Phylogenèse et psychogenèse de l’écrit : l’utilisation fonctionnelle et raisonnement dans un exemple en mathématiques

 
δείτε την πρωτότυπη σελίδα τεκμηρίου
στον ιστότοπο του αποθετηρίου του φορέα για περισσότερες πληροφορίες και για να δείτε όλα τα ψηφιακά αρχεία του τεκμηρίου*
κοινοποιήστε το τεκμήριο




2012 (EL)
Phylogenèse et psychogenèse de l’écrit : l’utilisation fonctionnelle et raisonnement dans un exemple en mathématiques (EN)

MATALLIOTAKI, EIRINI; Université de Caen Basse - Normandie, France

This article proposes to examine the relations between writing and cognition starting from work in cognitive anthropology (Goody and Olson primarily). The conditions of the emergence of the new functions of the human spirit compared to the production and to the use of graphic systems are discussed. We draw the particular characteristics of the writing and its use, the immediate cognitive possibilities that derive from it as well as the cognitive consequences in the long run. We also examine the theoretical aspects on the writing as a graphical representation in a process of psychogenesis. We explore the bond that exists between psychogenesis and phylogenesis with regard to the writing. We also examine empirically the conditions and the potential functional use that young children can make of graphic representations for problem resolving in mathematics. (EN)

Cognitive development, writing, child, evolution, reasoning, problem resolving (EN)

Πανεπιστήμιο Πατρών (EL)
University of Patras (EN)

Γαλλική γλώσσα

2012-03-27


Array (EN)

Review of Science, Mathematics and ICT Education; Τόμ. 3, Αρ. 2 (2009); 69-87 (EL)
Review of Science, Mathematics and ICT Education; Τόμ. 3, Αρ. 2 (2009); 69-87 (EN)

The content of the Journal is licensed under the Creative Commons Attribution 3.0 Unported license (http://creativecommons.org/licenses/by/3.0/).



*Η εύρυθμη και αδιάλειπτη λειτουργία των διαδικτυακών διευθύνσεων των συλλογών (ψηφιακό αρχείο, καρτέλα τεκμηρίου στο αποθετήριο) είναι αποκλειστική ευθύνη των αντίστοιχων Φορέων περιεχομένου.