Μετάβαση από την εκπαίδευση στην εργασία: Μελέτη περίπτωσης των πτυχιούχων των Φιλοσοφικών Σχολών στην Ελλάδα (κείμενο στα αγγλικά)

 
δείτε την πρωτότυπη σελίδα τεκμηρίου
στον ιστότοπο του αποθετηρίου του φορέα για περισσότερες πληροφορίες και για να δείτε όλα τα ψηφιακά αρχεία του τεκμηρίου*
κοινοποιήστε το τεκμήριο




2014 (EL)
Μετάβαση από την εκπαίδευση στην εργασία: Μελέτη περίπτωσης των πτυχιούχων των Φιλοσοφικών Σχολών στην Ελλάδα (κείμενο στα αγγλικά) (EL)
Transition from education to employment: A case study of graduates from faculties of Philosophy in Greece (EN)
La transition de la formation vers l’emploi : Le cas des jeunes littéraires grecs (texte en anglais) (FR)

Athanassouli, Kyriaki St.; Research Fellow, Centre of Planning and Economic Research (KEPE)

Βασικός στόχος αυτού του άρθρου είναι η ανάλυση της μετάβασης από την εκπαίδευση στην αγορά εργασίας των πτυχιούχων των Φιλοσοφικών Σχολών, 5 χρόνια μετά την αποφοίτησή τους. Για τον σκοπό αυτό εκπονήθηκε μια έρευνα πεδίου στο Κέντρο Προγραμματισμού και Οικονομικών Ερευνών-ΚΕΠΕ. Παραδοσιακά, το Κράτος ήταν ο κύριος εργοδότης των φιλολόγων διασφαλίζοντάς τους μια σταθερή απασχόληση στο δημόσιο τομέα. Στις μέρες μας όμως ο αυξανόμενος αριθμός των πτυχιούχων τριτοβάθμιας εκπαίδευσης, οι χρημοτο-οικονομικές περικοπές και ο περιορισμένος αριθμός θέσεων εργασίας στο δημόσιο δυσκολεύουν τις διαδικασίες πρόσληψης. Ένα άλλο χαρακτηριστικό αποτελεί η σημαντική παρουσία των γυναικών, σε σημείο που πολλοί αναφέρονται στην ‘γυναικοποίηση’ των σχολών αυτών. Κατά συνέπεια εξετάζονται τα δημογραφικά και εκπαιδευτικά χαρακτηριστικά, ο τρόπος και η διάρκεια αναζήτησης εργασίας, οι προοπτικές απασχόλησης, η ευελιξία της εργασίας καθώς και η σχέση μεταξύ εκπαίδευσης και απασχόλησης. Επιπρόσθετα, εκπονείται μια οικονομετρική ανάλυση έτσι ώστε να εκτιμηθεί η επίδραση των δημογραφικών-εκπαιδευτικών χαρακτηριστικών και των χαρακτηριστικών απασχόλησης στις αποδοχές των νέων γυναικών και ανδρών ξεχωριστά. (EL)
The aim of this article is to analyze the transition from education to employment of graduates from schools of philosophy, 5 years after they leave the educational system. A data survey was conducted in the Centre of Planning and Economic Research of Greece-KEPE. Traditionally, the State was the main employer of these graduates and guaranteed them permanent and secure jobs in the public sector. However, nowadays, with the growth of the number of individuals with a university education and the restrictive economic and financial policies, the procedures for recruiting teachers and other staff in the public sector have become more and more selective. The female graduates from the schools of Philosophy so greatly outnumber the male graduates that mention is made of the ‘feminization’ or the domination of these schools by women. So we analyze demographic and educational characteristics, ways and length of time to find employment, career opportunities, job flexibility and the correspondence between education and employment. Furthermore an econometric analysis is developed in order to evaluate the impact of demographic, educational and job characteristics on the remunerations of young women and men separately. (EN)
Le but de cet article est d’analyser la transition de la formation vers l’emploi des jeunes diplômés des filières littéraires en Grèce, 5 années après leur sortie du système éducatif. Pour cela une enquête de terrain a été réalisée au Centre de Planification et de Recherches Economiques d’Athènes (KEPE). Traditionnellement, l’Etat constituait le principal employeur de ces diplômés et leur garantissait un poste d’enseignant dans la fonction publique. De nos jours, toutefois, le nombre croissant de diplômés, la crise économique et les restrictions budgétaires rendent de plus en plus sélectives les procédures de recrutement dans le secteur public. Une autre caractéristique de la population étudiée est l’importance du nombre de femmes, au point que la « féminisation » de ce type de formation est souvent évoquée. Dans ce contexte, les caractéristiques démographiques et éducatives sont examinées ainsi que les moyens mis en œuvre pour trouver un emploi et la durée de recherche de cet emploi. De plus, les perspectives de carrière, la flexibilité du travail et la relation entre la formation et l'emploi sont mises en évidence. Enfin, une analyse économétrique est élaborée afin d'évaluer l'influence des caractéristiques démographiques, éducatives et d'emploi sur les rémunérations des jeunes hommes et femmes séparément. (FR)

Απασχόληση (EL)
Αναντιστοιχίες θέσεων εργασίας (EL)
Μετάβαση (EL)
Εκπαίδευση (EL)
Αποδοχές (EL)
Earning (EN)
Education (EN)
Transition (EN)
Work (EN)
Job Mismatches (EN)
Educational Sciences (EN)
rémunérations (FR)
relation formation – emploi (FR)
Transition professionnelle (FR)

Πανεπιστήμιο Πατρών (EL)
University of Patras (EN)

Αγγλική γλώσσα

2014-04-01


Hrray (EN)

Academia; Τόμ. 2, Αρ. 1 (2012); 93-118 (EL)
Academia; Τόμ. 2, Αρ. 1 (2012); 93-118 (EN)
Academia; Τόμ. 2, Αρ. 1 (2012); 93-118 (FR)

Authors who publish with this journal agree to the following terms: Authors retain copyright and grant the journal right of first publication with the work simultaneously licensed under a Creative Commons Attribution 3.0 Unported (CC BY 3.0) license that allows others to share the work with an acknowledgement of the work's authorship and initial publication in this journal. Authors are able to enter into separate, additional contractual arrangements for the non-exclusive distribution of the journal's published version of the work (e.g., post it to an institutional repository or publish it in a book), with an acknowledgement of its initial publication in this journal. Authors are permitted and encouraged to post their work online (e.g., in institutional repositories or on their website) prior to and during the submission process, as it can lead to productive exchanges, as well as earlier and greater citation of published work. This work is provided under a Creative Commons Attribution 3.0 Unported.
Αυτό έργο χορηγείται με άδεια Creative Commons Attribution-NonCommercial-ShareAlike 3.0 Ελλάδα.



*Η εύρυθμη και αδιάλειπτη λειτουργία των διαδικτυακών διευθύνσεων των συλλογών (ψηφιακό αρχείο, καρτέλα τεκμηρίου στο αποθετήριο) είναι αποκλειστική ευθύνη των αντίστοιχων Φορέων περιεχομένου.