University Teaching Methods: Two or three lessons from Michel Foucault (full text in French)

 
This item is provided by the institution :
University of Patras
Repository :
Pasithee - e-publishing platform/service for Open Access journals
see the original item page
in the repository's web site and access all digital files if the item*
share




2015 (EN)
Πανεπιστημιακή Διδακτική: δύο ή τρία μαθήματα του Μισέλ Φουκώ (πλήρες κείμενο στα Γαλλικά) (EL)
University Teaching Methods: Two or three lessons from Michel Foucault (full text in French) (EN)
Didactique universitaire : deux ou trois leçons de Michel Foucault (FR)

Vincent, Hubert; Université de Rouen

Οι τελευταίες εργασίες του Μισέλ Φουκώ που ήταν αφιερωμένες στην έγνοια του εαυτού στην ελληνιστική και την ρωμαϊκή εποχή ήταν πολύ προσεκτικές σε ένα σύνολο ασκήσεων χάρη στις οποίες το υποκείμενο μπορούσε να κατασκευάσει την αυτονομία του. Ιδιαίτερα σε κάποιες ασκήσεις γραφής για τον εαυτό. Μου φαίνεται ότι αυτές οι ασκήσεις μπορούν να αφορούν τους σύγχρονους φοιτητές μας και δίχως αμφιβολία εμάς τους ίδιους, τους καθηγητές, υπό κάποιες προϋποθέσεις. Είναι ακριβώς αυτό που ψάχνω να δείξω εδώ τοποθετώντας τις σε ένα πιο σύγχρονο πλαίσιο που συνδέεται με την έγνοια της αυτομόρφωσης. Όμως η έκθεση των ιδεών και των εργασιών του Μισέλ Φουκώ σηματοδοτεί επίσης την προσοχή που πρέπει να δοθεί, μεταξύ των άλλων, και στο γεγονός ότι επρόκειτο για έναν «μεγάλο καθηγητή». Είναι πράγματι δύσκολο να διαβάσει κάνεις τις απομαγνητοφωνήσεις των διαλέξεών του στο Κολλέγιο της Γαλλίας χωρίς να σημειώσει το προηγούμενο. Αλλά τι ακριβώς είναι να είναι κανείς ένας μεγάλος καθηγητής και τελικά απλά ένας καθηγητής; Θέλησα να προσεγγίσω αυτό το θέμα εξετάζοντας τα χαρακτηριστικά «του τι μπορεί να είναι ένας τρόπος προσφοράς μιας γενναιόδωρης γνώσης». (EL)
Michel Foucault's last works, which were devoted to the concept of the self in the hellenistic and roman period, were very meticulous works, within a body of exercises thanks to which the subject could construct its autonomy. This is especially apparent in some writing exercises regarding the self. It seems to me that these exercises could be of interest to our students today and without doubt also to us, the professors ourselves, under certain conditions. This is exactly what I am trying to demonstrate here by placing them in a contemporary framework which is linked to the concept of self-education. However, an account of Michel Foucault's ideas and works also signals the attention that must be paid, among other things, to the fact too that we are talking about a "great professor". It is indeed difficult to read the transcriptions of his lectures at the College of France without noting this. But what is it exactly for one to be a great professor, and ultimately simply a professor? I wanted to approach this issue by examining the characteristics "of what could be a way of providing offering generous knowledge". (EN)
Les ultimes travaux de Michel Foucault consacrés au souci de soi à l’époque hellénistique et romaine, furent très attentifs à tout un ensemble d’exercices grâce auxquels le sujet pouvait construire son autonomie. En particulier à certains exercices d’écriture de soi. Il me semble que ces exercices peuvent concerner nos étudiants contemporains, et sans doute aussi nous-mêmes, leur professeur, moyennant quelques précautions. C’est ce que je cherche à montrer ici en les resituant dans le cadre plus contemporain d’un souci d’autoformation. Mais exposer les idées et travaux de Michel Foucault c’est aussi être attentif à quelqu’un qui fut à bien des égards, et parmi d’autres choses, « un grand professeur. » Il est difficile en effet de lire ces retranscriptions de que fut son enseignement au Collège de France, sans se dire une telle chose. Mais c’est quoi exactement être un grand professeur et pour finir, un professeur tout court ? J’ai voulu saisir cet aspect en cherchant à dessiner les traits de ce que peut être un mode d’exposition du savoir généreux. (FR)

Αυτομόρφωση (EL)
Παιδαγωγική (EL)
Αρετή (EL)
Σκέψη (EL)
Γενναιοδωρία (EL)
Στάση (EL)
Πανεπιστημιακή Διδακτική (EL)
Generosity (EN)
University Teaching Methods (EN)
Pedagogy (EN)
Self-education (EN)
Virtue (EN)
Thought (EN)
Réflexion (FR)
Générosité (FR)
Didactique Universitair Pédagogie (FR)
Auto-formation (FR)
Vertu (FR)
Posture (FR)

Πανεπιστήμιο Πατρών (EL)
University of Patras (EN)

English

2015-01-25


Hrray (EN)

Academia; Τόμ. 4, Αρ. 1 (2014); 6-36 (EL)
Academia; Τόμ. 4, Αρ. 1 (2014); 6-36 (EN)
Academia; Τόμ. 4, Αρ. 1 (2014); 6-36 (FR)

Authors who publish with this journal agree to the following terms: Authors retain copyright and grant the journal right of first publication with the work simultaneously licensed under a Creative Commons Attribution 3.0 Unported (CC BY 3.0) license that allows others to share the work with an acknowledgement of the work's authorship and initial publication in this journal. Authors are able to enter into separate, additional contractual arrangements for the non-exclusive distribution of the journal's published version of the work (e.g., post it to an institutional repository or publish it in a book), with an acknowledgement of its initial publication in this journal. Authors are permitted and encouraged to post their work online (e.g., in institutional repositories or on their website) prior to and during the submission process, as it can lead to productive exchanges, as well as earlier and greater citation of published work. This work is provided under a Creative Commons Attribution 3.0 Unported.
Αυτό έργο χορηγείται με άδεια Creative Commons Attribution-NonCommercial-ShareAlike 3.0 Ελλάδα.



*Institutions are responsible for keeping their URLs functional (digital file, item page in repository site)