The connection between university and labour market through the prism of the "recontextualisation" of curricula in the French universities (full text in Greek)

 
This item is provided by the institution :
University of Patras
Repository :
Pasithee - e-publishing platform/service for Open Access journals
see the original item page
in the repository's web site and access all digital files if the item*
share




2014 (EN)
Η σύνδεση πανεπιστημίου – αγοράς εργασίας υπό το πρίσμα της «αναπλαισίωσης» των προγραμμάτων σπουδών στα γαλλικά πανεπιστήμια (EL)
The connection between university and labour market through the prism of the "recontextualisation" of curricula in the French universities (full text in Greek) (EN)
Le rapprochement université-marché de l'emploi sous le prisme de la "recontextualisation" des programmes d'études dans les universités françaises (texte en grec) (FR)

Stavrou, Sophia; Laboratoire Méditerranéen de Sociologiem, Aix-Marseille Université

Μια από τις κύριες κατευθύνσεις της εκπαιδευτικής πολιτικής για την ανώτατη εκπαίδευση που προωθείται σήμερα στις ευρωπαϊκές χώρες είναι η σύνδεση των πανεπιστημίων με την αγορά εργασίας, γεγονός που συμβάλλει στον επαναπροσδιορισμό των στόχων των εκπαιδευτικών προγραμμάτων. Το κείμενο διερευνά την εφαρμογή της πολιτικής στη γαλλική πραγματικότητα, με βάση τη θεωρητική έννοια της «αναπλαισίωσης της γνώσης» του B. Bernstein (2000). Εξετάζει πώς το κοινωνικο-θεσμικό πλαίσιο συμμετέχει στον καθορισμό των σημασιολογικών και πρακτικών μορφών της πολιτικής, η οποία αποκρυσταλλώνεται ως μια πολιτική «επαγγελματικοποίησης» των προγραμμάτων, καθώς και τις αλλαγές που επιτελούνται στα ίδια τα προγράμματα σπουδών, φέρνοντας στην επιφάνεια τα κοινωνικά και γνωστικά τους διακυβεύματα (EL)
One of the main objectives of higher education policy nowadays is the connection between the university and the labour-market. The paper explores the implementation of this policy in France, translated into a policy of “professionalisation” of university degrees. The research examines the role of the socio-institutional context in orientating the semantic and practical realizations of the policy. It also sheds light on changes in curricula and on the social and cognitive stakes of these internal changes. The paper builds upon the theoretical framework of B. Bernstein, especially the concept of “recontextualisation of knowledge” (2000), combining an analysis of social practices and an analysis of contents. (EN)
Actuellement, dans les pays européens, la politique de l’enseignement supérieur pose comme une de ses directions principales le rapprochement de l’Université et du marché de l’emploi, à travers une redéfinition des objectifs de l’enseignement universitaire. Cet article traite des modalités de réalisation de cette politique en France, en s’appuyant sur le concept de « recontextualisation du savoir » de B. Bernstein (2000) permettant d’associer analyse des pratiques sociales et analyse des contenus. La recherche examine la manière dont la configuration du contexte socio-institutionnel participe à la définition des cadres sémantiques et pratiques de mise en œuvre de la politique, laquelle se réalise sous la forme d’une « professionnalisation des formations ». L’article questionne également les transformations qui ont lieu dans les programmes d’enseignement et tente de mettre en lumière les enjeux cognitifs et sociaux de ses transformations. (FR)

Πολιτική Ανώτατης Εκπαίδευσης (EL)
Προγράμματα Σπουδών (EL)
Αναπλαισίωση της Γνώσης (EL)
Πανεπιστήμιο (EL)
Επαγγελματικοποίηση (EL)
Professionalisation (EN)
Recontextualisation of Knowledge (EN)
University (EN)
Sociology (EN)
Curricula (EN)
Higher Education Policy (EN)
Professionnalisation (FR)
Recontextualisation des Savoirs (FR)
Université (FR)
Curricula (FR)
Politique de l’Enseignement Supérieur (FR)

Πανεπιστήμιο Πατρών (EL)
University of Patras (EN)

Greek

2014-04-01


Hrray (EN)

Academia; Τόμ. 2, Αρ. 1 (2012); 30-68 (EL)
Academia; Τόμ. 2, Αρ. 1 (2012); 30-68 (EN)
Academia; Τόμ. 2, Αρ. 1 (2012); 30-68 (FR)

Authors who publish with this journal agree to the following terms: Authors retain copyright and grant the journal right of first publication with the work simultaneously licensed under a Creative Commons Attribution 3.0 Unported (CC BY 3.0) license that allows others to share the work with an acknowledgement of the work's authorship and initial publication in this journal. Authors are able to enter into separate, additional contractual arrangements for the non-exclusive distribution of the journal's published version of the work (e.g., post it to an institutional repository or publish it in a book), with an acknowledgement of its initial publication in this journal. Authors are permitted and encouraged to post their work online (e.g., in institutional repositories or on their website) prior to and during the submission process, as it can lead to productive exchanges, as well as earlier and greater citation of published work. This work is provided under a Creative Commons Attribution 3.0 Unported.
Αυτό έργο χορηγείται με άδεια Creative Commons Attribution-NonCommercial-ShareAlike 3.0 Ελλάδα.



*Institutions are responsible for keeping their URLs functional (digital file, item page in repository site)