση της διδασκαλίας λαϊκών και παραδοσιακών οργάνων σε δύο Μουσικά Σχολεία της περιφέρειας

 
δείτε την πρωτότυπη σελίδα τεκμηρίου
στον ιστότοπο του αποθετηρίου του φορέα για περισσότερες πληροφορίες και για να δείτε όλα τα ψηφιακά αρχεία του τεκμηρίου*
κοινοποιήστε το τεκμήριο




2018 (EL)

Έμφυλα στερεότυπα και καταμερισμός στη Μουσική Εκπαίδευση: Η περίπτωση της διδασκαλίας λαϊκών και παραδοσιακών οργάνων σε δύο Μουσικά Σχολεία της περιφέρειας (EL)
Gender stereotypes and division in Music Education: The case of teaching of folk and traditional instruments in two provincial Music Schools (EN)

Βερβέρης, Αντώνης

Η προσφορά των Μουσικών Σχολείων στο χώρο της λαϊκής και παραδοσιακής μουσικής μπορεί να θεωρηθεί σημαντική, βάσει ενός μεγάλου αριθμού αποφοίτων τους που δραστηριοποιούνται σήμερα επαγγελματικά στο χώρο αυτό.  Επιπλέον, με τη διδασκαλία των λαϊκών μουσικών ιδιωμάτων στα σχολεία αυτά, εισέρχονται όλο και περισσότερες γυναίκες σε ένα πεδίο ανέκαθεν ανδροκρατούμενο, με τον ρόλο τους να περιορίζεται κατά το παρελθόν σε αυτόν της τραγουδίστριας.  Ενδιαφέρον παρουσιάζει η περίπτωση οργάνων που σταδιακά φαίνεται να προτιμώνται περισσότερο από γυναίκες, ενώ άλλα πάλι έχουν διατηρήσει τον «αντρικό» τους χαρακτήρα.  Μέχρι στιγμής, η ξένη βιβλιογραφία πάνω στα έμφυλα στερεότυπα  στη Μουσική Εκπαίδευση, και ειδικότερα τη σχέση μεταξύ του φύλου των μαθητών/μαθητριών και του οργάνου που επιλέγουν, είναι ιδιαίτερα πλούσια.  Στόχος του άρθρου αυτού είναι η μελέτη αντίστοιχων στερεοτύπων σχετικά με λαϊκά και παραδοσιακά όργανα, με βάση εθνογραφικό υλικό που συλλέχθηκε σε δύο επαρχιακά Μουσικά Σχολεία.  Για το σκοπό αυτό ο συγγραφέας προτείνει ένα θεωρητικό μοντέλο, το οποίο αποδίδει στο φύλο αξιολογικό και σίγουρα όχι ουδέτερο χαρακτήρα, μέσω του οποίου νομιμοποιούνται υπάρχουσες ιεραρχίες.  Έτσι, κάθε είδους ενασχόληση με τη μουσική που τελείται από γυναίκες αποκτά αυτόματα και χαμηλότερο κύρος, αλλά και αντίστροφα, δραστηριότητες χαμηλού κοινωνικού κύρους αποφεύγονται από τους άντρες και αντιμετωπίζονται ως λιγότερο αρρενωπές. (EL)
The contribution of Music Secondary Schools to the field of folk and traditional can be judged as important, based on a large number of graduates who are currently active in the field.  In addition, with the teaching of folk music in these schools, more and more women are entering a field that has always been male-dominated, with their role being limited in the past to that of singer.  Interesting is the case of specific instruments that gradually seem to be chosen more by women, while other instruments have retained their "male" character. So far, there is a large amount of foreign literature on gender stereotypes in Music Education, and more specifically on the relationship between gender of students and their choice of instrument.  The aim of this article is to study similar stereotypes about folk and traditional instruments based on ethnographic material collected in two provincial Music Schools. For this purpose, the author suggests a theoretical model, which attributes an evaluative and certainly not neutral character to gender, which legitimizes and reinforces existing hierarchies. Τhus, any music activity performed by women automatically acquires low status, and conversely, men avoid low status activities which are considered as less masculine. (EN)

info:eu-repo/semantics/article
info:eu-repo/semantics/publishedVersion

Παραδοσιακή μουσική (EL)
Δευτεροβάθμια εκπαίδευση (EL)
Gender stereotypes (EL)
Έμφυλα στερεότυπα (EL)
Secondary education (EN)
Traditional music (EN)
Gender stereotypes (EN)


Έρευνα στην Εκπαίδευση

Ελληνική γλώσσα

2018-12-12


Ε.Π.Ε.Ε.Π. / Laboratory of Research in Pedagogy and Educational Practices (EL)

2241-7303
Έρευνα στην Εκπαίδευση; Τόμ. 7 Αρ. 1 (2018); 109-120 (EL)
Hellenic Journal of Research in Education; Vol. 7 No. 1 (2018); 109-120 (EN)

Copyright (c) 2018 Ververis A. (EN)



*Η εύρυθμη και αδιάλειπτη λειτουργία των διαδικτυακών διευθύνσεων των συλλογών (ψηφιακό αρχείο, καρτέλα τεκμηρίου στο αποθετήριο) είναι αποκλειστική ευθύνη των αντίστοιχων Φορέων περιεχομένου.