Προφορική και Γραπτή έκφραση για Γυμνάσιο και Λύκειο

This item is provided by the institution :
University of Patras   

Repository :
Pasithee - e-publishing platform/service for Open Access journals   

see the original item page
in the repository's web site and access all digital files if the item*



Προφορική και Γραπτή έκφραση για Γυμνάσιο και Λύκειο (EL)

Ζάβρα, Νίκη
Ηλιοπούλου, Μάρθα

info:eu-repo/semantics/article
info:eu-repo/semantics/publishedVersion
Άρθρο το οποίο έχει περάσει από ομότιμη αξιολόγηση (EL)

2023-01-30


Ο προφορικός και ο γραπτός λόγος σχετίζονται με τα ίδια γλωσσολογικά πεδία, όσον αφορά τη δομή (φωνολογία – μορφολογία - συντακτικό), το περιεχόμενο (σημασιολογία), καθώς και τη χρήση του λόγου (πραγματολογία). Η διαφορά τους έγκειται στο γεγονός πως στον γραπτό λόγο προστίθεται η γραφοφωνημική αντιστοιχία. Ταυτόχρονα, τα γράμματα είναι η γραπτή απεικόνιση των ήχων/φθόγγων και, τέλος, σε μορφολογικό επίπεδο εισάγεται η ορθογραφία. Αξίζει να σημειωθεί πως για να μπορέσει ένα παιδί να κατακτήσει τον γραπτό λόγο χρειάζεται να έχει ήδη κατακτήσει κανόνες του προφορικού λόγου. Η μετάβαση, λοιπόν, από τον προφορικό στον γραπτό λόγο προϋποθέτει την ωρίμανση των εγκεφαλικών λειτουργιών που συνδέονται με τα κέντρα του λόγου αλλά και την ψυχοσυναισθηματική ωρίμανση του παιδιού. Αναλογιζόμενοι τις ανάγκες των μαθητών γυμνασίου και λυκείου με γλωσσικές δυσκολίες, καθώς και των μαθητών με μαθησιακές δυσκολίες σχεδιάστηκε το παρόν διδακτικό υλικό. Ταυτόχρονα, απευθύνεται σε παιδιά με αυτισμό και δυσλεξία, τα οποία έχουν λάβει απαλλαγή από γραπτές εξετάσεις, με στόχο τη βελτίωση του προφορικού τους λόγου, καθώς και την ενίσχυση των δεξιοτήτων τους στις προφορικές εξετάσεις. Μέσα από την οργανωμένη δόμησή του καλείται να λειτουργήσει συμπληρωματικά στη διδακτική μεθοδολογία των γλωσσικών μαθημάτων. Περιέχει μία διαβαθμισμένη προσέγγιση των γλωσσικών δεξιοτήτων μέσω του προφορικού και του γραπτού λόγου. Συγκεκριμένα, διδάσκονται συστηματικά οι δεξιότητες προφορικής έκφρασης και παραγωγής προφορικού λόγου. Έπειτα, επεξεργάζεται βασικές έννοιες και την παραγωγή εννοιών μέσα από τον προφορικό λόγο. Στη συνέχεια, σταδιακά ασχολείται με τη δόμηση λόγου μέσω της μορφοσύνταξης. Τέλος, παρουσιάζει μία αναλυτική προσέγγιση των κειμενικών ειδών και της παραγωγής γραπτού λόγου μέσω της δόμησης και της παραγωγής έκθεσης.  (EL)


Culture - Journal of Culture in Tourism, Art & Education

Greek

Εθνικό Κέντρο Έρευνας και Διάσωσης Σχολικού Υλικού (EL)

2732-8511
Culture - Journal of Culture in Tourism, Art & Education; Τόμ. 2, Αρ. 1 (2022): Culture (EL)

Copyright (c) 2023 Culture - Journal of Culture in Tourism, Art & Education (EL)




*Institutions are responsible for keeping their URLs functional (digital file, item page in repository site)