Προκαταλήψεις και συγκινησιακές διαδικασίες που απορρέουν από αυτές ως ρυθμιστές της γενικής κατεύθυνσης της συμπεριφοράς στη διαπροσωπική επαφή ατόμων διαφορετικών εθνικοτήτων : μια πειραματική έρευνα σε μαθητές της Ε' και ΣΤ' τάξης δημοτικών σχολείων του Ν. Αχαΐας

 
Το τεκμήριο παρέχεται από τον φορέα :

Αποθετήριο :
Νημερτής
δείτε την πρωτότυπη σελίδα τεκμηρίου
στον ιστότοπο του αποθετηρίου του φορέα για περισσότερες πληροφορίες και για να δείτε όλα τα ψηφιακά αρχεία του τεκμηρίου*
κοινοποιήστε το τεκμήριο




2006 (EL)

Προκαταλήψεις και συγκινησιακές διαδικασίες που απορρέουν από αυτές ως ρυθμιστές της γενικής κατεύθυνσης της συμπεριφοράς στη διαπροσωπική επαφή ατόμων διαφορετικών εθνικοτήτων : μια πειραματική έρευνα σε μαθητές της Ε' και ΣΤ' τάξης δημοτικών σχολείων του Ν. Αχαΐας

Βλητσάκη, Βασιλική

Γεωργογιάννης, Παντελής

Στην παρούσα έρευνα θα ασχοληθούμε με το ρόλο που διαδραματίζει η συγκίνηση στην ανθρώπινη συμπεριφορά, παρουσιάζοντας στα υποκείμενά μας, που ανήκουν σε διαφορετικές πολιτισμικές ομάδες, διαφορετικές, ελεγχόμενες πληροφορίες, οι οποίες εγείρουν κάθε φορά και διαφορετικά συναισθήματα. Τα διαφορετικά πολιτισμικά χαρακτηριστικά των ομάδων κινητοποιούν διαφορετικές συμπεριφορές και αντιδράσεις, όπου στα πλαίσια της παρούσας έρευνας είναι πολιτισμικά προσδιορισμένες. Στη συγκεκριμένη πειραματική έρευνα θα προσπαθήσουμε να ερευνήσουμε τις διαφορετικές αντιδράσεις των Ελλήνων, των Αλβανών και των Τσιγγάνων, κατά την παρατήρηση φωτογραφιών Ελλήνων, Αλβανών και Τσιγγάνων συμμαθητών τους σε ελεγχόμενες καταστάσεις. Η έκφραση της συμπάθειας ή της αντιπάθειας, συναισθήματα που χαρακτηρίζουν και διαμορφώνουν τις μεταξύ σχέσεις των ατόμων, στηρίζονται περισσότερο στις κοινωνικές αναπαραστάσεις και στις στάσεις των «σημαντικών άλλων» , ιδιαίτερα όσον αφορά την κοινωνικοποίηση των παιδιών. Γι’ αυτό το λόγο, στην παρούσα έρευνα, η οποία αποτελεί μέρος ενός ευρύτερου ερευνητικού προγράμματος με θέμα στερεότυπα και προκαταλήψεις και τις εκδηλώσεις τους, με υπεύθυνο τον καθηγητή Παντελή Γεωργογιάννη, χρησιμοποιείται, ως βασκή παράμετρος συγκινησιακού κλίματος, η εθνική καταγωγή προσώπων, τόσο αλλοδαπών και μειονοτήτων όσο και αυτών της κυρίαρχης ομάδας του κοινωνικού συνόλου. Η αξιολόγηση του θετικού και αρνητικού συναισθήματος, συμπάθεια και αντιπάθεια, εξετάζεται από κοινωνικοψυχολογική άποψη, καθώς δίνεται ιδιαίτερη έμφαση στον συγκινησιακό ρόλο που διαδραματίζουν τα κοινωνικά δεδομένα και πώς αυτά επηρεάζουν την προδιάθεση του ατόμου προς μια συγκεριμένη αντίδραση απέναντι σε ένα γεγονός ή σε ένα πρόσωπο. Στην έρευνά μας εστιάσαμε σε πρόσωπα και στην εθνική καταγωγή τους, καθώς στις μέρες μας παρατηρείται μια έξαρση του εθνικιστικού τρόπου σκέψης, η οποία ασκεί επιρροές στη συναισθηματική αντίδραση του ατόμου. Το δείγμα της έρευνάς μας αποτελείται από 90 μαθητές δημοτικού σχολείου, από τους οποίους οι 30 είναι ελληνικής καταγωγής, οι άλλοι 30 αλβανικής καταγωγής και οι υπόλοιποι 30 είναι Τσιγγάνοι μαθητές, αφενός γιατί το σχολείο αποτελεί δέκτη των κοινωνικών μηνυμάτων και αλλαγών και αφετέρου μέσω της παιδευτικής του διάστασης μπορεί να διαμορφώσει και να ανακατασκευάσει συναισθήματα, θετικά και αρνητικά. Τα υποκείμενά μας, λοιπόν, καλούνται να εκφράσουν την συμπάθεια ή την αντιπάθειά τους απέναντι στα πρόσωπα που απεικονίζονται στις φωτογραφίες σε δύο διαφορετικέςσυνθήκες, δηλαδή όταν δεν γνωρίζουν και όταν γνωρίζουν την προέλευσή τους. Θεωρούμε, λοιπόν, ότι τα ίδια τα παιδιά μπορούν να αποτελέσουν τη βάση για τη μεταστροφή αρνητικών συναισθημάτων ενώ παράλληλα μπορούν να δώσουν μια αντικειμενική εικόνα, μέσω της έκφρασης της αντιπάθειας και της συμπάθειάς τους, του συγκινησιακού κλίματος της κοινωνίας, έτσι όπως διαμορφώνεται στα πλαίσια της πολυπολιτισμικής κοινωνίας.
In the present research we will deal with the role that plays the emotion in the human behavior, presenting in our subjects, that belong in different cultural teams, different, checked information, which cause each time and different sentiments. The differently cultural characteristics of teams mobilise different behaviors and reactions, where in the frames of present research are cultural determined. In the particular experimental research we will try to search the different reactions of Greeks, Albanians and Gipsies, at the observation of photographs of Greeks, Albanians and their Gipsies schoolmates in allocated situations. The expression of sympathy or antipathy, sentiments that characterize and shape the relations between individuals, are supported more in the social representations and in the attitudes of the "important other" , as far as it concerns the socialization of children. For this reason, in the present research, which constitute part of wider inquiring program on the subject of stereotypical and biases, with person in charge the professor Georgogianni Panteli, it is used, as a basic parameter of climate of emotion, the national origin of persons, such as foreigners and minorities as well as the sovereign team of the social total. The evaluation of the positive and negative sentiment, sympathy and antipathy, is examined to the ground of social psychology, given particular accent to the role that social data plays in the emotions and how these social data influence the inclination of individual to a specific reaction towards a fact or a person. In our research we focused in persons and in their national origin, since in our days it is observed an elation of nationalistic way of thought, which practises influences in the sentimental reaction of individual. The sample of our research is constituted by 90 students of municipal school, from which the 30 are of Greek origin, the other 30 of Albanian origin and the last 30 are Gipsies students, and that because the school constitutes receptor of social messages and changes and at the other side via its pedagogic dimension can shape and reform sentiments, positive and negative ones. The subjects are called to express the sympathy or their antipathy over the persons depicted in the photos in two different conditions, that is, when they do not know and when they know their origin. We consider, therefore, that the children itself can constitute the base for the change of negative sentiments while at the same time they can give an objective picture, via the expression of antipathy and their sympathy, of the emotion climate of society as it is shaped in the frames of multicultural society.

Thesis

Στερεότυπα
Προκαταλήψεις
Theory of emotions
Prejudice
Θεωρία των συγκινήσεων
Stereotypes
152


Η ΒΥΠ διαθέτει αντίτυπο της διατριβής σε έντυπη μορφή στο βιβλιοστάσιο διδακτορικών διατριβών που βρίσκεται στο ισόγειο του κτιρίου της.

Ελληνική γλώσσα

2006
2008-10-31T16:18:14Z


0



*Η εύρυθμη και αδιάλειπτη λειτουργία των διαδικτυακών διευθύνσεων των συλλογών (ψηφιακό αρχείο, καρτέλα τεκμηρίου στο αποθετήριο) είναι αποκλειστική ευθύνη των αντίστοιχων Φορέων περιεχομένου.