Homo academicus και η ανάλυση των διανοητικών πεδίων (κείμενο στα αγγλικά)

 
δείτε την πρωτότυπη σελίδα τεκμηρίου
στον ιστότοπο του αποθετηρίου του φορέα για περισσότερες πληροφορίες και για να δείτε όλα τα ψηφιακά αρχεία του τεκμηρίου*
κοινοποιήστε το τεκμήριο




2014 (EL)
Homo academicus και η ανάλυση των διανοητικών πεδίων (κείμενο στα αγγλικά) (EL)
Homo academicus and the analysis of intellectual fields (EN)
Homo academicus et l'analyse des domaines intellectuels (texte en anglais) (FR)

Moreno Pestaña, Jose Luis; Professor, University of Cadiz

Αρχικά, το Homo academicus προτείνει μια επιστημολογική ανάλυση μεγάλου ενδιαφέροντος για περαιτέρω έρευνες εμβάθυνσης τόσο πάνω στο ίδιο το αντικείμενο όσο και στις πρακτικές της κοινωνιολογίας, ως επιστήμης. Κατά δεύτερον, πρότεινε μια σκιαγράφηση του πανεπιστημιακού κόσμου στη Γαλλία, των διαφόρων μορφών κεφαλαίου που τον διαμορφώνουν και των ποικίλων διαρρυθμίσεων της πανεπιστημιακής καριέρας. Παρά την εθνική βάση της ανάλυσής του, ο Μπουρντιέ επέμεινε ότι η εργασία του μπορεί να επεκταθεί και πέρα από τα γαλλικά όρια. Κατά τρίτον, πρόσφερε ένα ερμηνευτικό μονοπάτι ενός ιστορικού γεγονότος στο οποίο το πανεπιστήμιο έπαιξε κεντρικό ρόλο και, στη συνέχεια, επηρεάστηκε βαθειά από αυτό: την εξέγερση του Μάη του ‘68. Το Homo academicus πρέπει να διαβαστεί υπό ένα επιστημολογικό, δομικό και ιστορικό πρίσμα. Αυτό το άρθρο αντιμετωπίζει το Homo academicus ως ένα αναλυτικό εργαλείο του πανεπιστημιακού και πνευματικού κόσμου. (EL)
In Homo academics, Bourdieu proposed an epistemological reflection that is of interest to both further researches on the object itself as well as the practice of sociology in general. Secondly, he proposed a map of the university world in France, the various forms of capital that organise it and the most customary types of career paths. Despite the national basis of his analysis, Bourdieu insisted that it could be extended beyond France. Thirdly, he offered an explanation of a historical event that spilled over from the university campus, yet one in which the university played a major role; the uprising of May ‘68 showed how a historic event that partially destabilised the social order occurred. Epistemological, structural and historical orders - these are the angles from which Homo academicus shall be read. This paper addresses Homo academicus’ scientific insights into the academic and intellectual world. (EN)
En premier lieu, l’Homo academicus propose une réflexion épistémologique qui est d'un grand intérêt pour des recherches plus avancées à la fois sur cet objet en soi et sur les pratiques de la sociologie, comme discipline. Deuxièmement, il a proposé une esquisse du monde universitaire en France, des formes diverses du capital qui l’organisent et des configurations variées de la carrière universitaire. En dépit de la base nationale de son analyse, Bourdieu a insisté sur le fait que son analyse pourrait être étendue au-delà de la France. Troisièmement, il a offert un chemin explicatif d'un événement historique auquel l'université a joué un rôle majeur et, par la suite, elle fut profondément influencée : la révolte de Mai 68, un événement historique qui a partiellement déstabilisé l'ordre social. Homo academicus doit être lu sous l’angle épistémologique, structurel et historique. Cet article traite l'Homo academicus comme un outil analytique du monde universitaire et intellectuel. (FR)

Επιστημολογία των Επιστημών (EL)
Πιέρ Μπουρντιέ (EL)
Κοινωνιολογία του διανοητικού πεδίου (EL)
Pierre Bourdieu (EN)
Sociology (EN)
Epistemology of Social Sciences (EN)
Sociology of intellectual field (EN)
Pierre Bourdieu (FR)
Épistémologie des Sciences (FR)
Sociologie de champ intellectue (FR)

Πανεπιστήμιο Πατρών (EL)
University of Patras (EN)

Αγγλική γλώσσα

2014-04-01


Hrray (EN)

Academia; Τόμ. 2, Αρ. 1 (2012); 69-92 (EL)
Academia; Τόμ. 2, Αρ. 1 (2012); 69-92 (EN)
Academia; Τόμ. 2, Αρ. 1 (2012); 69-92 (FR)

Authors who publish with this journal agree to the following terms: Authors retain copyright and grant the journal right of first publication with the work simultaneously licensed under a Creative Commons Attribution 3.0 Unported (CC BY 3.0) license that allows others to share the work with an acknowledgement of the work's authorship and initial publication in this journal. Authors are able to enter into separate, additional contractual arrangements for the non-exclusive distribution of the journal's published version of the work (e.g., post it to an institutional repository or publish it in a book), with an acknowledgement of its initial publication in this journal. Authors are permitted and encouraged to post their work online (e.g., in institutional repositories or on their website) prior to and during the submission process, as it can lead to productive exchanges, as well as earlier and greater citation of published work. This work is provided under a Creative Commons Attribution 3.0 Unported.
Αυτό έργο χορηγείται με άδεια Creative Commons Attribution-NonCommercial-ShareAlike 3.0 Ελλάδα.



*Η εύρυθμη και αδιάλειπτη λειτουργία των διαδικτυακών διευθύνσεων των συλλογών (ψηφιακό αρχείο, καρτέλα τεκμηρίου στο αποθετήριο) είναι αποκλειστική ευθύνη των αντίστοιχων Φορέων περιεχομένου.