Εκπαιδευτική διαμεσολάβηση σε διαφοροποιημένες αφηγήσεις για την κουλτούρα της ευτυχίας

 
δείτε την πρωτότυπη σελίδα τεκμηρίου
στον ιστότοπο του αποθετηρίου του φορέα για περισσότερες πληροφορίες και για να δείτε όλα τα ψηφιακά αρχεία του τεκμηρίου*
κοινοποιήστε το τεκμήριο




2016 (EL)

Εκπαιδευτική διαμεσολάβηση σε διαφοροποιημένες αφηγήσεις για την κουλτούρα της ευτυχίας (EL)
Educational mediation in diversified narration about the culture of happiness (EN)

Καλεράντε, Ευαγγελία

Η οικονομική κρίση αναπαράγει νέους λόγους στα πολιτικά πεδία. Στην εκπαίδευση κατασκευάζονται αφηγήσεις μέσα από έναν συνδυασμό στοιχείων που δίνουν έμφαση στην κοινωνική και πολιτισμική αναπαραγωγή με νέους όρους. Το άτομο οδηγείται σε μετασχηματισμό σκέψεων και συναισθημάτων, σε μια δόμηση του εαυτού που ζητούμενο έχει την ευτυχία μέσα από την απο-πολιτικοποίηση των νοημάτων. Η αλλαγή του οικονομικού παραδείγματος συντελεί στην όξυνση των κοινωνικών ανισοτήτων, δηλαδή στη μείωση της κοινωνικής κινητικότητας, με την ταυτόχρονη αύξηση των ατόμων που περιθωριοποιούνται. Το εκπαιδευτικό σύστημα, ρητά ή υπόρρητα, κατασκευάζει έναν κοινωνικό κόσμο μέσα από γνώσεις και παραστάσεις που αποτελούν αντανακλάσεις της προσδιορισμένης πραγματικότητας. Η δομή του εκπαιδευτικού συστήματος ενισχύει τις ατομικές πορείες που με λογο-αναλυτικούς όρους ενδυναμώνουν το άτομο. Τα ανώτερα κοινωνικά στρώματα ενισχύονται μέσα από επιλογές που ορίζουν την ευτυχία με δικούς τους όρους, επιβεβαιώνοντας τον ταξικό τους ρόλο μέσα από τις εξουσιαστικές σχέσεις και δομές κυριαρχίας που επιβάλλονται. Το εκπαιδευτικό σύστημα εγκλωβίζεται σε έναν πολιτικό αποπροσανατολισμό, μη νοηματοδοτώντας καταστάσεις της καθημερινότητας, διαμορφώνοντας αόριστα σχήματα για την ευτυχία και την αποτυχία, με έμφαση στην ατομική προσπάθεια, απορρίπτοντας την προβολή των κοινωνικών συμβάσεων, των πολιτικών καταστάσεων και των κοινωνικών ταυτοτήτων που συγκροτούνται σε ένα ενεργό πολιτικό περιβάλλον. Η εκπαίδευση μπορεί να παρέμβει με ένα διαμεσολαβητικό ρόλο επικεντρωμένη στην αναστοχαστική ενδο-δράση, επηρεάζοντας τη συμπεριφορά των ατόμων, δίνοντας ένα διαφορετικό νόημα στην ευτυχία μέσα από την κατασκευή νοημάτων, που διασυνδέουν την ευτυχία με την πολιτική δράση. Σε ένα πολιτικό ιδεοτυπικό παράδειγμα η αναμόρφωση του αναλυτικού προγράμματος, η πολιτική προσέγγιση της καθημερινότητας και η μετακίνηση από τα επιφανειακά νοήματα στους κρυφούς πολιτικούς κώδικες θα διαμορφώσουν εργαλειακούς και εκφραστικούς προσανατολισμούς σε πολιτικές ουμανιστικές αξίες. (EL)
New forms of discourse in the political setting are reproduced by the economic crisis. Narratives in education are the outcome of combining elements which emphasize social and cultural reproduction in new terms. The individual is put in a process of transforming thoughts and emotions and of establishing the self while happiness is sought after among apolitical meanings. Changing the economic paradigm points at intensified social inequalities namely decreased social mobility and concurrent increase of marginalized people. A social world is explicitly or implicitly established by the educational system on the basis of knowledge and representations reflecting the defined reality. Individual-enhancing personal courses are reinforced by the structure of the educational system. Upper social strata are strengthened by their choices, defining happiness in their own terms and reassuring their class role through imposed authoritative relations and dominance structures. The educational system is entrapped in a political disorientation, while everyday reality situations are becoming meaningless towards the formation of vague schemata of happiness and failure. In this respect, individual effort is emphasized while social contracts, political situations and social identities, all being part of an active political environment, are rejected. Education could play an intervening, mediating role with concentration on reflective in-action by affecting people’s behavior and giving different meaning to happiness through the construction of messages associating happiness with political action. Within a political ideological paradigm, curriculum reformation, the political approach of reality and shift from superficial meanings to hidden political codes will be conducive to shaping instrumental and expressional orientations into political humanistic values.  (EN)

info:eu-repo/semantics/article
info:eu-repo/semantics/publishedVersion

οικονομική κρίση (EL)
πολιτική συμμετοχή (EL)
ευτυχία (EL)
εκπαιδευτικό σύστημα (EL)
κριτικός παιδαγωγικός λόγος (EL)
economic crisis (EN)
critical pedagogical discourse (EN)
happiness (EN)
educational system (EN)
political participation (EN)


Επιστημονική Επετηρίδα Παιδαγωγικού Τμήματος Νηπιαγωγών Πανεπιστημίου Ιωαννίνων

Ελληνική γλώσσα

2016-09-19


Παιδαγωγικό Τμήμα Νηπιαγωγών, Πανεπιστήμιο Ιωαννίνων - Dept. of Early Childhood Education (EL)

1108-4634
2241-200X
Επιστημονική Επετηρίδα Παιδαγωγικού Τμήματος Νηπιαγωγών Πανεπιστημίου Ιωαννίνων; Τόμ. 9 Αρ. 1 (2016); 182-207 (EL)
Journal of Research in Education and Training; Vol. 9 No. 1 (2016); 182-207 (EN)

Copyright (c) 2016 ΕΥΑΓΓΕΛΙΑ ΚΑΛΕΡΑΝΤΕ (EN)



*Η εύρυθμη και αδιάλειπτη λειτουργία των διαδικτυακών διευθύνσεων των συλλογών (ψηφιακό αρχείο, καρτέλα τεκμηρίου στο αποθετήριο) είναι αποκλειστική ευθύνη των αντίστοιχων Φορέων περιεχομένου.